سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
سلامت نیوز: استرس شما را چاق و چاقی شما را مضطرب می کند. فرضیه ای جدید چگونگی این ارتباط را می جوید.

بنا بر گفتۀ برینجار فاس، زیست شناس دانشگاه Stavange ،رژیم غذایی نادرست و کم تحرکی، دلایلی کافی برای شیوع چاقی در سراسر جهان نیستند.استرس نیز یکی از چندین عاملیست که در شیوع چاقی مفرط نقش دارد.

سازمان جهانی بهداشت(WHO) کم تحرکی به همراه خوردن غذاهای پرچرب، شور و شیرینی جات را ازعوامل کلیدی بروز چاقی معرفی کرد. بنابراین پزشکان برای درمان چاقی مفرط ، ورزش کردن را به بیمارانشان توصیه می کنند.رسانه ها با تبلیغات و توصیه هایی که در این خصوص به مخاطبانشان ارائه می دهند، شفاف سازیِ این سازمان  را پوشش می دهند.
فاس و سیندره ام دیریستاد ،متخصص ورزشی، با چاپ مقاله ای در MedicalHypothese توجه مخاطبان را به این سؤال معطوف کردند که " آیا چاقی علت استرس است یا معلول آن؟"
محققان مطالعات بسیاری را که در این زمینه صورت گرفته بود،مرور کردند. در این مطالعات نشان داده شده بود که اضافه وزن و سطح کورتیزول (هرمون استرس) در افرادی که به دلیل مضطرب بودن، چاق وچاقتر می شدند به طرز شگفت انگیزی بالاست.

فاس در این رابطه گفت:«به نظر میرسد که اگر سطح هورمون کورتیزول در بدن شما بالا باشد به راحتی چاق می شوید».او و دریستاد حدس می زنند که استرس و چاقی طی بازخوردی قطعی به یکدیگر یاری می رسانند.

چرخۀ شریر استرس:
چاق شدن، بالقوه میتواند عکس العمل مضطرب شدن را به دنبال داشته باشد که این اضطراب خود به اضافه وزن منجر میشود.

فاس توضیح میدهد که:«وقتی روی ترازو می ایستید، بدن شما استرس را تجربه می کند. استرس محتملاً قادر است تأثیر خود را تقویت کند و در نتیجه شما حتی چاقتر به نظر می آیید. رژیم گرفتن نیز می تواند کورتیزول حاصل را برانگیزاند که این تحریک، عکس العمل استرس را تحت الشعاع قرار می دهد و در نتیجه وزن کاهش می یابد. اثبات فرضیۀ ما بدین معنی است که اگر می خواهید وزنتان کم شود باید استرس را از خود دور کنید».

منبع: مجله پزشکی مادر   
       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha