سلامت نیوز : یک متخصص علوم اعصاب گفت: با بررسی عملکرد سه مسیر بینایی رنگ می‌توان بیشتر بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی را در مراحل اولیه تشخیص داد.

دکتر علی یونسی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: انسانها نسبت به سایر پستانداران توانایی تشخیص رنگها را دارند. سه مسیر مختلف در بینایی رنگ وجود دارد که هر کدام از شکل سلولها با هم متفاوت است. تقریبا در تمام بیماری‌های عصبی یکی از این مسیرها آسیب می بینند. با انجام آزمایش و بررسی عملکرد این مسیرها می توان به بیماری در مراحل اولیه آن پی برد.وی گفت: بسیاری از اوقات بیماری با علایم ملایمی مانند افسردگی همراه است و نمی‌توان آن را از بیماری مانند ام اس تشخیص داد ولی با بررسی عملکرد این مسیرها می توان به قطعیت آن پی برد.

یونسی تصریح کرد: دور سلولهای عصبی یک لایه چربی به نام میلین پوشیده شده است و مقدار آن در سلولهای مختلف متفاوت است برخی از این سه مسیر دارای میلین کم و برخی دارای میلین زیاد هستند، مصرف شیشه باعث می‌شود سلولهای نازک و دارای میلین کم زودتر آسیب ببینند و می توان تشخیص داد که فرد چه مدت است که شیشه مصرف می‌کند.این متخصص علوم اعصاب اظهار کرد: تحقیقات در زمینه تشخیص بیماری‌ها از روی این سه مسیر بینایی رنگ در کشورمان و سایر کشورها در حال انجام است. با بررسی عملکرد مسیرهای انتقال اطلاعات چشم به مغز می توان بیشتر بیماریهای سیستم اعصاب مرکزی را تشخیص داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha