چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 54250

مطالعات اخیر نشان می دهد که حتی افرادی که یک بار در ماه نوشیدنی گازدار مصرف می کنند، دچار اضافه وزن و در دراز مدت دچار مشکلات دیگری خواهند شد.

اگر بدن خود را دوست دارید نوشابه نخورید
سلامت نیوز : نوشیدنی های گازدار روزگاری جزو کالاهای لوکس محسوب می شدند. اما امروزه بسیاری از افراد به این نوشیدنی ها علاقمندند و نوشیدن آنها را حداقل یک بار در روز بدون اشکال می دانند.

اما آیا نوشیدنی های بدون الکل گازدار آنقدر خطرناک هستند که  لازم باشد روی بسته آنها هشدارهایی درج کرد؟ دانشجویان پزشکی در آمریکا به نتایج نگران کننده ای دست یافته اند.حتی مصرف متعادل نوشیدنی های گازدار – مثلا یک بار در روز یا حتی یک بار در هفته – متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب افزایش وزن می شود.این نوشیدنی ها همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کبدی را افزایش می دهند. مصرف نوشابه اشتهای کودکان را نسبت به غذاهای مضر افزایش می دهد .
کشورهایی مانند فرانسه و دانمارک از مدتی پیش برای نوشیدنی های گازدار مالیات قرار داده و می کوشند از این طریق مصرف آنها را در بین مردم کاهش دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ مطالعات اخیر نشان می دهد که حتی افرادی که یک بار در ماه نوشیدنی گازدار مصرف می کنند، دچار اضافه وزن و در دراز مدت دچار مشکلات دیگری خواهند شد. دلیل این امر آن است که پس از مصرف این نوشیدنی ها متابولیسم بدن تغییر می کند و ماهیچه های برای رسیدن به انرژی موردنیاز خود، به جای سوزاندن چربی از قند استفاده می کنند. به نظر می رسد استفاده از نوشیدنی های شکردار رفتار ژن های موجود در ماهیچه را، شاید به طور دائم، تغییر می دهد.در عین حال مصرف نوشیدنی های گازدار میزان کارآیی متابولیسم بدن را کم می کند و باعث کاهش تطبیق پذیری بدن با افزایش قند خون می شود.  این امر خود می تواند به دیابت نوع 2 منجر شود.

نکته دیگر اینکه نوشیدنی هایی که دارای مقادیر زیاد آبمیوه هستند می توانند به کبد آسیب برسانند. مصرف نوشیدنی های گازدار همچنین خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهند . تحقیقات همچنین حاکی از آن است که مصرف روزانه 4 بطری نوشابه در روز احتمال پوسیدگی دندان را تا 252 درصد افزایش می دهد. ضمنا احتمال ابتلا به اضافه وزن در بزرگسالانی که در دوران کودکی خود نوشابه مصرف کرده اند بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha