سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 54153

تأخیر دوره وقوع قاعدگی حتی در زمانی كمتر از یك هفته، در برخی زنان و بخصوص دختران جوان مایه نگرانی و شكایت آنها از نامنظم شدن توالی پریودشان است.

سلامت نیوز : به گفته برخی متخصصان بیماری‌های زنان، قاعدگی‌های نامنظم به تأخیراتی گفته می‌شود كه بیش از 35 روز و دو بار در سال طی دوره‌های پریود زنان دیده شود بنابراین، تأخیرات قاعدگی حتی تا 35 روز جزو ملاك‌های نامنظم بودن پریود حساب نمی‌شود.

دلایل گوناگونی سبب بی‌نظمی در قاعدگی می‌شود و برای رفع آن نیز ابتدا باید علت مشخص شود. علت بی‌نظمی ممكن است اختلال در كار غدد و به‌هم خوردن توازن هورمون‌هایی چون FSH و LH باشد.اختلال‌های عملكرد هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید و مانند آن از راه انجام آزمایش‌های پزشكی مشخص می‌شود و می‌توان با دارو زمان و مقدار ترشح هورمون‌ها را تا حدود زیادی متوازن كرد.ممكن است اختلال كاركرد تخمدان‌ها سبب ایجاد بی‌نظمی شده باشد؛ این تشخیص هم با معاینه و بررسی سونوگرافی تائید یا رد می‌شود... اما علاوه بر اینها روحیات، فشارهای روانی و سبك زندگی یا شغل زنان هم در ایجاد اختلال دوره قاعدگی بی‌اثر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ استرس، مصرف دارو، تغییر و تعویض نوع دارو، استفاده از قرص‌های ضدحاملگی، سندرم و كیست در تخمدان، اعمال تغییرات شدید در تغذیه و رژیم غذایی، شغل‌های خاص، رویكرد ناگهانی به انجام ورزش‌های سخت و سنگین (غیر از امكان وقوع حاملگی) از جمله مهم‌ترین و شایع‌ترین دلایل تأخیر یا بی‌نظمی در قاعدگی به شمار می‌رود.اگرچه روند آزاد شدن تخمك در تخمدان بسیار پیچیده است و عوامل متعددی در تعیین زمان آزاد شدن تخمك و كامل شدن رشد و جثه فولیكول دخیلند، بهترین توصیه برای رفع نگرانی مراجعه به متخصصان برای انجام معاینه‌ها و بررسی‌های دقیق‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha