سلامت نیوز :عضو کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه راه حل کنترل جمعیت کاهش یا افزایش جمعیت نیست، گفت: برای کنترل جمعیت باید همه ابعاد بررسی و بسترهای لازم برای زاد ولد مهیا شود؛ با لغو قانون تنظیم خانواده مشکل جمعیتی حل نمی‌شود.

مسعود پزشکیان در گفتگو با مهر، با بیان اینکه راه حل مشکل کنترل جمعیت کاهش یا افزایش جمعیت نیست، اظهار داشت" ما در مسیر کنترل جمعیت درست قدم برنداشتیم و نتوانستیم کنترل مطلوبی داشته باشیم.وی ادامه داد: کنترل جمعیت یعنی بین رده های سنی سالمندی، میان سالی و جوانی و کودکی تناسب حاکم باشد بنابراین مشکل ما این نیست که چون مردم کنترل می کنند، جمعیت ما زیاد نشده است. اگر نتوانیم بسترهای لازم را فراهم کنیم مادران تمایلی به بچه دار شدن نخواهند داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مادران ما نیاز دارند تا مطمئن شوند بچه هایی که به دنیا می آورند در جامعه سرگردان نمی شوند و از امکانات حداقلی برای رشد برخوردارند. اگر خیال مادران را راحت کنیم که آینده بچه های آنها تامین است و خطری برای آنها وجود ندارد حتما خیلی از مادران تصمیم می گیرند که بچه دار شوند.نماینده تبریز گفت: کسانی هستند که به ما مراجعه می کنند و بالای 35 سال سن دارند و هنوز دنبال کار می گردند و ازدواج نکرده اند یا عقد کرده اند و نمی توانند زیر یک سقف بروند. کسانی هستند که ازدواج هم کردند اما به دلیل بی پولی از هم جدا شدند.وقتی بسترها فراهم شد انتظار رشد جمعیت منطقی است.

وی ادامه داد: اگر همه مسائل با هم و به شکل جامع دیده نشود صرف اینکه گفته شود قانون تنظیم خانواده حذف شود مشکل حل نمی شود. قانون تنظیم خانواده باید اجرایی شود و از یک مادر در مراحل بارداری و قبل و بعد آن پشتیبانی کند. همچنین برای کسانی که بچه هایشان را با مصیبت و مشقت بزرگ می  کنند باید امکانات اشتغال و ازدواج فراهم باشد. امروز خیلی ها در سن ازدواج هستند اما آیا امکان ازدواج دارند؟ اگر این امکان فراهم شود خود به خود زاد ولد روی می دهد.

پزشکیان گفت: دولت صرفا لایحه داده و گفته هر قانونی که مربوط به تنظیم خانواده بود از این پس لغو می شود اما نگفته خب باید از این به بعد چه کنیم؟ حداقل در طرحی که مجلس تهیه کرده راهکارهای حمایتی هم عنوان شده است. در هر حال موضوع نیاز به بررسی همه جانبه و کارشناسانه دارد و نمی شود سرسری به مسئله پرداخت. ما برای حمایت از مادران و خانواده ها به پول و امکانات نیاز داریم و تا بسترها فراهم نشود خانواده ها علاقه ای به داشتن فرزند ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha