سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 54181

پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند که افراد میان‌سال که در روز ۱۱ ساعت و یا بیشتر از ۱۱ ساعت می‌نشینند، بیشتر از دیگر افراد و تا حدود ۴۰ درصد در معرض خطر مرگ و میر قرار دارند. در این بین وضعیت تحرک ایرانی‌ها هم اصلا مناسب نیست.

ویروسی که به جان مردم افتاده است
سلامت نیوز : کم‌تحرکی ایرانیان کار را به جایی رسانده که سند ملی فعالیت بدنی ایرانیان تدوین شده است، مردمی که با تغذیه ناسالم و بی‌اهمیت دادن به ورزش و سلامتی، خودخواسته به استقبال مرگ زودرس می‌روند.

داشتن تحرک کافی ، در کنار برخورداری از روحیه سالم و تغذیه مناسب ، رموز سلامت ماندن انسان هستند . پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند که افراد میان‌سال که در روز ۱۱ ساعت و یا بیشتر از ۱۱ ساعت می‌نشینند، بیشتر از دیگر افراد و تا حدود ۴۰ درصد در معرض خطر مرگ و میر قرار دارند. در این بین وضعیت تحرک ایرانی‌ها هم اصلا مناسب نیست.رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت با بیان این که بیش از 50 درصد مردم کشور کم تحرکند، می‌گوید که لازم است اقدام اساسی در این جهت انجام شود و جدا از فعالیت‌های ورزشی که ممکن است عده‌ای انجام دهند، باید فعالیت بدنی افراد جامعه افزایش یابد. افزایش فعالیت بدنی می‌تواند با انجام تحرکات ساده در منازل آغاز شده و در ادامه حرکات نرمشی، ورزشی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و سایر ورزش‌ها را نیز سبب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم گفته که بیش 30 درصد مردم کشور چاقی و اضافه وزن دارند و 50 درصد مردم کشور کم‌تحرک هستند و به همین دلیل سن شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی را در کشور بسیار کم شده است.در عین حال آمارهای منتشر شده در یک دهه اخیر حکایت از آن دارد که 60 درصد از نوجوانان ایرانی کم تحرک هستند. بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که کم‌تحرکی در جامعه باعث بروز چاقی در میان زنان و افزایش احتمال سکته قلبی در آنان شده است.پزشکان می‌گویند که 40 درصد جوانان ایرانی اضافه وزن دارند و به همین دلیل تا 15 سال آینده بیماری‌های قبلی و فشار خون در جامعه ایران به مرحله‌ای بحرانی می‌رسد.البته مسئولان ورزشی هم این موضوع را تأیید می‌کنند که نزدیک به 50 درصد مردم کشور دارای اضافه وزن هستند و از نظر آنها ترغیب مردم به ورزش و همگانی کردن ورزش می‌تواند، خطر این عارضه را کاهش دهد.

افراد پشت میزنشین ببشتر در معرض خطرند


رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت کم‌تحرکی را عامل بروز 21 درصد از بیماری‌های قلبی دانسته است. این وزارت‌خانه سند مربوط به توسعه فعالیت بدنی که برای جمعیت کشور تدوین شده و به گفته مسئولان هم‌اکنون باید تاکتیک‌های مربوط به این سند با کمک دیگر سازمان‌های مرتبط نوشته شود. از آنجا که این سند هم پوشانی‌هایی با سازمان ورزش دارد، به منظور اجرا در کشور این هم پوشانی‌ها باید برطرف شود.افرادی که برای مدتی طولانی در پشت میز می‌نشینند یا کار ثابت انجام می‌دهند، نیز در معرض ابتلا به آسیب‌های ناشی از کم‌تحرکی هستند، این افراد باید شیوه کار و زندگی خود را تغییر دهند .


به گفته کارشناسان 150 ساعت فعالیت ورزشی در هفته برای تامین و ارتقای سلامت افراد ضروری است و ورزش نکردن در طی روز مشکل اساسی جامعه ایران است که همین امر باعث تقویت نشدن عضلات و ابتلای افراد به عوارض مختلفی مانند بیماری‌های استخوانی، قلبی و دیابت می‌شود.پزشکان می‌گویند که۳۰ درصد مردم به بیماری کبد چرب مبتلا هستند و این عارضه به علت بالارفتن چاقی و بی‌تحرکی مردم در حال گسترش است. یکی از نشانه‌های این گسترش افزایش چاقی‌های تنه‌ای است که مهم‌ترین علت بیشتر شدن  عارضه کبد چرب است.یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید کم بخور اما همیشه بخور. به نظر می‌رسد ما ایرانی‌ها نه تنها به این توصیه عمل نمی‌کنیم، بلکه با کم‌تحرکی و بی‌توجهی به ورزش در مسیر مرگ زودرس حرکت می‌کنیم. راستی این همه جوان‌مرگی حتما بی‌دلیل نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha