سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز اظهار كرد: ریزگردها در درازمدت موجب بروز بیماری‌های تنفسی می‌شوند. همچنین گرد و غبار می‌تواند در درازمدت موجب عفونت گوش میانی در كودكان شود.

دكتر امیر آب‌آب‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار كرد: ریزگردها از عوامل ایجاد حساسیت در افراد است. این ذرات هنگام تنفس به همراه اكسیژن هوا وارد بینی، دهان و مجاری تنفسی شده و موجب تحریك موضعی مجاری می‌شوند.وی افزود: زمانی كه ذرات گرد و غبار وارد بینی می‌شوند، مخاط بینی را تحریك می‌كنند و موجب تورم مخاط بینی، ایجاد اختلالات سینوسی، آبریزش و انسداد بینی، خارش، عطسه و ترشحات پشت حلق می‌شوند. این علائم به تدریج به سینوزیت آلرژیك تبدیل می‌شوند و پس از آن حتی ممكن است فرد به سینوزیت میكروبی مبتلا شود.

آب‌آب‌زاده تصریح كرد: علائم ناشی از ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی ممكن است به صورت حاد و یا مزمن ظاهر شوند. در چنین شرایطی این علائم ممكن است به صورت ناگهانی در فرد ظاهر شوند و یا اینكه فرد در مدت زمانی طولانی از علائم ناشی از آن رنج ببرد.این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان كرد: پس از ورود ریزگردها به درون حلق نیز امكان تحریك مخاط حلق وجود دارد. در چنین شرایطی اگر این تحریك تشدید شود، حتی ممكن است اختلال در تنفس را به دنبال داشته باشد و در نواحی تحتانی دستگاه تنفسی نیز علائمی مانند سرفه و تنگی نفس را ایجاد كند. همچنین افرادی كه زمینه اختلال تنفس دارند نیز ممكن است در اثر این عارضه به آسم مبتلا شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: افراد مبتلا به آسم باید تا حد امكان از گرد و غبار دوری كنند و در روزهای غبارآلود از منزل خارج نشوند. همچنین این افراد در صورت ضرورت برای خروج از منزل باید حتما از ماسك‌های فیلتردار استفاده كنند و پس از بازگشت به منزل نیز بینی و حلق خود را با سرم نمكی شست‌‌وشو دهند. به افراد مبتلا به آسم توصیه می‌شود در فضای منزل از دستگاه تصفیه هوا استفاده كنند.

وی اظهار كرد: افراد مبتلا به اختلالات تنفسی توجه داشته باشند كه در صورت استمرار انسداد و یا آبریزش بینی باید حتما به پزشك مراجعه كنند و از طریق مصرف دارو درمان شوند. البته باید توجه داشت كه مهمترین دارویی كه برای این افراد تجویز می‌شود، دوری از فضای غبارآلود است.آب‌آب‌زاده گفت: افرادی كه اختلال تنفسی ندارند نیز در روزهای غبارآلود باید به صورت مستمر بینی و حلق خود را شست‌وشو دهند و تا حد امكان در معرض گرد و خاك قرار نگیرند، زیرا ریزگردها در درازمدت موجب بروز بیماری‌های تنفسی می‌شوند. همچنین گرد و غبار می‌تواند در درازمدت موجب عفونت گوش میانی در كودكان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha