سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 54143

سلامت نیوز : تولید داخلی 7 داروی با فناوری بالا، تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارایه خدمات ارزان قیمت دندانپزشكی، اعلام نرخ نهایی باروری برای كشور و كامل شدن حلقه آخر برنامه پزشك خانواده در صورت تحقق 6 هزار میلیارد تومان حوزه سلامت از جمله مباحثی بود كه وزیر بهداشت در آستانه روز خبرنگار عنوان كرد.دكتر مرضیه وحید دستجردی در نشستی با خبرنگاران ضمن تبریك فرارسیدن 17 مرداد و روز خبرنگار، گفت: مجموعه وزارت بهداشت، ارزش خبرنگاران را به خوبی درك می‌كند. بدون حضور اصحاب رسانه نمی‌توانیم پیام‌هایمان از جمله پیام‌های مربوط به سلامت را به مردم منتقل كنیم. از بسیاری از فعالیت‌ها و تلاش‌های خبرنگاران مطلع هستیم و زحمات رسانه‌ها را مشاهده می‌كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی در پاسخ به درخواست برخی از خبرنگاران مبنی بر ایجاد تعامل بهتر با رسانه‌ها از سوی وزارت بهداشت، گفت: خبرنگاران و رسانه‌ها چشم، گوش و زبان گویای مردم و وزارت بهداشت هستند. ما بنده نقد و انتقاد شما خبرنگاران هستیم. اما در مجموع در كشور با جمعیت حدود 75 میلیونی روبرو هستیم كه تامین سلامت آنها بسیار مهم است. موارد مربوط به حوزه سلامت، موارد مهمی است و انتظار آن است كه خبرنگاران با دقت حضور داشته باشند و مباحث را به مردم منتقل كنند. از بابت وزارت بهداشت مطمئن باشید كه در تعامل با رسانه‌ها و دعوت از آنها برای پوشش اخبار مختلف، سیاسی برخورد نمی‌شود چرا كه مبحث سلامت، مسائل سیاسی را درك نمی‌كند.

وزارت بهداشت با محدودیت‌های مالی روبروست

دستجردی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت برای برنامه‌های این حوزه، گفت: وزارت بهداشت با محدودیت‌های مالی روبرو است. اما با همین بودجه محدود، سعی می‌كنیم كه برای فرهنگ‌سازی نیز هزینه كنیم. برخی فرهنگ‌سازی‌ها به بودجه‌های زیادی نیاز دارد. از رسانه‌ها می‌خواهیم كه پیام‌های اساسی وزارت بهداشت و همچنین فرهنگ‌سازی درباره برنامه پزشك خانواده را داشته باشند.

كار برای سلامت مردم را جهاد می‌دانیم

وزیر بهداشت با تاكید بر آن كه كار در وزارت بهداشت و تلاش در جهت سلامت مردم را یك جهاد می‌دانیم، افزود: تمام افرادی كه اكنون در وزارت بهداشت فعال هستند، افرادی تلاشگر و مخلص مردم هستند.

نرخ نهایی باروری برای كشور 2 تا 3 فرزند است

دستجردی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سیاست‌های وزارت بهداشت در مورد جمعیت و سلامت باروری گفت: اكنون وضعیت كنترل جمعیت به حدی رسیده كه به برنامه‌های كنترل جمعیت نیازی نیست. ازدواج‌ها دیرهنگام صورت می‌گیرد، فاصله بین ازدواج تا فرزندآوری طولانی است و اغلب خانواده‌ها به تك‌فرزندی بسنده می‌كنند. اكنون تفكر اجتماعی جامعه این طور است. وزارت بهداشت در حال حاضر در این زمینه نقشی ندارد. در مجموع برنامه‌های كنترل و افزایش جمعیتی باید مطابق با برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد. در حال حاضر برنامه‌های وزارت بهداشت در مبحث جمعیت به سمت سلامت باروری سوق پیدا كرده است؛ سلامت مادر، كودك، نوزاد، اجتماع، فاصله‌گذاری مناسب میان فرزندان، شیردهی مادر، درمان ناباروری و ...وزیر بهداشت نسبت به افزایش سن بارداری و به دنبال آن افزایش بیماری‌های ژنتیكی و مشكلات رفتاری و روانپزشكی در خانواده‌های تك‌فرزندی، هشدار داد و گفت: در حال حاضر نرخ باروری نهایی برای كشور دو تا سه فرزند یعنی 2،5 است.

بهره‌برداری از 2000 خانه بهداشت در هفته دولت

دستجردی همچنین به كمبود نیروی انسانی در سطح وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: در هفته دولت 2000 خانه بهداشت به بهره‌برداری می‌رسد. برای فعالیت این تعداد خانه بهداشت حداقل به چهار هزار بهورز نیاز داریم. اما كمبودهایی در این زمینه داریم و در جهت رفع این كمبودها تلاش می‌كنیم.

اعلام برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارایه خدمات ارزان قیمت دندانپزشكی

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اقدامات وزارت بهداشت برای ارائه خدمات دندانپزشكی به صورت ارزان قیمت و همچنین بیمه دندانپزشكی، گفت: بیمه‌ها تحت نظر وزارت بهداشت نیستند، اما در مجموع در حال حاضر بیشترین هزینه‌های سلامت كه مردم از جیب خود می‌پردازند، مربوط به مبحث دندانپزشكی است. این در حالی است كه بیمه‌ها جز پرداخت هزینه كشیدن دندان، هزینه دیگر خدمات دندانپزشكی را نمی‌پردازند. بارها عنوان كرده‌ایم كه خدمات دندانپزشكی نیز باید تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد.وزیر بهداشت از طرح وارنیش فلوراید برای كودكان 6 تا 12 ساله خبر داد و گفت: این طرح اكنون به صورت محدود در برخی از مطب‌ها انجام می‌شود، اما آغاز رسمی این طرح از مهرماه امسال خواهد بود. با وجود كمبود اعتبارات در وزارت بهداشت، طرح وارنیش فلوراید برای سن 6 تا 12ساله را در دستور كار داریم تا به این ترتیب میزان پوسیدگی در دوران عمر بعدی این افراد بین 50 تا 68 درصد كاهش یابد.دستجردی همچنین به فعالیت حدود 8 هزار مركز بهداشتی - درمانی شهری و روستایی در كشور اشاره كرد و گفت: حدود سه هزار یونیت دندانپزشكی در این مراكز بهداشتی درمانی مستقر هستند. در برنامه داریم كه تمام مراكز بهداشتی درمانی شهری و روستایی حداقل به یك یونیت دندانپزشكی مجهز شوند. به این منظور مجوز استخدام سه هزار دندانپزشك لازم است تا خدمات دندانپزشكی در این مراكز با تعرفه دولتی به مردم ارائه شود. البته اكنون نیز تمام دندانپزشكان طرحی برای فعالیت در مراكز بهداشتی درمانی شهری و روستایی به كار گرفته می‌شوند.

با تحقق 6هزار میلیارد تومان، حلقه آخر برنامه پزشك خانواده كامل می‌شود

وی همچنین درباره برنامه پزشك خانواده و چگونگی رایگان شدن خدمات در قالب اجرای این برنامه، گفت: افرادی كه از مسیر پزشك خانواده برای درمان خود اقدام می‌كنند، در سطح یك خدمات هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازند و خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود. در سطح دوم خدمات نیز تنها 10 درصد فرانشیز خدمات تخصصی در بخش دولتی را پرداخت خواهند كرد. در سطح فوق تخصصی نیز تنها 10 درصد ویزیت فوق تخصص در بخش دولتی را می‌پردازند. هنگام بستری در بیمارستان نیز تنها پنج درصد فرانشیز بستری را پرداخت خواهند كرد.وزیر بهداشت ضمن تشكر از اقدام مجلس هشتم در زمینه تصویب اختصاص شش هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت به منظور رایگان كردن خدمات، ادامه داد: مقرر شد به منظور آن كه افراد در درمان خود هیچ هزینه‌ای نپردازند و ارتباط مالی میان پزشك و بیمار قطع شود و زیرمیزی نیز برطرف شود، شش هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد تا به این ترتیب فرانشیزی از مردم دریافت نشود. اما اختصاص این شش هزار میلیارد تومان، منوط شد به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها. فعلا در فاز دوم هدفمندی توقف موضعی صورت گرفته است، اما در مجموع پیگیریم تا این شش هزار میلیارد تومان محقق شود. در صورت تحقق این موضوع، انقلاب دیگری در حوزه سلامت رخ خواهد داد و حلقه آخر برنامه پزشك خانواده، تكمیل خواهد شد.دستجردی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عدم رعایت تعرفه‌های مصوب از سوی برخی پزشكان، گفت: برای سال جاری تعرفه‌های تشخیصی درمانی در بخش دولتی و خصوصی 20 درصد افزایش داشته است. اگر در این زمینه شكایتی به وزارت بهداشت منتقل شود، حتما آن را پیگیری می‌كنیم. شماره تلفن 88363600 به صورت شبانه‌روزی برای دریافت انتقادات مردم فعال است.

مشكل كمبود دارویی و تجهیزات پزشكی نداریم

سیستم مدیریت زنجیره توزیع دارو فعال می‌شود

وی درباره تحریم‌ها و تاثیر آن در تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز كشور، گفت: در مورد دارو و تجهیزات مشكلی نداریم. برای تجهیزات پزشكی هیچ ارز دولتی گذاشته نشده است، اما شركت‌های وارد كننده با نرخ ارز بازار، برای واردات تجهیزات اقدام می‌كنند. ستاد تدابیر ویژه نیز در مبحث قیمت‌گذاری‌ها فعال است. در مورد دارو نیز باید گفت كه برای تامین بخشی از داروها با نرخ ارز مرجع اقدام شد، اما برای بخش زیادی نتوانستیم ارز مرجع تهیه كنیم.دستجردی تاكید كرد: در حال حاضر هیچ مشكل كمبود دارو نداریم. تنها مقداری نقدینگی شركت‌های واردكننده كاهش یافته كه سعی می‌كنیم به آنها كمك كنیم. در این زمینه دشمنانی داریم كه جوسازی و فضاسازی می‌كنند و سعی می‌كنند بحران ایجاد كنند، در حالی كه این موضوع واقعیت ندارد. همین فضاسازی‌ها باعث ایجاد تقاضاهای كاذب در زمینه دارو و تجهیزات پزشكی می‌شود. اكنون برخی داروها به ویژه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را در اختیار مراكز و داروخانه‌های خاص قرار می‌دهیم و در این زمینه سیستم مدیریت زنجیره توزیع راه‌اندازی شده است و به زودی فعالیت آن آغاز و شماره‌ تلفن‌های مربوطه اعلام می‌شود تا در هر نقطه از كشور كمبود دارویی وجود داشت، سریعا به وزارت بهداشت منعكس شود. در مجموع مراقبت می‌كنیم تا دارو به دست سودجویان نیفتد.

رونمایی از 7 داروی با فناوری بالای تولید داخل؛ به زودی

هرسپتین در داخل تولید شد

وزیر بهداشت از تولید هفت دارو با فناوری بالا خبر داد و گفت: دو مورد از این داروها بیوتكنولوژیك هستند و مابقی آنها را داروهای گران‌ قیمت تشكیل می‌دهند. از جمله این داروها، داروی هرسپتین (موثر در درمان سرطان سینه) است كه در داخل تولید شده و به زودی رونمایی می‌شود. این دارو به محض ورود در بازار، 40 درصد كاهش قیمت خواهد داشت و به تدریج از قیمت آن كاسته می‌شود.وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه حدود هفت هزار مورد سرطان سینه جدید در كشور گزارش می‌شود كه حداقل سه هزار مورد از این موارد به داروی هرسپتین نیاز دارد. هر دوره درمان با این دارو با ارز قبلی، 66 میلیون تومان هزینه به دنبال داشت كه تولید داخلی این دارو صرفه‌جویی ارزی فراوانی به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha