یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 54048
سلامت نیوز : برای نخستین بار در كشور اتوبوس دیابت با همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و شهرداری منطقه هفت تهران در میدان پالیزی مستقر شد.دكتر كوروش اعتماد، رییس واحد بیماری‌های غیر واگیروزارت بهداشت درمراسم افتتاح طرح «اتوبوس دیابت» با بیان اینكه هر چند بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود با خبر نیستند تا بتوان اقدامات كنترلی را برایشان انجام داد، عنوان كرد: متاسفانه آن‌ دسته از بیمارانی كه از بیماری خود مطلع هستند هم در اكثر مواقع مراقبت‌های خوبی دریافت نكرده و آموزش‌های لازم را در راستای كنترل بیماری‌شان فرا نگرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با اشاره به این كه در راستای ارتقای آگاهی و بهبود مراقبت از بیماران، گام‌های اساسی برداشته شده است، گفت: تشكیل پرونده الكترونیك برای دیابتی‌ها از جمله این اقدامات است.‌ در حال حاضر این طرح در 16 استان كشور به اجرا در آمده است. با ثبت بیماری در پرونده الكترونیك، سیر پیشرفت بیماری تحت كنترل قرار گرفته و در صورت نیاز به پزشك متخصص معرفی می‌شوند.

ضعف در آموزش، عمده ترین مشكل در كنترل دیابت است

همچنین دكتر امیر كامران نیكوسخن، ‌عضو فدراسیون بین المللی دیابت ضمن تاكید بر اینكه آموزش در دیابت نهادینه نشده است،گفت:‌ این در حالی است كه آموزش، اساس درمان دیابت است.وی افزود‌: بیماری دیابت و كنترل آن به مشاركت بیمار در امر درمان بستگی دارد و اگر یك دیابتی آموزش‌های لازم را فرا نگیرد، دچار عوارض این بیماری از جمله زخم پا و عوارض كلیوی و قلبی خواهد شد.نیكوسخن با بیان اینكه هر دیابتی در وهله نخست حداقل به 15 ساعت آموزش نیاز دارد، عنوان كرد: این در حالی است كه نبود آموزش به بیماران دیابتی از جمله مشكلات كنترل این بیماری در كشور است.وی اضافه كرد:‌ در كشورهای توسعه یافته، اگر بیمار دیابتی آموزش نبیند نمی‌تواند از خدمات بیمه‌ای استفاده كند، در حالی كه بیمه‌های كشور هنوز هزینه‌های آموزش را تقبل نكرده‌اند.

50 درصد دیابتی‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند

در ادامه دكتر گلمكانی، مدیر كل سلامت شهرداری تهران نیز با اشاره به اینكه 50 درصد بیماران دیابتی از بیماری خود با خبر نیستند، اظهار كرد: هدف اصلی از استقرار اتوبوس دیابت، فرهنگ‌سازی و ایجاد حساسیت میان افراد جامعه درباره بیماری دیابت است.وی افزود: كم تحركی، استرس و الگوهای غلط تغذیه‌ای از جمله عوامل زمینه ساز ابتلا به دیابت هستند، به همین خاطر اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بیماران، نقش پررنگی به منظور جلوگیری از ابتلا و پیشرفت این بیماری خاموش بازی می‌كند.به گفته مدیركل سلامت شهرداری تهران، اتوبوس بیشتر در مناطق محروم تهران توقف می‌كند، زیرا مردم ساكن در این محلات، دسترسی كمتری به خدمات پزشكی دارند.

محمود منیعی،‌ معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه هفت تهران نیز در جمع خبرنگاران، در دسترس بودن ارائه خدمات در حوزه سلامت و فرهنگ سازی در امر پیشگیری از دیابت برای عامه مردم را از جمله اهداف استقرار اتوبوس دیابت عنوان كرد.وی افزود‌: اتوبوس دیابت با توقف در محله‌های مختلف تهران، دسترسی آن دسته از شهروندان را كه توانایی رفت وآمد به خانه‌های سلامت را ندارند، آسان‌تر می‌كند.دكتر بیژن عموییان، مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه هفت نیز با اشاره به اینكه در اتوبوس دیابت، پزشك، پرستار، متخصص تغذیه و یك مشاور حضور دارند، عنوان كرد: ارائه خدمات به مردم به صورت رایگان صورت می‌پذیرد.

عموییان اضافه كرد: تیم حاضر در این اتوبوس در صورتی‌ كه فرد مراجعه كننده دیابتی باشد، مراكزی نظیر انجمن دیابت را به منظور آموزش در راستای ارتقای كیفیت زندگی به وی معرفی می‌كنند. همچنین بسته‌های آموزشی پیشگیری از دیابت به افراد در معرض ابتلا اعطا می شود.بر اساس این گزارش، اتوبوس دیابت شب گذشته با حضور مسئولان وزارت بهداشت و شهرداری تهران شروع به كار كرد. این اتوبوس به مدت یك هفته از ساعت 10 صبح جنب شهرداری منطقه هفت تهران توقف می‌كند و به تمام مراجعه كنندگان خدمات رایگان ارائه می‌دهد. كارشناسان و متخصصان چگونگی پیشگیری از دیابت و ارتقا كیفیت زندگی را به مردم آموزش می‌دهند. همچنین آزمایشگاه غربالگری فعال و آزمایش‌های تخصصی دیابت نیز قابل انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha