دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۹
کد خبر: 54132
سلامت نیوز : یکی از سوالاتی که برای مردان و بویژه جوانان مطرح است نعوظ یا بلند شدن الت تناسلی هنگام خواب (Nocturnal Penile Tumescence) یاNPT است. در برخی موارد این حالت باعث نگرانی افراد می شود و برخی نیز ان را غیر طبیعی تلقی می کنند.

اما نکته مهم اینجاست که این فرایند نه تنها طبیعی است بلکه نشانه سلامت سیستم نعوظی و توانایی جنسی میباشد و در کسانی که با شکایت ناتوانی جنسی مراجعه می نمایند یکی از نخستین پرسش ها در مورد همین مساله است.
این فرایند برای نخستین بار در سال 1940 و در شیرخواران توضیح داده شد ودر سالهای بعد جزئیات ان مورد بررسی قرار گرفت.

80% موارد نعوظ شبانه الت در مرحله REMخواب(حرکات سریع چشمها) رخ می دهد.حداکثر زمان نعوظ حین خواب در حوالی سن بلوغ قرار دارد که الت تناسلی در حدود 20% مدت زمان خواب در حالت نعوظ قرار دارد. در دهه دوم زندگی میانگین این میزان به حدود 38 دقیقه میرسد و در بزرگسالی این عدد به 27 دقیقه کاهش می یابد.

در کسانی که با شکایت ناتوانی جنسی مراجعه می نمایند بررسی این فرایند با روش های مختلفی انجام می گردد که در انها تعداد دفعات سفت شدن الت و مدت زمان و شدت سفتی در هر بار اندازه گیری می شود.
تعداد دفعات سفتی الت معمولا 3 تا 6 بار در8 ساعت و میانگین زمان انها حدود 10 تا 15 دقیقه است و در هر بار نیز شدت سفتی الت باید بیش از 70% باشد.

یک نعوظ کامل نشانه سالم بودن محور عصبی عروقی میباشد و در نتیجه علت ناتوانی جنسی میتواند عصبی یا روحی وروانی باشد.
نکته جالب در این میان که باید به ان توجه ویژه داشت ارتباط نعوظ هنگام خواب با شکستگی الت است زیرا در بسیاری از نوجوانان یا جوانان که صبح ها هنگام برخاستن از خواب الت انها بلند شده است به علت شرم و حیا از والدین و دیگران تا زمان برطرف نشدن این حالت از بستر خارج نمی شوند و برخی نیز با دست اقدام به خم نمودن ان می کنند که این حالت میتواند موجب شکستگی الت گردد در بعضی موارد نیز هنگام غلتیدن فرد هنگام خواب, الت بلند شده زیر بدن وی گیر کرده ودر اثر فشار وزن بر روی ان شکستگی الت رخ می دهد.
لازم به یاداوریست که درمان شکستگی الت عمل جراحی در اولین فرصت است زیرا میتواند باعث ناتوانی جنسی یا کجی الت در اینده گردد.


منبع : وبسایت دکتر پیمان صالحی ؛ جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری وناباروری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha