سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷
سلامت نیوز :در ضمن، فراموش نكنید كودكی كه به خودش بیشتر اعتماد دارد، در مقابل مشكلات هم انعطاف‌پذیرتر بوده و بهتر واكنش نشان می‌دهد.

پس ابتدا نیازهای اولیه كودك را برایش فراهم كنید‌ (سرپناه، غذا و لباس)؛ شاید این نیازها بسیار ساده و پیش‌پاافتاده به نظر برسد، اما باید تامین شود تا بتوان به نیازهای روحی كودك فكر كرد؛ البته بی‌شك این مرحله بسیار سخت‌تر از تامین نیازهای فیزیكی است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ شیوه‌های متفاوتی برای تربیت كودكان وجود دارد، ولی اغلب متخصصان می‌گویند رعایت دستورالعمل‌های زیر برای پرورش كودك و تامین نیازهای روحی او، مناسب و البته ضروری است:

1ـ در مورد مراحل رشد كودك اطلاعات كافی كسب كنید؛ اگر بدانید كودك شما در چه مرحله‌ای قرار دارد، توقع بیش از حد از او ندارید یا كارهایش را عجیب و غیرمعمول نمی‌دانید.

2ـ‌ فرزندتان را تشویق كنید احساساتش را بیان كند؛ البته شما هم باید به احساسات و طرز فكر او احترام بگذارید. برای او توضیح دهید كه همه افراد درجاتی از درد، اندوه، غصه، عصبانیت و استرس را تجربه می‌كنند، ولی باید علل ایجاد این احساسات را شناخته و به بهترین شكل با آنها مقابله كنند.

3ـ همیشه حواستان باشد حتی زمانی كه با كودك موافق نیستید، باز هم باید با لحنی آرام صحبت كنید و اجازه دهید او با شما بحث و مشورت كند.

4ـ‌ به صحبت‌های فرزندتان گوش دهید و سعی كنید برای پاسخ دادن، از كلمات و جمله‌هایی استفاده كنید كه كودك براحتی مفهومشان را درك می‌كند. یادتان باشد باید او را تشویق كنید تا سوالاتش را براحتی بپرسد و در فضایی آرام در مورد آنها صحبت كند. خودتان هم باید با او روراست باشید و نشان دهید دوست دارید با كودك درباره این موضوع حرف بزنید.

5ـ‌ بیشتر به مهارت‌های حل مساله‌ای كه خودتان از آنها استفاده می‌كنید، دقت كرده و ببینید می‌توانید الگوی خوبی برای فرزندتان باشید یا نه؟ بنابراین چنانچه قادر نیستید احساسات كودك را كنترل كنید یا تغییر دهید، بهتر است از فردی متخصص كمك بگیرید.

6ـ از استعدادها و توانایی‌های كودك حمایت كنید و محدودیت‌هایش را بپذیرید. سپس باید براساس همین توانایی‌ها، اهداف را تعیین كنید و از كودك بخواهید در مسیر صحیح حركت كند. هیچ وقت نباید فرزندتان را با سایر بچه‌ها مقایسه كنید.

7ـ كودك را مستقل بار بیاورید و اجازه دهید خودش با فراز و نشیب‌های زندگی كنار بیاید. طوری رفتار كنید كه او باور كند خودش می‌تواند تمام مشكلات را از سر راه بردارد.

8ـ یادتان باشد نظم و انضباط نباید وسیله‌ای برای تنبیه كودك باشد، بلكه باید شیوه‌ای باشد برای آموزش.

9ـ كودك را بدون قید و شرط دوست داشته باشید و عشق و محبت خود را به او نشان دهید. در ضمن ارزش صبر، فداكاری، بخشش و معذرت‌خواهی كردن را نیز برای او توضیح دهید.

10ـ هیچ‌وقت از فرزندتان انتظار نداشته باشید كامل و بی‌عیب و نقص باشد؛ پدر و مادر بودن وظیفه دشواری است كه باید بدرستی از عهده آن بربیایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha