دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 54094
سلامت نیوز : بالاخره ریزگردهای عربی ‌به بهارستان رسیدند و روز گذشته «محمدجواد محمدی زاده» رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور را به مجلس كشاندند. ریزگردهایی كه به گفته «سید شریف حسینی» نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی 5 هزار باكتری با خود دارند و 20 تا 40 درصد مراجعات به بیمارستانها را در روزهای پرگردوغبار در استان‌هایی چون خوزستان، لرستان، كردستان، ایلام و... افزایش می‌دهند. ریزگردهایی كه مجلسی‌ها را مجبور كرد در دو جلسه علنی وغیر علنی به پای حرف‌های محمدی‌زاده بنشینند. یك جلسه در پشت درهای بسته و جلسه دیگر در جلوی چشم خبرنگاران رسانه‌های مختلف. هرچند راه حل تازه‌ای برای حل ریزگردها از بهارستان به بیرون درز نكرد اما تصویری واضح از تلفات انسانی وطبیعی ریزگردها را در پیش روی خبرنگاران حاضر در مجلس شورای اسلامی نهاد. همین جلسه نشان داد كه برخی از مجلسی‌ها هنوز به عمق فاجعه نرسیده‌اند و همچنان به دنبال باروركردن ابرها برای حل همه معضلات زیست‌محیطی كشور هستند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در نهایت هم «محمدی‌زاده» كلید رهایی مردم 23 استان از ریزگردهای كشنده را لایحه مقابله با ریزگردها دانست كه دولت به زودی این لایحه را به كمیسیون كشاورزی خواهد آورد. مجلسی‌ها رئیس ساختمان سبز پردیسان را به بهارستان دعوت كرده بودند تا او به هیات رئیسه بگوید از هزار میلیارد تومانی که مجلس برای مهار آبهای مرزی و بحث ریزگردها در بودجه 91 مصوب کرده بود چه مقدار هزینه شده و چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.محمدی‌زاده در پاسخ از اقدامات مثبت برای حل معضل ریزگردها سخن به میان می‌آورد.

آیا ریزگردها دركمتر از سه سال از ایران می‌روند؟

آنچه درصحن غیرعلنی عنوان شده به گفته «عبدالرضا مصری»‌،‌ سخنگوی هیات رئیسه جلسه یكسری راه حل‌های فنی برای حل مشكل ریزگردها بود. او درنهایت اعلام می‌كند كه برای مردم مهم حل مسئله است نه مسائل‌فنی. همچنین مصری می‌گوید:«این جلسه غیر علنی پربار و خوب بود و گزارشی از اقداماتی که در رابطه با احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته ارائه شد.» اما مصری نكته‌ای را می‌گوید تا معلوم شود جلسه غیر‌علنی هم نتوانسته عمق فاجعه را به بهارستان‌نشین‌ها نشان دهد: «به صورت بلند‌مدت حل این مشکل سه تا پنج سال به طول می انجامد اما در کوتاه مدت این قدرت در نظام فنی محیط‌زیست کشور وجود دارد که ریزگردها را به حداقل کاهش دهد.» حرف‌های او سوالات بی‌شماری را پیش می‌آورد كه البته به صحن علنی مجلس كشیده نمی‌شود. افكارعمومی می‌پرسند در جلسه غیرعلنی چه راه‌حل‌هایی عنوان شده كه مصری را به این نتیجه رسانده كه می‌توان معضل ریزگردها را كمتر از سه سال حل كرد؟ اگر چنین راهكاری وجود دارد چرا تاكنون اجرا نشده است؟ آن هم درحالی كه برخلاف نظر این نماینده مجلس، مسئولان سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری كشور اعتقاد دارند كه معضل ریزگردها در یك دوره 10 ساله‌حل می‌شود.

فرار از ریزگردها!

ریزگردها 10 سال پیش به خوزستان آمدند وآنقدر ماندگار شدند تا عمق آنها از جنوب شرق تا شمال غرب كشور گسترش پیدا كرد. گستره‌ای كه به گفته ‌«علی‌محمد احمدی» نماینده دهلران آثار زیانبار آن مشهودتر شده است. احمدی به لغو پروازها در 20 فرودگاه کشور اشاره می‌كند ومی‌گوید:«در زمان گسترش ریزگردها شاهد تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی و همچنین مهاجرت‌های گسترده هستیم که مردم ناچار به ترک دیار و کاشانه خود شده‌اند. همچنین گسترش بیماری های قلبی - عروقی و تنفسی و آلرژیک را در بین گروه های آسیب پذیر مشاهده می کنیم.»

او ریزگردها را موجب تخریب جنگل‌ها و گسترش خشکسالی به‌طور مستقیم و غیر مستقیم بر منابع تجدیدپذیر می‌داند و می‌گوید: «متاسفانه آنچه برای پیشگیری از این بلایای طبیعی باید صورت گیرد بسیار کند و ناچیز است.» حرف‌های علی محمد‌ا‌حمدی هم افق روشنی از حل معضل مرگبار ریزگردها نمی‌دهد. او دست روی روش‌هایی برای حل معضل ریزگردها می‌گذارد كه یا نتیجه بخش نیست یا برای نخستین بار است كه مطرح می‌شود. احمدی می‌گوید: «مالچ پاشی یا بارور کردن ابرها از جمله راهکارهایی است که توصیه می شود و انتظار داریم با بهره‌گیری از دانشگاه‌ها و افراد دلسوز به شکل عملیاتی بند «ب» ماده 193 قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شود و کارگروهی از دستگاه های درگیر با این موضوع تشکیل شده و به سرعت برای حل این بلای طبیعی چاره اندیشی شود.» احمدی درحالی از باروركردن ابرها سخن به میان می‌آورد كه كارشناسان سازمان حفاظت از محیط‌زیست در تازه‌ترین گفت‌وگوهای خود از جهادكشاورزی خواسته بودند تا برای حل ریزگردها در زمین كشاورزی از باوركردن ابرها استفاده نكند. به نظر می‌رسد كه راهكارهای ارائه شده از سوی سازمان محیط‌زیست برای تامین آب دریاچه ارومیه توسط این نماینده برای حل ریزگردها درنظر گرفته شده است. چون سازمان محیط‌زیست چند سالی است كه روی باروركردن ابرها برای نجات دریاچه ارومیه تاكید می‌كند.

ریزگردها در خوزستان 640 پرواز را لغو كرد

ریزگردها 10 سال است كه خوزستان را به سیطره خود درآوردند. سید شریف حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید:«ما جز مصاحبه، حرف و گزارش هیچ کاری نکرده‌ایم، فقط یک کار خیلی بزرگ انجام داده ایم و آن این بود که نام گردوغبار را به ریزگرد تبدیل کردیم!» به گفته او، در واقع مشکلات اصلی در بخش بهداشت، اقتصاد و معیشت مردم را شاهد هستیم. مردم استانهای آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان شاهد این پدیده و معضل هستند. 90 درصد منشأ این پدیده در خارج از کشور است اما هماهنگی و تعاملات می‌تواند راهکاری برای حل مشکل باشد. همچنین به گفته او، شاهد تعطیلی مدارس و افت تحصیلی در استانهایی که در معرض گردوغبار هستند، هستیم. اومی پرسد چه کسی می‌خواهد جوابگوی جوانان و محصلان باشد که فقط شعار آینده سازی به آنها می دهیم؟ ما شاهد کاهش اشتغال و سرمایه‌گذاری هستیم. چه کسی حاضر است با 30 درصد آورده در استان خوزستان سرمایه گذاری کند؟ در حالی‌که سرمایه‌گذاران آورده‌شان در استان تهران باید 10 درصد باشد. حسینی می‌گوید:«شاهد مصرف آب، برق و سوخت هستیم. همچنین هزینه‌های نگهداشت تاسیسات صنعتی و کارخانجات را شاهدیم. در بخش سلامت خسارت جدی وجود دارد. 5 هزار نوع باکتری در گردوغبارها جداسازی شده است و 20 تا 40 درصد مراجعات به بیمارستانها در روزهای گردوغبار افزایش می یابد. غلظت عناصر سنگین موجود در روزهای گردوغبار 3.2 برابر افزایش می یابد. سالانه 19 هزار بیمار بر اثر گردوغبار به تعداد بیماران اضافه می شود که 5 هزار نفر آنها در استان خوزستان هستند.»

موضوع استانی است!

به موازت هجوم ریزگردها خبری‌هایی از مهاجرت شهروندان سه استان خوزستان، كرمانشاه و ایلام از سوی نمایندگان آنها به رسانه‌ها می‌رسد. البته مهاجرت‌ها همه طبقات جامعه را درگیر نمی‌كند. برای مثال همه مردم خوزستان توان و امكان مهاجرت از استان را ندارد. ریزگردها این روزها باعث مهاجرت افراد نخبه و متمول خوزستان شده‌ و قشر مستضعفان همچنان می‌سازند ومی‌سوزند. سعید انصاری، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی هم در تذكری می‌گوید:«ریزگردها آسایش مردم مناطق مرزی را برهم زده و موجب مهاجرت مردم از آبادان و خرمشهر به شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و مشهد شده است.» اما ابوترابی‌‌فر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را برعهده گرفته در اخطاری به انصاری می‌گوید: «اخطار شما حکایت از مشکلات مردم در حوزه انتخابیه‌تان دارد و وعده دولت برای ارائه لایحه در این خصوص نقشه راهی برای حل این موضوع است.» تا این سوال پیش بیاید كه آیا نماینده یك شهر نباید مشكلات مردم حوزه انتخابی خود را عنوان كند؟ آیا این جلسه برای بیان مشكلات 23 استان درگیر با ریزگردها تشكیل نشده‌است؟

لایحه، به‌زودی!

محمدی زاده در پاسخ به دل‌نگرانی‌ بهارستانی‌ها وعده می‌دهد كه دولت به زودی لایحه مقابله با ریزگردها را به كمیسیون كشاورزی خواهد آورد. همچنین رئیس سازمان محیط‌زیست از نبود بودجه كافی برای مقابله با ریزگرد‌ها انتقاد می‌كند ومی گوید:«لازم است خطوط اعتباری برای حل این مشكل اختصاص پیدا كند.» او همچنین می‌گوید:«سازمان متبوعش اقدامات مناسبی در جهت بیابان زدایی انجام داده است.» تا این سوال پیش بیاید كه آیا این اقداماتی سهمی از مشكلات مردم را حل خواهد كرد یا خیر؟ كه پاسخی برای آن در دست نیست. البته حرف‌های محمدی زاده همه نمایندگان را قانع نكرد و «ایرج ندیمی»‌ نماینده مردم لاهیجان،‌ در تذكری با اعتراض به او می‌گوید:«در حالی كه زندگی مردم به خاطر تاثیرات ریزگرد‌ها فلج شده است رئیس سازمان محیط‌زیست تنها به این موضوع اكتفا می‌كند كه بودجه نازلی در اختیار دارد و هیچ ادعایی برای تامین برآورد نیازها ندارد. این صحبت‌ها پاسخ ملت نیست.»

نماینده مردم لاهیجان به انتقاد از فراكسیون محیط‌زیست و سازمان محیط‌زیست می‌پردازند و می‌گوید: «آقایان می‌آیند و حرف می‌زنند و این هیچ كاری را از پیش نمی‌برد. با حرف زدن هیچ مشكلی حل نمی‌شود، مگر اینكه این حرف‌ها ضمانت عملی و اجرایی داشته باشد.»جلسه مشترك نمایندگان و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست با انتظار برای رسیدن لایحه دولت به پایان می‌رسد. هیچ یك از نمایندگان هم نمی‌پرسند چرا اعتباراتی كه قرار است برای ساخت 30 هزار مدرسه و 20‌هزار خانه و همچنین نیروگاه برق درعراق هزینه شود با برنامه‌ریزی خرج حل معضل ریزگردها نمی‌شود تا هم مردم عراق از دست ریزگردها راحت شوند و هم مردم ایران بعد سال‌ها نفسی به راحتی بكشند. سوالی كه داریوش قنبری نماینده مردم ایلام در مجلس گذشته پرسید و البته به پاسخی نرسید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha