سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 54188

ما در طول زندگی حس‌های متنوع و متفاوتی از قبیل اضطراب، نگرانی، اندوه و بی‌خوابی را تجربه می كنیم با برخی از شیوه‌های طبیعی و سنتی درمان و مهار این حس‌ها كه به‌طور روزمره در كنار ما وجود دارند، آشنا می‌شویم.

6 پیشنهاد طبیعی برای حل 6 مشکل شایع
سلامت نیوز : در زندگی همه ما روزهای خوب و بد زیادی وجود دارد كه موجب می‌شود ما در طول زندگی حس‌های متنوع و متفاوتی از قبیل اضطراب، نگرانی، اندوه و بی‌خوابی را تجربه كنیم؛ حس‌هایی كه ممكن است در درازمدت تبدیل به اختلال شده و زندگی روزمره ما را تحت تاثیر خود قرار دهند. دراین فرصت با برخی از شیوه‌های طبیعی و سنتی درمان و مهار این حس‌ها كه به‌طور روزمره در كنار ما وجود دارند، آشنا می‌شویم.

مشکل: بی‌خوابی

راه‌حل: دمنوش  سنبل الطیب

اگر از بی‌خوابی شبانه رنج می‌برید و ساعت خواب شبانه‌تان به‌هم ریخته پیش از آنكه سراغ قرص‌های خواب‌آور بروید از شیوه‌های طبیعی درمان این اختلال استفاده كنید. بنابراین می‌توانید از دمنوش سنبل الطیب یا بابونه 30دقیقه پیش از خواب برای درمان بی‌خوابی بهره ببرید. برای این كار می‌توانید یك قاشق غذاخوری از گیاه خشك‌شده سنبل‌الطیب یا بابونه یا تركیبی از هر دو‌گیاه را درون یك لیوان آب جوش بریزید و روی آن را با یك نعلبكی بپوشانید تا 10دقیقه در این شرایط باقی بماند. پس از این مدت زمان، چای گیاهی شما آماده است. با نوشیدن این چای می‌توانید به مرور ساعت خواب خود را تنظیم كنید و آرامش بیشتری حین خواب داشته باشید. اگر تصمیم دارید برای مدت زمان طولانی از این گیاهان دارویی استفاده كنید بهتر است به متخصص طب سنتی مراجعه كرده و از او در این زمینه مشورت بگیرید.

مشکل: فراموشی

راه‌حل: اسانس شمعدانی

اگر این روزها فراموشی زیاد سراغتان می‌آید و مرتب قرار ملاقات‌ها یا برنامه‌هایتان را فراموش می‌كنید، ممكن است به ضعف موقت حافظه دچار شده باشید. در صورتی كه این فراموشی تنها به فراموش كردن فهرست خرید و برخی از ملاقات‌ها محدود می‌شود، می‌توانید به راحتی در مدت زمان كوتاهی حافظه‌تان را تقویت كنید. برای این منظور می‌توانید از اسانس شمعدانی، مریم گلی و اكلیل كوهی استفاده كنید. یك قاشق چای‌خوری از هر یك از این اسانس‌ها را با یك لیوان آب مخلوط كرده و آن را به وسیله یك افشانه در فضای خانه یا محل كارتان اسپری كنید. بسیاری از درمانگران شیوه درمانی عطردرمانی بر این باورند كه بوییدن عصاره یا اسانس مریم گلی  یا تركیب آن با یكی از عصاره‌های شمعدانی و اكلیل كوهی می‌تواند حافظه را تحریك كرده و آن را تقویت كند.

مشکل: کم رویی

راه‌حل: عصاره گل آلاله

درمانگران شیوه درمانی «آروماتراپی» یا «عطردرمانی» برای درمان نوجوانان كم‌رو تكنیك جالبی دارند. آنها براین باورند اگر افراد كم‌رو عصاره یا اسانس گل آلاله را ببویند به این ترتیب می‌توانند بر كم‌رویی خود غلبه كنند. البته این مسئله در حالتی امكان‌پذیر است كه كم‌رویی نوجوان بحرانی یا ناشی از وراثت نباشد. این درمانگران توصیه می‌كنند یك تا 2 قطره از عصاره گل آلاله را روی یك پارچه بریزید و آن را درون یك ظرف در باز گذاشته و در خانه یا اتاق فرد قرار دهید. فرد خجالتی و كم رو  به مرور با استنشاق عطر گل آلاله حس اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌كند و با اطمینان خاطر بیشتری می‌تواند روابط اجتماعی خود را انجام  دهد. او به مرور كم‌رویی‌اش را كنار می‌گذارد و بر این عارضه غلبه می‌كند و می‌تواند با اعتماد به نفس بیشتری در جمع دوستان و خانواده حضور پیدا كند.

مشکل :  غمگینی

راه‌حل: اسانس مرزنگوش

گاهی اوقات از دست دادن یكی از اعضای خانواده، دوستان یا یك تغییر شغل و محل زندگی می‌تواند حس اندوه و غم را در ما ایجاد كند. این حس اگرچه یكی از واكنش‌های طبیعی روح و جسم انسان به مسائل اطرافش است اما ممكن است در مدت زمان طولانی موجب بروز اختلال‌ها و بیماری‌های دیگری مانند افسردگی شود و برنامه‌های روزمره و زندگی انسان را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. برای درمان حس اندوه راه‌های متعددی در شیوه‌های درمانی طبیعی در جهان وجود دارد كه یكی از آنها بوییدن اسانس مرزنگوش است كه بویی آرامش بخش و بسیار لطیف دارد. بوییدن این اسانس در طول روز می‌تواند موجب از بین رفتن اندوه و افزایش انرژی و نشاط فرد شود. بهترین شیوه برای بوییدن این اسانس آن است كه یك قطعه از آن را روی دستمال نخی تمیز بریزید و آن را در طول روز ببویید تا به مرور بر اندوه و غم خود غلبه كنید.

مشکل: تحریک پذیری

راه‌حل: بابونه

بسیاری از ما ممكن است به دلیل فشار كار روزانه، شرایط شغلی و استرس‌هایی كه در طول روز داریم به مرور دچار تحریك‌پذیری شویم به این ترتیب كه خیلی زود از كوره در برویم و عصبانی شویم. این ویژگی یكی از مهم‌ترین دلایل تنهایی و منزوی شدن در جمع دوستان و همكاران است. برای كنترل و تعدیل این حالت و واكنش در بدنمان روش‌های مختلفی وجود دارد كه یكی از بهترین و مناسب‌ترین آنها استفاده از تكنیك‌های تمركزی مانند تای‌چی‌و‌چی‌گونگ است. این تكنیك‌ها به دلیل تمرینات تنفسی و آرامش‌بخشی كه در خود دارند، می‌توانند به مرور انرژی عصبانی موجود در انسان را تخلیه و او را آرام‌تر كنند. علاوه بر این بوییدن عصاره گل‌هایی مانند بابونه و اسطوخودوس نیز می‌تواند این افراد را در كنترل حساسیت‌پذیری‌شان كمك كند.

مشکل: اضطراب

راه‌حل: گل گاوزبان

درمانگران فشار درمانی بر این باورند افرادی كه زود مضطرب و نگران می‌شوند می‌توانند این عارضه را در خودشان به مرور تعدیل كنند. آنها معتقدند اجرای یكی از تكنیك‌های فشار درمانی روی نقطه مركزی پیشانی است. برای پیدا كردن این نقطه كافی است نقطه وسط حد فاصل 2 ابرو را در نظر بگیرید و كمی بالاتر از آنجایی كه درست مركز پیشانی می‌شود را با كمك انگشت وسط دست فشار دهید. می‌توانید این نقطه را 30 ثانیه فشار دهید و 30 ثانیه آن را رها كنید. علاوه بر نوشیدن 1 تا 2 فنجان دمنوش گل گاوزبان نیز در از بین بردن اضطراب موثر است. البته، این شیوه در افرادی كه دچار اضطراب زیاد و مزمن هستند جایز نیست و باید حتما برای درمان به متخصص طب مدرن یا درمانگر طب طبیعی مراجعه كنند.


منبع : برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha