چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 54253
سلامت نیوز : یک کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی، معتقد است، میوه و سبزی‌ها بهترین انتخاب برای میان وعده هستند.

سمیه صمدی در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار كرد: خستگی در طول روز به عنوان یک نیروی منفی می‌تواند جلوی راندمان کاری را بگیرد بنابراین باید به دنبال عامل ایجاد خستگی باشید تا جهت برطرف کردن آن اقدام شود.وی ادامه داد: گاهی اوقات تغییر رژیم غذایی به برطرف کردن خستگی کمک می‌کند در حالی که با توجه به نکته‌های تغذیه ای، برای برطرف کردن خستگی مفید است.صمدی افزود: یک صبحانه خوب برای پر کردن ذخیره انرژی بدن لازم است و بی حالی اول صبح را از بدن دور می‌کند. خوردن صبحانه به خصوص برای کودکان که متابولیسم بدنشان بیشتر ولی ذخایر انرژی کمتری دارند طبیعتاً اهمیت بیشتری دارد. همچنین باید در وعده غذایی صبحانه، کربوهیدرات‌ها نیز گنجانده شود.

این کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی با بیان این‌که در طول روز آب زیادی بنوشید، عنوان كرد: کم آبی بدن یکی از عوامل رایج ایجاد خستگی برای بدن محسوب می‌شود پس منتظر نمانید تا تشنه شوید، در نتیجه روزانه حدود 7 تا 8 لیوان آب بنوشید.صمدی با اشاره به این‌که بیش از حد نباید غذا مصرف شود بلکه باید کالری کافی دریافت شود، افزود: غذاهای چرب، سنگین و پرادویه سبب احساس خواب آلودگی و خستگی در فرد می‌شود.وی تصریح کرد: با توجه به این‌که نیاز هر کسی به انرژی با دیگران تفاوت دارد بنابراین خوردن میان وعده‌ها در طول برنامه روزانه تان دقت داشته باشید و در این خصوص خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

صمدی خاطرنشان کرد: عدم مصرف میان وعده‌ها سبب افت قند خون در ساعات میانی روز و ایجاد احساس خستگی برای فرد خواهد شد.وی با بیان این‌که افراد باید سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده بخورند، افزود: بهترین انتخاب برای میان وعده، میوه و سبزی‌ها هستند که سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین B و ویتامین C بوده و حس خستگی و استرس را کاهش می‌دهند.صمدی یادآور شد: خوردن غذای کمتر در وعده‌های غذایی بیشتر به تنظیم و ترشح انسولین در طول روز کمک می‌کند و از تغییرات خلقی مربوط به نوسانات انسولین جلوگیری می‌کند.

این کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی اظهار كرد: در افرادی که کمبود آهن دارند مغز عملکرد مناسبی ندارد و در نتیجه سبب ایجاد احساس خستگی می‌شود بنابراین مصرف غذاهای غنی از آهن در افرادی که کمبود آهن دارند به خصوص در خانم‌ها کمک زیادی برای برطرف کردن احساس خستگی به آنها می‌کند. منابع غنی آهن شامل انواع گوشت، جگر، حبوبات و آجیل‌ها هستند.وی با توصیه به این‌که "سعی کنید مصرف کربوهیدرات‌های ساده از جمله قند، شکر و نان سفید را کاهش دهید " گفت: از کربوهیدرات‌های پیچیده از جمله نان و غلات سبوس دار، حبوبات، میوه و سبزی‌ها در طول روز بیشتر استفاده کنید.

این مشاوره علوم تغذیه تصریح کرد: رعایت نظم در برنامه غذایی روزانه، توزیع مناسب انرژی در وعده‌های غذایی، مصرف غذاهای متنوع با گنجاندن گروه‌های غذایی اصلی ( نان، غلات، سیر، مواد لبنی، میوه ها، سبزی‌ها ، گروه گوشت ها، حبوبات، تخم مرغ) با توجه به زمان مصرف غذا در کاهش خستگی و بهبود عملکرد موثر است.صمدی با بیان این‌که مصرف غذاهای پروتئینی سبب افزایش هوشیاری و کاهش خستگی می‌شود، افزود: مصرف فرآورده های لبنی نیز به ایجاد آرامش در فرد کمک می‌کند.وی اظهار كرد: سعی کنید ساعت خوابتان را طوری تنظیم کنید که شب‌ها به اندازه کافی بخوابید تا در طول روز خسته و خواب آلوده نباشید.صمدی گفت: خوردن یک لیوان شیر کم چرب همراه با خرما، قبل از خواب در بهبود خواب موثر است و خستگی فرد را در طول روز کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha