سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 54179

ایران به‌عنوان دهمین كشور چاق جهان، بیشتر از آنچه باید، از منابع كره‌زمین استفاده می‌كنیم و به‌دلیل همین‌ چاقی‌های كنترل‌نشده، سهم بیشتری هم از بیماری‌ها داریم.

ایران دهمین کشور چاق جهان

سلامت نیوز : هنوز هم فكر می‌كنید كه جمعیت ایران 70 میلیون نفر است؟ باید بگویم سخت در اشتباهید. به گفته محققان، كشور ما و خیلی از كشورهای دیگر جهان، چند برابر چنین آمارهای رسمی‌ای، جمعیت دارند یعنی چندبرابر  جمعیت رسمی‌شان از امکانات طبیعی استفاده می‌کنند. محققان می‌گویند‌ چاقی در دنیای امروز، از بالا رفتن میزان تولد‌ها هم تاثیرگذارتر است و برای اثبات این حرف، ایالات‌متحده را مثال می‌زنند كه تنها 6‌درصد جمعیت كره زمین را در خود جا داده، اما 30 درصد چاق‌های جهان در آن زندگی می‌كنند. آنها معتقدند چاق‌ها، چند برابر یك انسان لاغر از زمین و امكاناتش بهره‌مند می‌شوند و در واقع هر فرد چاق را در زمان تقسیم كردن امكانات، باید چند نفر به‌حساب بیاوریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ اگر چاقی به همین سرعت در جوامع همه‌گیر شود، حتی با وجود ثابت ماندن جمعیت جهان، باید تصور كنیم یك میلیارد نفر بیشتر در زمین زندگی می‌كنند؛ به همین بهانه، نگاهی به آمار چاقی و لاغری در گوشه‌گوشه جهان و البته كشورمان انداختیم، تا بدانیم كجای كاریم و بی‌رحمانه، سهم چه كسانی را در شكم‌هایمان جا می‌دهیم.

چاق‌ها و لاغر‌ها

ایالات‌متحده و روسیه فقط از جهان و امكاناتش بهره زیادی نبرده‌اند بلكه مردم این كشور‌ها هم آنقدر سهم دیگر كشور‌ها را خورده‌اند كه به چاق‌ترین آدم‌های جهان تبدیل شده‌اند. البته گمان نكنید ما در این رقابت مظلوم واقع شده‌ایم، بلكه ما هم به‌عنوان دهمین كشور چاق جهان، بیشتر از آنچه باید، از منابع كره‌زمین استفاده می‌كنیم و به‌دلیل همین‌ چاقی‌های كنترل‌نشده، سهم بیشتری هم از بیماری‌ها داریم.



گرچه صدرنشین فهرست لاغر‌ها، كشور‌های محرومی هستند كه از بی‌غذایی لاغر مانده‌اند اما تمامی كشور‌های لاغر، به‌‌دلیل مشكلات اقتصادی چنین وضعیتی ندارند. از طرف دیگر، وضع مالی همه كشور‌های چاق هم خوب نیست و برزیل و مكزیك كه بسیاری از مردمانشان زندگی را به سختی می‌گذرانند، به‌ترتیب رتبه‌های چهارم و ششم چاقی را در جهان به‌خود اختصاص داده‌اند. البته با نگاهی به آمار كشور‌های لاغر جهان، می‌توانیم معجزه ژاپنی‌ها در حفظ تناسب اندامشان را هم مشاهده كنیم؛ كشوری كه گرچه از ابرقدرت‌های اقتصادی‌ است، با وجود قرار نداشتن در فهرست 10 كشور لاغر جهان، مردمی لاغر و سالم دارد.

ماشین بازی كار دست عرب‌ها داد

قطر، كویت، مصر، بحرین و عربستان سعودی هم كم از كشور‌های توسعه یافته ندارند. آمار چاقی در این كشور‌های عربی در مرز انفجار است و محققان، علاقه بیش از حد مردم این كشور‌ها به استفاده از اتومبیل را دلیل بالا بودن وزنشان می‌دانند. پژوهشگران می‌گویند، كشورهای عربی دچار عارضه اتومبیل شده‌اند و از آنجا كه مردم این‌كشور‌ها غذای پركالری می‌خورند اما تحركی برای سوزاندن كالری ندارند، بیشتر از دیگران به مشكل چاقی و عوارضش دچار می‌شوند.

ایرانی ها چاق هستند یا تپل؟


یك‌چهارم حقوق ایرانی‌ها خرج شكم می‌شود

اگر بگوییم اوضاع اقتصادی همه خانواده‌ها خوب است بیراه گفته‌ایم و اگر بگوییم قیمت خورد و خوراك پایین است هم معلوم می‌شود كه این روزها خرید نكرده‌ایم و با وجود این مشكلات، ایرانی‌ها هنوز هم حاضر نیستند برای شكمشان كم بگذارند. بانك مركزی در گزارشی كه از بودجه خانوار‌های ایرانی منتشر كرده، نشان داده در سال 89، هر خانواده ایرانی حدود 25 درصد هزینه ناخالصش را به خوراكی‌ها و نوشیدنی‌ها اختصاص داده است.



در میان استان‌های‌كشورمان، مردم گیلان، همدان و اصفهان، پرخورترین هموطنان هستند و ساكنان هرمزگان، گلستان و خراسان‌شمالی هم ترجیح می‌دهند پولشان را به‌جای خوراكی، خرج كارهای دیگر كنند. البته این اعداد و ارقام، تنها نشان‌دهنده پرخور بودن مردم یك استان نمی‌تواند باشد. درآمد پایین هم در بعضی شهرها، باعث می‌شود بیشتر پولی كه سرپرست خانواده به دست می‌آورد، برای یك خرید ساده هزینه شود و در بعضی موارد هم جمعیت بالای یك استان، آمار این مخارج را در آن بالا برده‌است.

شمالی‌ها و جنوبی‌ها چاق‌ترند

خیال استان‌های مركزی راحت‌ باشد. تحقیقاتی كه در سال 2006 انجام شده، نشان می‌دهد، زنان در شمال و جنوب ایران چاق‌ترین زنان ایرانی هستند. پژوهشگران معتقدند‌ تحرك بدنی ناكافی دلیل اصلی چاقی در میان این افراد است و بررسی‌های آنها نشان داده، زنانی كه اضافه‌وزن دارند، از تحصیلات پایین‌تری هم برخوردارند. چاقی برای مردم این شهرها، تنها یك موضوع آزار‌دهنده ظاهری نیست بلكه آمار‌ها نشان‌داده كه این گروه از زنان بیشتر از دیگران به بیماری‌های قلبی-عروقی هم دچار می‌شوند.

چاقی در استان‌های شمالی كشور، آنقدر بحران‌ساز شده كه «دكتر محمدمهدی ناصحی»، از مسئولان وزارت بهداشت در مازندران، پیش از این از خطری كه ساكنان استان‌های شمالی را تهدید می‌كند خبر داده بود. او با اشاره به تحقیقاتی گفت: «زندگی مازندرانی‌ها در خطر است و چاقی می‌تواند به قیمت جان ساكنان این استان تمام شود.» به گفته او، مازندران رتبه نخست چاقی را در كشور دارد و ساكنان این استان با بیماری‌هایی مانند غدد و دیابت هم دست و پنجه نرم می‌كنند. البته وضعیت شهر‌های جنوبی هم در این مورد، اصلا خوب نیست و تحقیقات نشان داده‌اند كه نیمی از زنان اهوازی هم حداقل با شكلی از چاقی دست به گریبانند.

استاندارد زندگی نمی​کنیم

سازمان بهداشت جهانی  می​گوید، غذای سالم یعنی غذایی که ازكربوهیدرات‌ها 55 درصد، قند غلیظ كمتر از 10درصد، پروتئین 15درصد، نمك كمتر از 5 گرم، 400 گرم سبزی و میوه تازه تشکیل شده باشد. این سازمان می​گوید اگر می​خواهید سالم بمانید، در کنار این رژیم باید یك ساعت هم در روز  ورزش کنید. این درحالی است که نوجوانان آمریکایی تنها روزی 17 دقیقه تحرک دارند و ایرانی ها هم میانه زیادی با  ورزش و این سبک غذا خوردن ندارند. اما مشکل را تنها این بی​تحرکی و وزن زیاد تولید نمی​کند. میل بیش از حد ایرانی​ها به کشیدن سیگار که اولین عامل مرگ و میر در جهان است هم، روز به روز ما را به آخر خط نزدیک​تر می​کند. انگار حواسمان نیست که گرفتار مهم​ترین عوامل مرگ در دنیا یعنی سیگار و چاقی شده​ایم.

سیگار و چربی؛ قاتل ایرانی​ها!

چاقی تنها مشكلی نیست كه خانواده‌های ایرانی با آن دست به‌گریبانند. خرید 1147 نخ سیگار در سال، كاری است كه هر خانواده با انجام دادنش یك قدم به مرگ نزدیك‌تر می‌شود. بانك مركزی می‌گوید، هرخانوار ایرانی به‌طور متوسط 52 هزار تومان در سال سیگار می‌خرد و در واقع، 4 درصد هزینه‌هایش را به دود كردن نخ‌های سیگار اختصاص می‌دهد. آماری كه بانك مركزی در این زمینه ارائه كرده، مربوط به سال 89 است و نشان می‌دهد میزان تقاضا‌ها برای سیگار، نسبت به یك‌سال قبل از آن، یك درصد كمتر شده ‌است.

در این میان، بوشهر در صدر جدول است و با اختصاص 115 هزار تومان، بیشترین پول را برای خرید دخانیات خرج می‌كند. آمارها نشان می‌دهد مصرف دخانیات هم مثل چاقی، در استان‌های شمالی و جنوبی بیشتر است و بوشهر، آذربایجان غربی و گیلان به‌ترتیب استان‌هایی هستند كه به‌دلیل مصرف دخانیات، در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha