سلامت نیوز : اورژانس كشور بر لزوم افزایش پایگاه‌های امداد هوایی اورژانس 115 و تامین منابع مالی آن تاكید كرد.امداد هوایی اورژانس پیش‌ بیمارستانی از سال 1379 در كشور راه‌اندازی شده است و در حال حاضر هفت پایگاه‌ امداد هوایی در امدادرسانی فعالند. این پایگاه‌ها در شهرستان‌های شیراز، اصفهان، تهران، شاهرود، زاهدان، ساری و مشهد مستقر هستند.انتقال سریع بیمار یا مصدوم، صعود و فرود عمودی بالگردها و امکان نشست و برخاست در سطوح ناهموار و به کارگیری پرسنل فوریت‌های پزشکی متخصص در این واحد امدادی از مزایای بسیار مهم امداد هوایی اورژانس ۱۱۵ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بر اساس اعلام اورژانس كشور، با توجه به وسعت کشور و نیاز به امداد هوایی، در سال 1379 امداد هوایی در استان تهران (مركز اورژانس تهران) راه‌اندازی شد. این واحد امدادی اورژانس ۱۱۵ از یك فروند هلیكوپتر و دو نفر تكنسین فوریت‌های پزشکی تشکیل شده است.در ایران انتقال مصدومان با استفاده از امداد هوایی از دستورالعملی خاص برخوردار است که با توجه به آنها بالگرد امدادی اورژانس، جهت امدارسانی به مجروحان حوادث و یا بیماران اورژانسی به پرواز در می‌آید.

در تیر ماه سال جاری نیز با توجه به اوج مسافرت‌های تابستانه و به دنبال آن افزایش حوادث ترافیکی و فوریت‌های پزشکی، طی 36 ماموریت انجام شده و پرواز صورت گرفته توسط بالگردهای امدادی مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، 62 نفر از بیماران و مصدومان حوادث ترافیکی ضمن دریافت مراقبت‌های تخصصی پزشکی از سوی تکنسین‌های اوراژانس پیش بیمارستانی، به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

اگرچه انتقال زمینی بیماران با وجود فواید فراوان، محدودیت‌های خاصی چون تغییرات مکرر سرعت و ارتعاشات منتقل شده از زمین ناهموار و خودرو، محدودیت زمان (مساله بعد مسافت) و محدودیت ظرفیت کابین آمبولانس‌ها را نیز دارد؛ بر این اساس در مواردی که فاصله زیادی بین محل حادثه و مراکز درمانی وجود داشته و یا معیار زمان نقش کلیدی در درمان بیمار دارد، انتقال هوایی بیماران روش مناسبی به‌ نظر می‌رسد. با توجه به شرایط موجود، افزایش حوادث ترافیکی و الزام پوشش اورژانس در تمام جاده‌های اصلی به طول 33 هزار کیلومتر و 170 هزار کیلومتر جاده فرعی و روستایی کشور، افزایش تعداد پایگاه‌ها و ناوگان هوایی نیاز است و این امر مستلزم افزایش اعتبار و همکاری‌های بین بخشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha