دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 54121

سلامت نیوز : مرضیه وحید دستجردی در نشست خبری با خبرنگاران حوزه سلامت که امروز به مناسبت روز خبرنگاران در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: این خبرنگاران هستند که معضلاتی را که در گوشه گوشه جامعه وجود دارد به سمع ونظر ما و مردم می‌رسانند. ما ارزش کار خبرنگاران را به خوبی می‌دانیم بسیاری از فعالیت‌ها و تلاش‌ها که در تأمین سلامت مردم مؤثر است را ممنون شما خبرنگاران هستیم.

وی افزود: همه افرادی که در حوزه سلامت و وزارت بهداشت کار می‌کنند از جمله خبرنگاران با سلامت مردم سر و کار دارند. ممکن است گاهی پاسخگویی آن طور که انتظار داریم اتفاق نیفتد ولی فکر می‌کنم ارتباط با رسانه‌ها در وزارت بهداشت پررنگ‌تر شده است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وحیددستجردی گفت:ما معتقدیم قلم دست شما خبرنگاران است و بهتر است ما تعامل خوب و سازنده‌ای با این قشر داشته باشیم.اینکه خبرنگارانی با دقت مسائل را بررسی می‌کنند و اشکالات را عنوان می‌کنند سبب می‌شود تا اشکالات خود را اصلاح کنیم. ما بنده نقد و انتقاد هستیم.وی تأکید کرد: خبرنگاران بیش از اینکه انتقاد کرده باشند به نفع حوزه سلامت کار کرده‌اند چرا که عیب‌های ما را نشان می‌دهند و سبب می‌شود تا بدانیم کجا عیب و نقص داریم تا آن را اصلاح کنیم و اگر شما خبرنگاران نبودید شاید نصف دستاوردهایی که الان داریم را نداشتیم.

کاری به مسائل سیاسی نداریم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر علت برخورد گزینشی با خبرنگاران برای دعوت در برنامه های خبری وزارت بهداشت گفت: ما با خبرنگاران برخورد سیاسی و گزینشی نمی‌کنیم. برای ما روزنامه و رسانه دولتی و غیر دولتی فرقی نمی‌کند. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که کاری به مسائل سیاسی نداشته باشیم و با هیچ کس بحث سیاسی و گزینشی نمی‌کنیم.وحیددستجردی افزود: هر فردی که مسائل سلامت را بهتر منتشر کند به ما مقرب‌تر است.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه به عنوان وزیر بهداشت زن، چقدر در طول این سالها از دولتمردان  گله دارید، گفت: ما اگر بخواهیم گله‌گزاری کنیم گله‌ها زیاد است ولی برای اینکه اجرمان ضایع نشود این کار را نمی‌کنیم. تمام افرادی که با ما در حوزه وزارت بهداشت کار می‌کنند افراد مخلصی هستند که برای خدمت به مردم آماده‌اند نه اینکه بخواهند جیب خود را پر کنند. کار در وزارت بهداشت را جهاد می‌دانیم و از کسی گله‌ای نداریم.وی در مورد سیاست‌های وزارت بهداشت در خصوص سلامت باروری گفت: الان وضعیت کنترل جمعیت به حدی رسیده که لازم نیست برنامه کنترل جمعیت داشته باشیم چرا که سن ازدواج بالا رفته و بعد از ازدواج فرزند‌آوری به تأخیر افتاده و پس از آن مردم به تک فرزندی بسنده می‌کنند.به گفته وزیر بهداشت: برنامه‌های افزایش جمعیت باید در بعد اجتماعی،‌اقتصادی و فرهنگی پیگیری شود چرا که بیشترین تأثیر را در رشد جمعیت طی سالهای اخیر داشته است.

۲ تا ۳ فرزند را در هر خانواده توصیه می‌کنیم

وحیددستجردی تصریح کرد: امروز بهترین نرخ باروری نهایی را در کشور ۲ تا ۳ فرزند(متوسط ۲.۵ در کشور) اعلام می‌کنیم ولی معتقدیم برنامه قبلی کنترل جمعیت اصلاً تأثیری در کند شدن روند جمعیت نداشته چرا که اجتماع خودش کنترل جمعیت را با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی تعیین می‌کند.

وارنیش فلوراید دندان برای کودکان از اول مهر

وی در مورد برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه تأمین سلامت دهان و دندان جامعه تشریح کرد: یکی از برنامه‌های پیشگیرانه ما اجرای برنامه وارنیش فلوراید برای بچه‌های ۶ تا ۱۲ساله است که بنا داریم از ابتدای مهرماه امسال در سطح مدارس اجرا کنیم. چرا که این طرح جلوی پوسیدگی بعدی دندانها را می‌گیرد و تا 70درصد از میزان پوسیدگی کم می‌کند.

استخدام  ۳ هزار دندانپزشک در مراکز دولتی

وحیددستجردی به برنامه دیگری در این زمینه اشاره کرد و افزود: اکنون ۳ هزار یونیت دندانپزشکی در ۷ تا ۸ هزار مرکز بهداشت و درمانی در سطح کشور فعال است و بنا داریم مراکزی که یونیت دندانپزشکی ندارند نیز یک یونیت دایر شود و تعدادی دندانپزشک هم برای کار در این مراکز استخدام خواهیم کرد با وجود اینکه اکنون از تمام ظرفیت دندانپزشک‌های طرحی استفاده می‌کنیم. حدود ۳ هزار دندانپزشک در این مراکز کم داریم که به دنبال استخدام این تعداد دندانپزشک هستیم.

وزیر بهداشت درباره مزایای برنامه پزشک خانواده گفت: افراد در سطح یک این طرح هیچ هزینه ای نمی پردازند و سطح دو و سه فقط ۱۰ درصد تعرفه را پرداخت می کنند و اگر از طریق ارجاع به بیمارستان مراجعه کنند، ۵درصد هزینه بستری را می پردازند.

اخراج پزشکانی که زیرمیزی می گیرند

وی ادامه داد:‌در این برنامه ا رتباط مالی بین پزشک و بیمار قطع می شود وزیر میزی نیز حذف می شود و اگر معلوم شود کسی کاری کرده و زیر میزی گرفته قطعاً اخراج می شود.به گفته وزیر بهداشت تمام این اتفاقات به شرط اجرای فاز دوم برنامه هدفمندی یارانه ها و اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت است که می تواند انقلاب بزرگ دیگری در سلامت مردم باشد.وحید دستجردی از خبرنگاران خواست که اگر جایی تخلفی درباره دریافت هزینه اضافی برای درمان مشاهده کردند آن را برای پیگیری «فوراً» به وزارت بهداشت اعلام کنند و شماره ۸۸۳۶۳۶۰۰ را به عنوان شماره ۲۴ ساعته دریافت شکایت از تعرفه های غیر واقعی اعلام کرد.

تجهیزات پزشکی ارز دولتی ندارد

وی درباره تأثیر تحریم ها در حوزه سلامت گفت:  از نظر استراتژیک مشکلمان را حل کرده‌ایم و از حیث دارو و تجهیزات مشکلی نداریم، ستاد تدابیر ویژه در وزارت بهداشت تشکیل شده تا روی قیمت گذاری تجهیزات پزشکی نظارت کند تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.وزیر بهداشت اعلام کرد برای واردات تجهیزات پزشکی ارز دولتی نداریم و برای برخی داروها که نتوانسته‌اند در ارز دولتی(۱۱۲۶ تومان) استفاده کنند از طریق یارانه کمک کنیم.

سهمیه بندی داروی بیماران خاص

وی ادامه داد: یکسری دشمن داریم که می‌خواهند با جوسازی و ایجاد رعبت و وحشت تقاضای کاذب در بازار ایجاد کنند ولی برای جلوگیری از این مسئله داروی بیماران خاص و صعب العلاج را با مقدار محدود در مناطق مختلف کشور در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی و داروخانه های خاص توزیع می کنیم.وی همچنین از راه انداری شماره‌ای برای مدیریت زنجیره ای توزیع دارو در هفته آینده خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این شماره دست دلالان دارو کوتاه شده و افراد در هر جا که با کمبود دارو مواجه شوند می‌توانند از طریق این شماره مشکل حود را حل کنند که قرار است جزئیات آن هفته آینده از طریق رئیس سازمان غذا و دارو اعلام می شود.

داروی ضد سرطان هرسپتین در کشور تولید شد

وزیر بهداشت همچین از رونمایی ۷ داروی جدید تا آخر مرداد خبرداد که شامل ۲ داروی بیوتکنولوژیک و ۵داروی گران قیمت از جمله هرسپتین ( داروی درمان سرطان سینه) خبر داد و گفت: با تولید این دارو در کشور حداقل ۴۰ درصد قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.به گفته وی سالانه ۷ هزار بیمار جدید سرطانی در کشور شناسایی می‌شوند که ۳ هزار نفر آنها به داروی هرسپتین نیاز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha