سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳

ناخن جویدن شایع‌ترین عادت رفتاری در كودكان است و بررسی‌ها نشان می‌دهد، حدود 40 درصد از كودكان 4 تا 6 ساله به این عادت مبتلا هستند.

چرا بچه‌ها ناخن می‌جوند؟
سلامت نیوز : ناخن جویدن شایع‌ترین عادت رفتاری در كودكان است و بررسی‌ها نشان می‌دهد، حدود 40 درصد از كودكان 4 تا 6 ساله به این عادت مبتلا هستند. گرچه عادت ناخن جویدن با افزایش سن كاهش می‌یابد اما این عادت در سنین دبیرستان و حتی جوانی نیز دیده می‌شود. به عبارتی ناخن جویدن در بین حدود یك چهارم دانش آموزان دبیرستانی و20 درصد جوانان شایع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ اما چرا بچه‌ها ناخن می‌جوند؟ در برخی موارد هیجانات و اضطراب‌های كودك باعث انجام عمل ناخن جویدن در كودك می‌شود و گاهی كودك این عمل را برای ابراز دلخوری‌ها و دلواپسی‌هایش انجام می‌دهد. الگوبرداری و یادگیری از اطرافیان از دیگر عوامل مستعد‌كننده این اختلال در كودكان هستند و برخورد اطرافیان با این نوع عادت در كودك، باعث كاهش اعتماد به نفس و در نهایت بروز عوارض عدیده در بزرگسالی می‌شود.بنابراین اولین گام برای بهبود این عادت در كودك، جستجوی زمان و مكانی است كه این عمل اتفاق افتاده كه باید اقدامات درمانی صورت پذیرد. به عنوان مثال، كودك به هنگام تماشای تلویزیون، ‌رفتن به مدرسه، زمان امتحانات و یا حین تنش والدین به جویدن ناخن می‌پردازد.

آگاهی دادن به كودك دومین گامی ست که باید برای كاهش جویدن ناخن بردارید. باید تلاش كنید تا كودك را متوجه عمل زشتش كنید و سپس ناخن‌های سالم و زیبا را با ناخن جویده شده مقایسه و تعریف كنید تا كودك به این عمل خود پی برده و درصدد كاهش آن برآید.می‌توانید با قرار دادن آینه مقابل كودك هنگام ناخن جویدن به كودك بفهمانید كه این عمل صحیحی نیست و همچنین وادار كردن كودك به نقاشی كشیدن، بازی با دیگر كودكان و قرار دادن وسیله‌ مورد نظر كودك در دستانش هم از دیگر راه‌های كاهش ناخن جویدن در كودكان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha