سلامت نیوز : معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این كه حداقل بین 10 تا 20 درصد داروخانه‌های تهران به صورت اجاره‌ای اداره می‌شوند، گفت: مطلع هستیم كه بسیاری از داروخانه‌ها ممكن است به صورت اجاره‌ای اداره و مدیریت شوند، اما چون مستندات رسمی و محكمه پسندی در دستمان نیست راه برخورد قانونی با آن‌ها برای ما بسته است.

دكتر جمشید سلام زاده در گفت وگو با (ایسنا)، با بیان این كه گردانندگان داروخانه‌های اجاره‌ای غالبا به دنبال سودجویی‌ هستند و در بحث ارائه خدمات دارویی نیز نگاه تجاری دارند، عنوان كرد: به همین دلیل ممكن است برای كسب درآمد بیشتر به هر ترفندی دست بزنند كه گران‌فروشی، ارائه دارو خارج از شبكه و قاچاق از آن جمله‌اند. مجموعه این اتفاقات باعث ایجاد اختلال در نظام دارویی كشور شده و داروسازانی كه مشغول ارائه خدمت صادقانه هستند را زیر سئوال ببرد.

عدم وجود مستندات رسمی،معرفی داروخانه‌های متخلف را مشكل كرده است

وی درباره چگونگی شناسایی داروخانه‌های اجاره‌ای توضیح داد: نبود مستندات محكمه پسند و رسمی علت عمده عدم معرفی داروخانه‌های متخلف شناسایی شده به مراجع قضایی است. مطلع هستیم كه بسیاری از داروخانه‌ها ممكن است به صورت اجاره‌ای اداره و مدیریت شوند، اما چون مستندات رسمی و محكمه پسندی در دستمان نیست راه برخورد قانونی با آن‌ها برای ما بسته است.

سلام زاده افزود: البته اخیرا با پیگیری‌هایی كه از طریق بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو صورت پذیرفته، تعدادی داروخانه شناسایی شده‌اند كه آن هم با بازرسی‌های ضرب‌العجل و مستنداتی مبنی بر احتمال اجاره‌ای بودنشان به دست آمد و پرونده‌هایشان هم اكنون در محاكم قضایی در دست بررسی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به این كه مطابق قوانین و مقررات جاری كشور، نحوه برخورد باید به صورت تعطیل كردن محل و ارسال پرونده خاطی به محاكم قضایی صورت پذیرد.

سلام زاده همچنین درپاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر ارائه آمار داروخانه‌های اجاره‌ای در تهران و در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی عنوان كرد: آمار دقیقی را نمی‌توان ارائه داد، اما می‌توان گفت حداقل بین 10 تا 20 درصد داروخانه‌ها به صورت اجاره‌ای اداره می‌شوند.

وی اضافه كرد: اما متاسفانه مستنداتی برای ارائه و برخورد قضایی با آن‌ها نداریم. البته به این دلیل كه پلمپ كردن داروخانه با توقیف داروها، لوازم آرایشی و بهداشتی همراه است و احتمال فسادپذیری دارو هم بالاست، گاها محاكم قضایی رای به بازگشایی موقت داروخانه‌ها می‌دهند تا داروها به فروش رسیده و از بین نروند تا تخلفات مربوطه در دادسراها مورد بررسی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha