دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 54120

بسیاری از علائم دیابت نوع 1 و 2 مشابه هستند. در هر دوی آنها، مقدار زیادی گلوکز در خون وجود دارد اما مقدار گلوکز در سلول‌ها کافی نیست.

علائم هشدار بیماری دیابت
سلامت نیوز : بسیاری از علائم دیابت نوع 1 و 2 مشابه هستند. در هر دوی آنها، مقدار زیادی گلوکز در خون وجود دارد اما مقدار گلوکز در سلول‌ها کافی نیست. مقدار زیاد گلوکز در دیابت نوع 1 بخاطر سلول‌های تولیدکننده انسولین است که از بین رفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردمان ؛ دیابت نوع 2 زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های بدن دربرابر انسولینی که تولید می‌شود، مقاوم می‌شوند. در هر دو حالت، سلول‌های بدن فرد گلوکز لازم را دریافت نمی‌کند و بدن با نشان دادن این علائم فرد را از وجود مشکل باخبر می‌کند.

زیاد شدن ادرار

آیا اخیراً زیاد به توالت می‌روید؟ آیا به نظرتان می‌رسد که مدام دستشویی دارید؟ وقتی مقدار زیادی گلوکز در خون وجود داشته باشد، ادرار زیاد خواهد شد. اگر انسولین وجود نداشته باشد یا موثر نباشد، کلیه‌ها نمی‌توانند گلوکز را تصفیه کرده و دوباره به خون برگردانند. آنها برای اینکه برای رقیق‌تر کردن گلوکز، آب بیشتری را از خون بکشند، فشار بیش‌ازاندازه‌ای را متحمل می‌شوند. این باعث پُر نگه داشتن مثانه و رفتن بیش از اندازه فرد به دستشویی می‌شود.

تشنگی رفع نشدنی

اگر به نظرتان می‌رسد که باوجوداینکه بیش از معمول آب می‌نوشید، اما تشنگیتان رفع نمی‌شود، می‌تواند نشانه دیابت باشد، مخصوصاً اگر با ادرار زیاد همراه باشد. اگر بدنتان آب زیادی از خون بیرون می‌کشد و توالت رفتن‌هایتان بیشتر از زمان عادی شده است، بدنتان دچار کم‌آبی شده و احساس نیاز خواهید کرد که آب بیشتری بنوشید تا جایگزین آب از دست رفته کنید.

کاهش وزن بدون هیچ تلاش خاص

این نشانه در دیابت نوع 1 برجسته‌تر است. در دیابت نوع 1، احتمالاً به‌خاطر یک حمله ویروسی روی سلول‌های لوزالمعده یا یک واکنش خودایمن که باعث می‌شود بدن به سلول‌های تولیدکننده انسولین حمله کند، انسولین توسط لوزالمعده تولید نمی‌شود. بدن شدیداً به دنبال یک منبع انرژی است زیرا سلول‌ها گلوکز لازم را دریافت نمی‌کنند. کم‌کم بدن شروع به تجزیه بافت‌های عضلانی و چربی برای به دست آوردن انرژی می‌کند. دیابت نوع 2 تدریجاً با افزایش مقاومت انسولین اتفاق می‌افتد به همین دلیل کاهش وزن چندان برجسته نیست.

ضعف و خستگی

باز هم مقصر گلوکز است. گلوکز به دست آمده از غذاهایی که مصرف می‌کنیم وارد جریان خون می‌شود که در آنجا انسولین باید کمک کند آن را به سلول‌های بدن برساند. سلول‌ها از آن برای تولید انرژی لازم برای زندگی کردن استفاده می‌کنند. وقتی انسولینی وجود نداشته باشد یا سلول‌ها دیگر به آن واکنش ندهند، آنوقت گلوکز بیرون سلول‌ها در جریان‌خون می‌ماند. سلول‌ها تشنه انرژی می‌مانند و به همین علت شدیداً احساس خستگی می‌کنید.

بی‌حسی و احساس سوزن‌سوزن شدن در دست‌ها و پاها

این نشانه، نوروپاتی نامیده می‌شود که بخاطر تخریب تدریجی و به مرور زمان سیستم عصبی بدن بخاطر وجود گلوکز زیاد در جریان‌خون، مخصوصا در دست‌ها و پاها، اتفاق می‌افتد. دیابت نوع 2 شروعی تدریجی دارد و افراد معمولاً متوجه نمی‌شوند که دچار این بیماری هستند. درنتیجه، قندخون ممکن است چندین سال قبل از تشخیص بیماری بالا بوده باشد و به همین علت تخریب سیستم عصبی بدون آگاهی فرد اتفاق می‌افتد. با کنترل قندخون، نوروپاتی بهتر می‌شود.

سایر علائم و نشانه‌ها

کم‌سویی چشم‌ها، خشکی و خارش پوست، عفونت‌های مداوم یا بریدگی و کبودی که بهبودی آنها دیر صورت می‌گیرد، هم نشانه‌ وجود مشکل هستند. همچنین وقتی این نشانه‌ها با دیابت همراه شود، نتیجه سطح بالای گلوکز در بدن است. درصورت مشاهده علائم بالا، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha