سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 54201
سلامت نیوز: شنا ورزشی است كه فواید آن بر همگان شناخته شده است و می توان آن را جز مفید ترین ورزش ها دانست. بسیاری از محققان معتقدند كه كودكان از سنین بسیار كم نیز قادر به انجام این ورزش هستند و می توانند از همان سال های اولیه زندگی خود از فواید آن بهره بگیرند.

فواید شنا در نوزادان

بسیاری از بچه‌ها قبل از آنكه بتوانند راه بروند قادر به شنا كردن هستند. شنا باعث تقویت ماهیچه‌ها و افزایش حجم ریه می‌شود. به علاوه الگوی خواب شبانه كودكانی كه شنا می‌كنند، بسیار منظم می‌شود. اولین چیزی كه بعد از مدتی شنا می‌توانید در كودك خود مشاهده كنید، اعتماد به نفس و احساس استقلالی است كه در او رشد یافته‌است. بچه‌های ۶ تا ۱۰ ماهه، قادر هستند در زیر آب به مدت ۵ دقیقه شنا كنند و نفس خود را نگاهدارند.
تحقیقات نشان داده كودكانی كه آموزش شنا را از ماه های اولیه زندگی خود شروع كرده اند، دارای بدن قوی تری نسبت به كودكان دیگر هستند. نتایج به دست آمده نشان می دهد كه نوزادانی كه در تمرینات شنا شركت كرده اند و آن را ادامه داده اند، توانایی تعادل بدنی آن ها افزایش پیدا می كند. برای مثال توانایی آن ها روی یك پا ایستادن یا گرفتن توپ در هوا بیشتر از سایر كودكان است.
محققان اعلام كردند شنای نوزادان نه تنها باعث افزایش تعادل آن ها می شود، بلكه هماهنگی جسمی آن ها را نیز تنظیم می كند و به زبان دیگر می توان گفت تمرینات شنا نه تنها برای اندام های بدن و حفظ تعادل كودكان مفید است، بلكه اثرات مثبت دیگری نظیر شرایط مناسب بدنی و اعتماد به نفس را نیز در پی خواهد داشت.

فواید شنا در كودكان


بسیاری از كودكان علاقه زیادی به انجام ورزش های روزانه و دویدن نشان نمی دهند اما بیشتر آن ها بازی با آب و شنا كردن را دوست دارندو از اینرو بسیاری از متخصصان به  كودكانی كه دچار اضافه وزن هستند توصیه می كنند كه به استخر بروند و تی اگر قادر به شنا كردن نیستند انجام فعالیت های بدنی در آب باعث كاهش وزن آن ها می شود.
تحقیقات انجام شده حاكی از آن است كه شنا كردن كودكان باعث سلامت ریه و قلب آن ها در سنین بزرگشالس می شود.
كودكانی كه مبتلا به بیماری آسم هستند به دلیل حملات آسمی نمی توانند ورزش های روزمره را به راحتی انجام دهند و برخی از آن ها از ترس این حملات از ورزش فاصله گرفته اند، اما مطالعات نشان می دهد كه كودكان مبتلا به آسم در هنگام شنا كردن مشكلی برای آن ها رخ نمی دهد و برای همین به این كودكان توصیه می شود كه ورزش های آبی را از دست ندهند.

فواید روحی شنا

شنا كردن به صورت گروهی به كودكان توصیه می شود زیرا كه تحقیقات نشان داده كودكانی كه به صورت گروهی تمرینات شنا را انجام می دهند، كار گروهی و همچنین كمك به هم نوع را یاد می گیرند و این حركات باعث تقویت روحیه اعتماد به نفس در آن ها می شود.
وقتی كودكی در آب فاصله ای را شنا می كند، برای خود هدفی را در نظر می گیرد كه این هدف اگر چه به نظر والدین كوچك می آید، اما به كودكان یاد می دهد كه باید در زندگی هدف داشته باشند و برای رسیدن به آن تلاش كنند.

منبع:  نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha