گروهی از دانشمندان ایتالیایی موفق شدند از ستاره دریایی پروتئینی بدست آورند که همانند یک لامپ کوچک فلورسانت عمل کرده و می تواند همانند نانوحسگرهای پزشکی در تشخیص و نشان دادن تومورها مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان مرکز ملی تحقیقات ایتالیا که نتایج یافته های خود را در کنگره "مواد  کاربردی و ابزار مولکولی برای نانوالکترونیک و نانوحسگرها" در رم ارائه کردند، موفق شدند از ستاره دریایی پروتئینی با عنوان "جی اف پی" را بدست آورند.

جی اف پی ، پروتئینی است که بطور طبیعی باعث درخشندگی و خاصیت فلورسانتی ستاره دریایی می شود. این دانشمندان پروتئین "جی اف پی" را تغییر داده و آن را تبدیل به یک حسگر مولکولی کرده اند.

با آزمایش برخی از کاربردهای این پروتئین های حسگر در زمینه تشخیص تومرها مشخص شد که این مولکول می تواند سلولهای سالم و تومری را در انسان از هم مجزا کند.

براساس گزارش سایبر مد، به DNA این پروتئین های حسگر می توان یک تکیه دیگر DNA افزود و آن را تبدیل به یک نشانه گذار کرد.

با این روش ، پروتئین – حسگر همانند یک موتور کوچک مولکولی می تواند وارد سلولهای شود و به جستجوی هدف های مورد نظر خود بپردازد. به محض اینکه این حسگرها به هدف می رسند تغییر رنگ می دهند و به این ترتیب دانشمندان می توانند ، مشکل را شناسایی کنند.  

بنابراین گزارش، این پروتئین در زمینه پزشکی زیستی از قابلیت های بالقوه ای برخوردار است.
این دانشمندان نام این علم جدید را "نانوپزشکی" گذاشته اند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha