سلامت نیوز : كاهش كیفیت و كمیت زندگی در افراد سیگاری را می‌توان به بهترین نحو با بررسی بیماری‌های پوستی فرد سیگاری درك كرد؛ چرا كه مصرف سیگار علاوه بر اثرات تهدید كننده بر ارگان‌های داخلی از جمله قلب و ریه با تاثیر بر پوست منجر به پیری زودرس پوست شده و در نهایت به كاهش كیفیت زندگی منجر می‌شود و این تاثیرات می‌توانند هشداری برای خطرات شدیدتر و تهدید كننده حیات باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ تاثیر سیگار بر روی پوست از دو طریق صورت می‌گیرد؛ مصرف سیگار سبب پخش شدن مواد شیمیایی مضر در محیط، خشكی سطح پوست، خارش و در نهایت اثر تخریبی بر پوست می‌شود. همچنین سیگار با انقباض عروق خونی به كاهش جریان خون در بافت‌ها از جمله پوست منجر شده و سبب كمبود اكسیژن و مواد مغذی اساسی پوست می‌شود.مطالعات نشان می‌دهد كه سیگار سبب كاهش ذخیره ویتامین A در بدن می‌شود. این درحالیست كه این ویتامین نقش محافظت پوست در برابر عوارض مخرب موجود در سیگار را بر عهده دارد. همچنین در حین استعمال سیگار، جمع شدن دهان منجر به ایجاد چین و چروك‌های اطراف دهان و اطراف چشم‌ها می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند كه داده‌اند استعمال دخانیات ایجاد چین و چروك در پوست، نازك شدن پوست و قابل مشاهده شدن رگ‌ها، كاهش چربی زیر جلدی و در نهایت گودافتادگی گونه و كاسه چشم، ریزش مو با الگوی مردانه، خاكستری شدن رنگ مو و سفید شدن زودرس موها، تغییر رنگ پوست و ایجاد لكه‌های پوستی، تحلیل عضلات و آویزان شدن پوست، ایجاد جوش‌های سر سیاه معروف به جوش سیگاری‌ها یا جوش غیرالتهابی و افزایش احتمال بروز یك نوع بیماری پوستی به نام بیماری صدف یا پسوریازیس را سبب می‌شود. بیماری پسوریازیس نوعی بیماری پوستی وابسته به سیستم ایمنی است كه باعث بروز پوسته‌های نقره‌ای ضخیم در آرنج و زانو شده و در صورت كنده شدن، زیر آن نقاط خونریزی دهنده دیده می‌شود. البته این بیماری انواع مختلف دارد كه محل پوسته‌ها بر حسب نوع متفاوت است اما در سیگاری‌ها این بیماری به دلیل تاثیر اجزای سمی سیگار بر سیستم ایمنی شدیدتر است. سیگار خطر پیشرفت بیماری پوستی وابسته به سیستم ایمنی به نام بیماری صدف یا پسوریازیس را 2 تا 3 برابر می‌كند.

سیگار عامل خطر مهمی برای ایجاد یك بیماری خود ایمنی و عروقی به نام برگر است. در این بیماری با ایجاد تنگی عروق، شریان‌ها و وریدهای كوچك مسدود شده و منجر به ایجاد زخم‌های پوستی در انگشتان پا می‌شود. انسداد عروق ایجاد شده با پیشرفت بیماری منتهی به انتخاب ناگزیر درمان قطع پا برای ادامه حیات می‌شود.همچنین سیگار كشیدن سبب كاهش قدرت ارتجاعی و خشكی و پیری زودرس پوست می‌شود، سرطان‌های غیرملانومای پوستی از جمله سرطان‌هایی هستند كه در اثر استعمال دخانیات بوجود می‌آیند، سیگار یا هر نوع از مواد دخانی به علت وجود نیكوتین و مونوكسید كربن مانع ترمیم پوست می‌شود و چهره سیگاری‌ها به صورت چهره اخمو، خشن، با چین و چروك‌های پوستی فراوان، تشدید خطوط پوستی و عمیق شدن آنها تغییر می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha