سلامت نیوز : سیدعیسی دارایی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس قول‌هایی دادند که اگر عملی شود مسکن مشکل گرد و غبار و ریزگرد در جنوب و غرب کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر سازمان‌ها برای حل این مشکل وارد کار هم بشوند زمان زیادی به طول خواهد انجامید، گفت: مردم این مناطق باید با این مشکل دست و پنجه نرم کنند و تا الان نیز گزارش‌های بسیار زیادی به دولت اعم از رئیس جمهوری، وزرای مسئول و سازمان های ذیربط داده ایم و تا امروز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.نماینده مردم اندیمشک افزود: 70 درصد از گرد و خاک خوزستان و استانهای هم مرز از عراق است و متاسفانه مسئولان کشور ما تا کنون وارد مذاکره جدی با کشور عراق نشده‌اند.

دارایی با بیان اینکه منابعی از ریزگرد خاک و ریزگردها در ایران است گفت: ‌تالابی مانند هورالعظیم،‌ بیابان‌ها و سنگرهای زمان جنگ، منابع ریزگرد و گرد و خاک در این مناطق است که تاکنون به صورت جدی کاری برای جلوگیری از این مشکل نشده ولی در هر صورت رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست قول‌هایی داده است.این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید به لحاظ دیپلماسی به صورت عملی وارد حل این مشکل شد گفت: کارهایی که باید انجام شود صورت نمی‌گیرد. دستگاهی جلوتر از دستگاه دیگر کار می‌کند و متاسفانه یک مدیریت واحد برای هماهنگی بین دستگاه ها وجود ندارد.

وی افزود: یک مدیریت واحد می‌خواهد تا سازمان‌های ذیربط را به کنترل خودش درآورد و زمان وقت را مشخص کند و بر اساس زمانبندی پیش برود ولی متاسفانه این اتفاق هم نیفتاده است.دارایی ادامه داد: باید بودجه‌ای برای مقابله با گرد و غبار و ریزگرد اختصاص دهد که مردم نیز در این زمینه متاسفانه چیزی ندیده‌اند.نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی افزود: در شهر اندیمشک نیز هیچ اقدامی برای ارائه خدمات دولت به مردم و مناطق بحرانی صورت نگرفته است. 19 هزار نفر سالانه از این ریزگردها بیمار می‌شوند که 5 هزار نفر آنها مربوط به استان خوزستان هستند.عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مناطق عملیاتی ما نیز بمب‌های شیمیایی زده شده بود و در زمین‌های عراق نیز اورانیوم ضعیف شده وجود دارد که در آینده با ورود این اورانیوم به داخل کشور تاثیرات خودش را بر روی مردم خواهد گذاشت.

وی افزود: هیچ اقدامی برای مقابل با این مشکل ندیده‌ایم و همچنین وزارت بهداشت و درمان باید در این زمینه وارد عمل شود که متاسفانه تاکنون آنها هم هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.دارایی ادامه داد: مردم خوزستان اکثراً در حال سرفه هستند و خیلی از انها بیماری آسم دارند. ریزگرد‌ها در دستگاه نفسی آنها تاثیر می‌گذارد که این تاثیرات به صورت کوتاه مدت و بلند مدت مشخص می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha