دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5410

محققان آمریکایی اعلام کردند: جراحان با استفاده از یک نوع رنگ می توانند با دقت بیشتری سلول های سرطانی را از بدن بیمار پاک سازی و از گسترش آن جلوگیری کنند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ محققان  آمریکا اعلام کردند؛ جراحان با استفاده از یک نوع رنگ می توانند با دقت بیشتری سلول های سرطانی را از بدن بیمار پاک سازی و از گسترش آن جلوگیری کنند.


بنابراین گزارش؛ در جریان مطالعات آزمایشگاهی در آمریکا، محققان متوجه شدند  این رنگ، سلولهای سرطانی در موش را "نورانی" کرده اما تاثیری روی سلولهای معمولی نداشته است، آنها به این نتیجه رسیده اند که جراحان با استفاده از این رنگ می توانند محل تومور را کشف و آن را از بدن خارج کنند.


محققان بیمارستان "کودکان سیاتل" و مرکز مطالعات "فرد هاچینسون" در آمریکا، این رنگ را از ملکول هایی موسوم به "کیمیوتاکسین"، ساخته اند؛ کیمیوتاکسین (chemeotoxin) از عقرب گرفته می شود.


گفتنی است؛ در برخی موارد بافت های سالم به جای بافت های سرطانی جراحی می شوند و همین طور سلول های سرطانی نادیده گرفته می شوند. دیده نشدن بافت های سرطانی باعث می شود که پس از جراحی، تومورها دوباره رشد کنند.


این گزارش می افزاید؛ کارشناسان بریتانیایی هشدار داده اند، در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است و باید روشن شود به چه دلیل مولکول های این رنگ به سلولهای سرطانی و نه سلول های سالم می چسبد. آنها همچنین نگرانند که این ماده رنگی در بدن انسان ایجاد مسمومیت کند.


شایان ذکر است؛ مولکول های این رنگ از خود نور ساطع می کند و این نور به جراحان کمک می کند سلولهای سرطانی را شناسایی کنند، محققان با تزریق این رنگ به موش قادر شدند سلولهای بسیار کوچک سرطانی (با قطر یک میلیمتر) را در مغز این حیوان شناسایی کنند، این در حالی بوده که سلولهای سالم همجوار سلول های سرطانی روشن نشدند.


نورانی شدن سلول های سرطانی به جراحان کمک زیادی می کند چون در حال حاضر آنها برای شناسایی تومورها به رنگ، شکل و نوع خون رسانی سلولهای مشکوک تکیه دارند؛ ویژگی هایی که در سلول های سالم و غیرسالم تفاوت کمی دارد.


گفتنی است؛ پاکسازی دقیق و کامل سلول های سرطانی، به خصوص در مغز که سلول های عصبی سالم نباید آسیب ببینند، بسیار حیاتی است. در انواع سرطان های مغز، هشتاد درصد تومورها در اطراف محل جراحی شده دوباره رشد می کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha