یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 54041

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند که یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا مبتلا به ایدز هستند که فقط یک‌چهارم آنها ویروس آن را از طریق شیوه‌های مراقبتی و درمانی مختلف تحت کنترل خود درآورده‌اند.

آتشفشان ایدز در حال فعال شدن است
سلامت نیوز : این در حالی است که هر ساله ۵/۲ میلیون مورد اچ‌آی‌وی مثبت در جهان تشخیص داده می‌شود. این آمار را سایت world o metersکه آمارهایی را لحظه به لحظه به جهان مخابره می‌کند بر خروجی سایت خود گذاشته است.

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند که یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا مبتلا به ایدز هستند که فقط یک‌چهارم آنها ویروس آن را از طریق شیوه‌های مراقبتی و درمانی مختلف تحت کنترل خود درآورده‌اند. اما در ایران براساس آخرین آمار جمع‌آوری‌شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تا تاریخ ابتدای سال جاری در مجموعا ۲۴۲۹۰ نفر افراد مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که ۸/۹۰ درصد آنان را مردان و ۲/۹ درصد را زنان تشکیل می دهند. البته این آمار از مجاری رسمی کشور ارائه شده است؛ این در شرایطی است که برخی کارشناسان این حوزه به رقمی پنج برابر آن اعتقاد دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ ایدز در ایران به‌طور رسمی از سال ۱۳۶۵ جدی گرفته شد در همان سال‌ها بود که شایعاتی مبنی‌بر اینکه دست دادن؛ بوسیدن و حتی قرار گرفتن کنار یک ایدزی در یک اتاق یا محیط کاری و تنفس در مکان‌های بسته امکان انتقال ایدز را ایجاد می‌کند. در همان سال‌ها این شایعات افکار عمومی را دچار نوعی وحشت کرد. بعد‌ها و با درک این واقعیت که خطر ایدز جدی است مسوولان کشور بر آن شدند که هرگونه تعارف را کنار گذاشته و آموزش‌های لازم به‌ویژه برای جوانان را در دستورکار قرار دهند. آنچه هم‌اکنون آشکار است انتقال بالای ۷۰ درصد این بیماری با تزریق وسایل مشترک در مصرف‌‌کنندگان مواد است. رابطه جنسی، دریافت خون و فرآورده‌های خونی آلوده، انتقال از مادر به کودک و سایر موارد نامعلوم از دیگر راه‌های انتقال ایدز از فردی به فرد دیگر در کشور است.

ایدز را بیشتر بشناسید

HIV مخفف Human Immunodeficiency Virus به معنی «ویروس نقص ایمنی انسان» است. ویروس، یک ذره زنده خیلی کوچک است که می‌تواند تکثیر و پخش شود اما برای زندگی نیاز به موجود زنده دیگری دارد. وقتی ویروس، سلولی را آلوده کند شروع به تکثیر در داخل آن سلول می‌کند که در نهایت منجر به آسیب آن سلول می‌شود. ویروس‌های مختلف به سلول‌ها و بافت‌های مختلفی از بدن حمله می‌کنند. برخی ویروس‌ها به پوست، برخی به دستگاه تنفسی و... حمله می‌کنند، در حالی که اچ‌آی‌وی به خود سیستم ایمنی حمله می‌کند و این خصوصیت ویروس است که آن را خطرناک کرده است. سیستم ایمنی، گروهی از سلول‌ها هستند که بدن را در برابر انواع عفونت‌ها محفاظت می‌کنند و بدون آنها توانایی بدن برای مبارزه با انواع عفونت‌ها تضعیف می‌شود. بنابراین وقتی ویروس اچ‌آی‌وی وارد بدن فردی شود به تدریج قدرت دفاعی بدن وی ضعیف می‌شود و این فرد در برابر انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها حتی آنهایی که در حالت عادی بیماری‌زا نیستند آسیب‌پذیر می‌شود.

حال وقتی منابع رسمی کشور اعلام می‌کنند ۴۷۲۲ نفر از افراد مبتلا به ایدز در ایران فوت کرده‌اند، زنگ خطر به صدا درمی‌آید. گفته می‌شود بدون درمان دارویی، به‌طور متوسط طی ۱۰ سال آلودگی به ویروس اچ‌آی‌وی به سمت ایدز پیش می‌رود که البته این مدت ۱۰ سال برای فردی است که تغذیه مناسبی دارد اما فردی که در منطقه فقیرنشین است و به‌خوبی تغذیه نمی‌شود ممکن است بسیار سریع‌تر به سمت ایدز و در نهایت مرگ پیش برود؛ از همین رو شناسایی و تشخیص آن برای کسانی که احتمال آلوده شدن به این بیماری را در خود بیشتر می‌دانند بسیار مفید و تاثیرگذار است. امروزه ایدز در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال گسترش است که تاثیر برجسته‌ای بر سلامت و توسعه اجتماعی ـ اقتصادی این کشورها گذاشته است و شیوع عفونت اچ‌آی‌وی در بالغان جوان آنها به حد خطرناکی افزایش یافته است.

خطر ایدز جهانی است
خطر ایدز نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان جدی است. این درد مشترک بشریت است که موجب شده تا چندی پیش نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی ایدز در واشنگتن برگزار شود. این کنفرانس هفته گذشته با درخواست برای تعهدات بیشتر در زمینه مبارزه با اچ‌آی‌وی یا ایدز پایان یافت. فرانسوآز بارسینوسی برنده جایزه نوبل پزشکی برای کشف ویروس ایدز به همراه لوک مونتاینیه و رئیس جدید جامعه بین‌المللی ایدز در نشست پایانی این کنفرانس اعلام کردند قابل قبول نیست که ابزار درمان و پیشگیری که از نظر پزشکی تأیید شده‌اند به دست افرادی که به آن نیاز دارند، نرسد. در همین کنفرانس بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا خطاب به پژوهشگران و پزشکان شرکت‌کننده در این کنفرانس گفت که شما همگی امکان داشتن نسلی بدون ایدز را فراهم کردید و ما باید سنگ بزرگی را که شما به حرکت درآورید به نوک قله برسانیم. در ایران مهرماه ۱۳۸۹ وزیر بهداشت با اعتراف به وجود ۸۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور گفت تنها ۲۵ درصد آنها شناسایی شده‌اند.

دستجردی با اعلام هشدار افزایش رفتارهای پرخطر گفت که در آینده ممکن است با آتشفشانی از بیماری ایدز در کشور روبه‌رو شویم، معضلی که کارشناسان دلسوز کشورمان به دفعات در مورد آن هشدارهای لازم را داده‌اند. اگر تا پیش از این در مورد مبتلایان به بیماری ایدز پنهان‌کاری‌هایی می‌شد خوشبختانه این روزها خطر این بیماری به‌طور جدی درک شده است و مسوولان برای جلوگیری از پیشرفت آن در جامعه اقداماتی را در دستورکار قرار داده‌اند. با این حال وقتی رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام می‌کند که بودجه امسال اداره ایدز وزارت بهداشت هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است، نگرانی بر ما چیره می‌شود که سال دارد به نیمه‌هایش نزدیک می‌شود و ما چرا باید با این بیماری خطرناک که در کمین جامعه به‌ویژه جوانان است اینچنین سطحی برخورد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha