کنترل رفتارهای پر خطر و اطلاع رسانی مهمترین راه پیشگیری از انتقال HIV است.

سلامت نیوز : علی حسین پور مسئول برنامه پیشگیری از اچ آی وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه صنایع دستی همیاران مثبت خراسان رضوی در نگارخانه اشراق مشهد اظهار داشت: بر اساس آمار کشوری استفاده مشترک از سرنگ در میان معتادان بیشترین درصد ابتلا به HIV را به خود اختصاص داده است اما انتقال از طریق ارتباط جنسی به مرور در حال افزایش است.

حسین پور ادامه داد: شناسایی افرادی که از طریق روابط جنسی آلوده می‌شوند سخت‌تر است، زیرا که رفتار جنسی مخفی است و این مسئله دسترسی به این بیماران و همچنین شناسایی آن‌ها را دشوار می‌کند و باید هوشیارانه‌تر عمل کنیم. وی بیان این‌که مراقبت از رفتارهای پرخطر باید مورد توجه قرار بگیرد، تاکید کرد: باید با اطلاع‌رسانی و آموزش به همه مردم از پیشروی این بیماری جلوگیری کنیم. مسئول برنامه پیشگیری از اچ آی وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در کشور بر اساس آخرین آمار حدود 24 هزار نفر اچ آی وی مثبت شناسایی شده‌اند و در استان خراسان رضوی تعداد افراد شناسایی شده بین 450 نفر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ حسین پور افزود: بر اساس آمار کشوری 13 تا 15 درصد مبتلایان را بانوان تشکیل می‌دهند که این آمار در استان 10 درصد است.وی با اشاره به برخورد‌های نامناسب با مبتلایان به اچ آی وی در جامعه تصریح کرد: مبتلایان هیچ منع قانونی و علمی برای کارکردن یا تحصیل ندارند، ما در استان مبتلایانی داریم که مدرک دکتری دارند. وی درباره فعالیت‌های باشگاه مثبت در مشهد تصریح کرد: در کشور 16 باشگاه مثبت داریم که این باشگاه‌ها از طرف سازمان ملل متحد حمایت مالی می‌شوند و اداره کنترل بیماری ایدز دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز حمایت فنی و علمی از آن‌ها را بر عهده دارند.مسئول برنامه پیشگیری از اچ آی وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که باشگاه مثبت مشهد از سال 85 راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: این باشگاه در پنج بعد جسمی، روحی و روانی، اشتغال، خانواده و پذیرش بیماری در جامعه فعالیت می‌کند و هم‌اکنون 50 بیمار عضو این باشگاه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha