چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 54260

در منطقه خاورمیانه به دلیل مشکلات ژئوپلیتیک و تغییر کاربری‌ها، کمی بارندگی، نامناسب‌بودن مدیریت آب، ساخت و سازهای بی‌رویه و توسعه لجام‌گسیخته‌ای که خارج از توان طبیعت است، شاهد این مشکلات هستیم.

۲۳ استان کشور درگیر مشکل ریزگردها هستند
سلامت نیوز : محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست پس از پایان سخنان نمایندگان مجلس درخصوص مشکلاتی که برای استان‌هایشان با ورود ریزگردها ایجاد شده است، توضیحاتی را از اقدامات این سازمان برای مهار ریزگردها ارائه داد.

محمدی‌زاده با بیان اینکه ۳۵ درصد خشکی‌های زمین که شامل ۱۷ درصد جمعیت جهان هستند با مشکل ریزگردها مواجه است، گفت: در منطقه خاورمیانه به دلیل مشکلات ژئوپلیتیک و تغییر کاربری‌ها، کمی بارندگی، نامناسب‌بودن مدیریت آب، ساخت و سازهای بی‌رویه و توسعه لجام‌گسیخته‌ای که خارج از توان طبیعت است، شاهد این مشکلات هستیم. معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۳ استان کشور درگیر این مشکل هستند، گفت: ۹۰ درصد از این مشکل مربوط به خارج از کشور و تنها ۱۰ درصد آن مربوط به مشکلات داخلی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ محمدی‌زاده با بیان اینکه کشور ما در چند سال اخیر دچار خشکسالی‌های طولانی بوده است، خشکی دریاچه ارومیه را از نشانه‌های این خشکسالی طولانی‌مدت خواند. محمدی‌زاده با بیان اینکه ۲۷ سد روی رودخانه‌هایی که مقصدشان دریاچه ارومیه است، زده شده است، گفت: این امر باعث شده آب به دریاچه ارومیه وارد نشود. معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه کنترل منابع آب باید در بالادست‌ها صورت گیرد، گفت: تجدیدنظر در ایجاد بعضی سدها یکی از ضرورت‌ها است که بر همین اساس دولت تصمیم گرفت سه سد مطالعه شده که در مسیر دریاچه ارومیه قرار داشت را از دستور کار خارج کند. محمدی‌زاده از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد مدیریت منابع آب را در بحث ساختاری اصلاح کند و گفت: مدیریت این منابع باید به فرابخش سپرده شود در همین رابطه از مرکز پژوهش‌ها خواسته‌ایم مشکل ساختاری را حل کند تا سازمان محیط زیست بتواند مدیریت بر منابع داشته باشد.

وی با اشاره به طرح این سازمان برای مدیریت بیابان‌ها گفت: در این طرح وظایف ۱۴ دستگاه در مدیریت بیابان‌ها مشخص شده است که اگر منابع آن تامین نشود، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. طرحی هم سازمان محیط زیست برای مدیریت بیابان‌های منطقه ارائه داده که براساس آن به کشورهای عراق، سوریه و اردن کمک می‌کند در حدود ۵/۶ میلیون هکتار بیابان‌هایی که کانون بحران‌ها هستند را ساماندهی کنند. اگر این کشورها عزمی جدی در تحقق این طرح نداشته باشند ایران نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، ما نیروهایشان را برای اجرای این طرح آموزش دادیم، شرکت‌هایی را برای کمک به این کشورها تجهیز کردیم، طرح هم ارائه دادیم اما گام جدی از سوی آنها برداشته نشده است.

محمدی‌زاده افزود: با وجود اینکه با مقامات مختلف کشورهای منطقه در این رابطه رایزنی‌هایی انجام دادیم اما وضعیت امنیت در عراق اولویت اجرای این طرح را از بین برده و ناامنی‌ها مانع از اقدام در این رابطه می‌شود. متاسفانه اکثریت کشورهای شامل این طرح، دچار مشکلات ناامنی جدی هستند و اولویت اجرای طرح بیابان‌زدایی برای آنها از میان رفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha