سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 54206
سلامت نیوز : به گفته یك متخصص پوست و مو، دخترانی كه موهایشان را محكم می‌بندند بیش از دیگران دچار ریزش مو می‌شوند.

دكتر یزدان بخش نجفیان در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه اظهار كرد: دختران جوان برای بالا بردن ابروهایشان، موهایشان را محكم می‌بندند كه اگر كشش موها طولانی باشد باعث از بین رفتن پیاز مو و در نتیجه ریزش مو می‌شود.وی در خصوص علل ریزش مو، گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین علل ریزش مو، علل ارثی و هورمونی است. ریزش موی ارثی از طرف پدر یا مادر پس از دوران بلوغ و فعالیت‌ هورمون‌های بدن ظاهر می‌شود كه در این حالت درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما می‌توان در زنانی كه هورمون مردانه‌شان بیشتر از هورمون‌های زنانه است و كم‌كاری تخمدان دارند با یك سلسله دارو در جهت تنظیم هورمون‌ها در جهت كاهش ریزش مو اقدام كرد. در مردان نیز در حد كم‌تر تا جایی كه خواص مردانگی آنها دچار مشكل نشود، درمان نتیجه‌بخش است. اما اگر این افراد به دلیل ناسازگاری دارو و عوارض پس از مصرف دارو درمان نشوند، می‌توانند از پیوند مو استفاده كنند كه هم برای مردان و هم برای زنان قابل استفاده است.

این متخصص پوست و مو در ادامه افزود: ریزش موهای كودكی نیز كه قبل از دوران بلوغ اتفاق می‌افتد و ممكن است برای پدر و مادرها استرس ایجاد كند به دلیل تماس سر و فشار بر پیاز مو است كه بیشتر در نوزادان شیرخوار رخ می‌دهد و پس از مدتی درخواهد آمد و جای نگرانی ندارد.وی افزود: بسیاری از داروها در افزایش ریزش مو موثرند. مهم‌ترین دارویی كه باعث ریزش مو می‌شود، داروی ویتامین A است كه مصرف زیاد آن باعث افزایش ریزش مو می‌شود. همچنین بسیاری از داروهای قلب، فشار خون، داروهای اعصاب و به ویژه داروهای شیمی درمانی نیز باعث ریزش مو می‌شود كه پس از قطع داروها به ویژه داروهای شیمی درمانی پس از دوره درمان، رشد موها از سر گرفته می‌شود و به حالت اول بازمی‌گردد.

دكتر نجفیان گفت: دستكاری زیاد موها نیز می‌تواند در افزایش ریزش مو موثر باشد. استفاده از اتوی مو، سشوار، كراتینیزه و رنگ كردن، مو را ضعیف كرده و باعث ریزش آن می‌شود. همچنین بعضی از افراد به دلیل ناراحتی‌های عصبی، موهایشان را در حالت ناخودآگاه می‌كشند و حتی در بعضی از موارد نادر، این افراد موهایشان را می‌خورند كه پس از مدتی در معده‌شان جمع شده و حجم تومور مانندی را در بدنشان ایجاد می‌كنند كه به راحتی قابل درمان نیست.وی با تاكید بر نقش موثر ویتامین‌ها در ریزش مو، افزود: هر ویتامینی كه كم یا زیاد شود، ممكن است ریزش ایجاد كند. از میان ویتامین‌ها، ویتامین B12، اسید فولیك و بیوتین مهم‌ترین ویتامین‌ها برای رشد مو هستند و اگر در میزان آنها بدن كم باشد، برای درمان بیشتر تجویز می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha