سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 54190
سلامت نیوز : یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: بیماری آسم از بیماری‌های نگران کننده است به طوری که پیش بینی شده است تاپایان قرن جاری تمامی جمعیت کره زمین به درجاتی از آسم با شدت‌های مختلف مبتلا شوند.

محمد نبوی در گفت‌و‌گو با ایلنا درمورد بیماری آسم درکودکان گفت: بیماری آسم شایع‌ترین بیماری مزمن کودکان است که درصد بالایی از آن‌ها، همه جوامع را درگیر کرده است به طوری که در هر سن و نژادی ابتلا به آن ممکن است و هیچ کس از آن در امان نیست. وی خاطرنشان کرد: با توجه به دلایل متعدد ابتلا به آسم از جمله عوامل ژنتیکی و محیطی آگاهی نسبت به این بیماری و چهره‌های مختلف آن یک ضرورت است زیرا با این آگاهی می‌توان در مرحله اولیه بیماری جلوی پیشرفت آن گرفته شود. فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بیان اینکه آسم یک بیماری التهابی و مزمن است افزود: این التهاب باعث می‌شود که راه‌های هوایی تحریک پذیر شود و در مواجه با هر یک از آلاینده‌ها و محرک‌ها این التهاب شدت بگیرد.

نبوی به علائم بیماری آسم در کودکان اشاره کرد و افزود: سرفه، خس خس و تنگی نفس از علائم بیماری آسم در کودکان است که به طور لزوم وجود هر سه آن‌ها نباید در یک بیماری که مبتلا به آسم است وجود داشته باشد. وی تصریح کرد: با توجه به شرح حال بیمار، تاریخچه خانواده او و با انجام معاینات و و آزمایش‌ها این تصمیم گرفته می‌شود که آیا این علائم را باید از نشانه‌های بیماری آسم و آلرژی دانست و یا اینکه از انواع بیماری‌هایی قلبی و عفونی است. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیماری آسم را یک نوع از آلرژی عنوان کرد و افزود: بیشتر آسم‌ها چه در بزرگسالان و چه در کودکان زمینه آلرژی دارند.

وی در مورد درمان بیماری آسم در کودکان نیزتصریح کرد: اگر عوامل محیطی و زمینه ژنتیک بیماری آسم را بتوانیم کنترل کنیم و مانع از گسترش آن بشویم این بیماری قابل مهار شدن است. نبوی درباره اینکه بیماری آسم درمان قطعی ندارد و ریشه کن نمی‌شود، گفت: اگر درمان کودکان به درستی صورت گیرد و پیگیری‌های لازم در این زمینه از سوی والدین انجام شود، به تدریج داروهای مورد استفاده بیمار قطع می‌شود و این گفته که بیماری آسم ریشه کن نمی‌شود به این معنا نیست که بیمار درتمام طول زندگی نیاز به مصرف دارو دارد. این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: والدین کودکان نباید این اشتباه را بکنند چراکه لازم است در تمام زندگی کودک پرهیزهای لازم را انجام دهد و دارو در هنگام نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی داروهای باز کننده ریه و داروهای ضد التهابی تا زمانی که علائم التهاب در کودک وجود دارد باید در زمان مناسب و تحت نظر پزشک استفاده شود. این فوق تخصص آسم و آلرژی ایمونولوژی بالینی با اشاره به مواردی که از سوی کودکان مبتلا به آسم باید رعایت شود، افزود: پرهیز از عوامل آلرژی زا که بیشتر استنشاقی است و همینطور پرهیز از هر نوع ماده محرک محیطی از جمله گرد و خاک، آلاینده‌ها، بوی رنگ تازه، بوی غذا، خوشبو کننده هوا باید مدنظر قرار گیرد. نبوی با تاکید به اینکه منزلی که کودک مبتلا به بیماری آسم در آن به سر می‌برد، بایداز استانداردهای لازم برخوردار باشد، افزود: منزل باید مرتب گردگیری شود، دیوار‌ها با پارچه نمدار تمییز شود، بر روی فرش اتاق ملافه سفید تمیزی پهن و این ملافه به طور مداوم شستشو شود، حیوان داخل منزل نگهداری نشده و سیگار مطلقا در منزل از سوی والدین کشیده نشود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران برخی از میوه‌ها همچون خربزه و انگور را از موارد تشدید کننده عوامل بیماری آسم عنوان کرد و افزود: البته به تجربه مشاهده شده است که فرد با خوردن خوراکی سرفه‌هایش بیشتر می‌شود از همین رو با انجام تست آلرژی مشخص می‌شود که دقیقا فرد به چه چیزی حساسیت دارد و در این صورت باید پرهیز از آن را رعایت کند. وی افزود: در صورت عدم پاسخ به درمان‌های دارویی و پرهیز‌‌ها، واکسیناسیون برای کودکان بالای ۵ سال توسط آلرژیسم صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha