چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 54269

بی‌تحرکی به اندازه دخانیات و چاقی مفرط در جهان قربانی می‌گیرد اما این پدیده رسانه‌ای نشده است. عدم تحرک همواره مسبب شش درصد از مشکلات قلبی و عروقی و نیز سرطان سینه و روده نزد انسان است.

سلامت نیوز : به گفته دکتر طاهره سماوات اکنون باید تاکتیک‌های مربوط به این سند با کمک دیگر سازمان‌های مرتبط نوشته شود. از آنجا که این سند همپوشانی‌هایی با سازمان ورزش دارد، به‌منظور اجرا در کشور این همپوشانی‌ها باید برطرف شود.

این همه همگام با هشدار پژوهشگران مطرح می‌شود که دلیل یک‌دهم مرگ‌ومیرها در جهان را عدم‌تحرک و فعالیت بدنی ناکافی می‌دانند.بی‌تحرکی به اندازه دخانیات و چاقی مفرط در جهان قربانی می‌گیرد اما این پدیده رسانه‌ای نشده است.عدم تحرک همواره مسبب شش درصد از مشکلات قلبی و عروقی و نیز سرطان سینه و روده نزد انسان است.
راه‌حل اصلی برای جلوگیری از این معضلات آسان است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد کافی است هفته‌ای پنج بار افراد به مدت نیم ساعت پیاده‌روی کنند تا از این عوارض جلوگیری شود.در سبک زندگی شهری حضور مستمر در محل کار به بی‌تحرکی کمک می‌کند. اما هیچ می‌دانستید استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای خودروی شخصی تا حد بسزایی در بالا بردن فعالیت بدنی موثر است؟

تحرک دانش‌آموزان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ در جامعه علاوه‌بر عوامل رفاهی برای ایجاد تحرک و فعالیت بدنی عوامل فیزیولوژی مانند تفاوت‌های ساختاری زنان و مردان نیز موثر است. در تحقیقات انجام شده نشان داده شده است که پسران و دختران تمایل دارند به‌طور متفاوتی بازی کنند به‌طوری که دختران تمایل دارند وقت‌شان را در گروه‌های کوچک‌تر صرف کنند و مشغول بازی‌های زبانی، صحبت و ارتباط کلامی شوند اما پسران تمایل دارند خودشان را درگیر ورزش‌ها و فعالیت‌هایی کنند که آنها را از نظر جسمانی بیشتر درگیر می‌کند، مانند فوتبال. اینکه سطوح فعالیت دختران کمتر از پسران است نگران‌کننده است، این موضوع می‌تواند به چاقی دختران منجر شود. مسوولان مدارس نیز باید از این تفاوت میان دختران و پسران آگاه باشند و برای آنها امکانات مناسب را فراهم آورند.

متاسفانه در سنین کودکی که افراد به مدارس راه پیدا می‌کنند و به‌عنوان اولین محیط با ورزش و فعالیت‌های دسته‌جمعی آشنا می‌شوند، امکانات برای دانش‌آموزان برای ورزش بسیار کم است و ساعات ورزش در بیشتر مدارس اوقات بیکاری و وقت‌گذرانی است و این تفکر از همان ابتدا در ذهن کودک شکل می‌گیرد که به ورزش ارزش و اهمیت کمتری قائل شود به‌طوری که در ساعات ورزش دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند تکالیف دیگر درس‌ها را انجام دهند یا درس بخوانند. مدارس امکانات کافی برای ورزش دانش‌آموزان را ندارند و مسوولان حیاط کوچک با امکانات محدودی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند. ورزشی که در مدارس تدریس می‌شود برای سلامت، تفریح و ارضای هیجانات دانش‌آموزان کافی نیست و مسوولان مدارس برای جلوگیری از خطرهای احتمالی برای دانش‌آموزان آنها را از دویدن و بازی در حیاط منع می‌کنند.

بیشتر مواقع ساعات ورزش برای دانش‌آموزان عذاب‌آور است و ممکن است دانش‌آموزان از طرف معلم تحت فشار باشند که حتما باید لباس ورزشی پوشیده و در کلاس حضور داشته باشند و فعالیتی را در کلاس انجام دهند. علاقه دانش‌آموزان به دلیل نبود امکانات مناسب ورزشی و ورزش‌های متنوع کمتر شده است. پس از همان ابتدا نگاه کودکان به ورزش تغییر می‌کند و نه‌تنها آنها را علاقه‌مند نمی‌کند بلکه آنها را از هرگونه فعالیت بدنی حتی در خارج از زمان مدرسه بیزار می‌کند. برای اینکه در آینده جامعه‌ای سالم داشته باشیم و امید به زندگی را در جامعه افزایش دهیم باید از ابتدا برنامه‌ریزی‌هایی برای جلب کودکان به فعالیت‌های بدنی انجام دهیم. این کودکان اگر به همین منوال پیش بروند بعد از گذشت چند سال با مشکلات قلبی عروقی، روانی، سرطان‌ها و دردهای استخوانی روبه‌رو می‌شوند که نظام سلامت و بیمارستان‌ها پاسخگوی نیاز آنها نیستند.

ارتباط خانواده‌ها با جوانان و نوجوانان کاهش پیدا کرده است. جوانان و نوجوانان با خانواده‌های خود کمتر صحبت می‌کنند و این امر آنها را از نظر روانی دچار مشکل می‌کند. حدودا ۷۰ درصد مردم تهران حداقل تحرک معادل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز را ندارند و فقط ۳۰ درصد از مردم تهران تحرک کافی را در روز دارند. علاوه‌بر آن در سال گذشته روزهایی را پشت‌سر گذاشتیم که اعلام خطر برای خارج نشدن از خانه و عدم فعالیت بدنی در بیرون از منزل را داشتیم.  به مردم توصیه می‌شد، فعالیت‌های روزمره خود را در ساعات کم‌ترافیک و در محیط‌های دور از بزرگراه‌ها و مناطق پرتراکم خودروها انجام دهند، همه این عوامل به کم شدن و به صفر رسیدن فعالیت‌های بدنی افراد جامعه منجر شده است.نوع رژیم غذایی در نوجوانان و جوانان تغییر کرده و زندگی شهرنشینی آنها را به سمت چاقی و عدم تحرک کشانده است. عادت به برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای جزو عوامل ایجاد تنبلی در جامعه است. عاداتی مضر ازجمله نداشتن تحرک، ‌سیگار کشیدن و رفتارهای پرخطر جنسی در نوجوانان در حال افزایش است.

حرکت در میان زنان

گروه دیگری که از فعالیت‌های بدنی و ورزش در جامعه بی‌بهره‌اند زنانند. یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند برای بشر تندرستی و سلامت است و سلامت از حقوق اصلی و تبعیض‌ناپذیر هر انسانی به حساب می‌آید.اما همیشه به زنان اجازه رقابت در همه رشته‌های ورزشی که مردان شرکت می‌کنند، داده نمی‌شود. از نظر ساختار طبیعی بدن، قلب مردان بزرگ‌تر است که به آنها امکان فرستادن خون بیشتری در هر تپش می‌دهد و ریه‌های آنها نیز توانایی فروبردن اکسیژن بیشتری در هر بار تنفس را دارد. ترکیب این عوامل به این معناست که خون آنها می‌تواند اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها برساند و بنابراین مردان را نیرومندتر و قوی‌تر می‌سازد. فعالیت بدنی زنان ما تقریبا نزدیک به صفر است.59 درصد زنان جامعه افزایش وزن رو به رشد دارند. اختلال چربی ۲۰ درصد زنان مسن جامعه را مبتلا کرده است.

اطلاعات کم‌تحرکی در شهرها و روستاها

در همین رابطه رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مردم کشور کم‌تحرکند، گفت: بر این اساس لازم است اقدام اساسی در این جهت انجام شود. جدا از فعالیت‌های ورزشی که ممکن است عده‌ای انجام دهند باید فعالیت بدنی افراد جامعه نیز افزایش یابد. افزایش فعالیت بدنی می‌تواند با انجام تحرکات ساده در منازل آغاز شده و در ادامه حرکات نرمشی، ورزشی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و سایر ورزش‌ها را نیز سبب شود. سماوات با بیان اینکه اطلاعات کم‌تحرکی در شهرها و روستاها جمع‌آوری شده است، تاکید کرد: افزایش فعالیت بدنی باید به صورت فرهنگ نهادینه شود و بخشی از زندگی روزمره مردم باشد.

فعالیت شدید به ساخت استخوان‌ها و مفاصل قوی کمک می‌کند. نگرانی برای دخترانی است که در زمان بازی کمتر فعال هستند و می‌توانند در برابر پوکی استخوان در پیری آسیب‌پذیر باشند. اینها دلایلی هستند که باید اطمینان حاصل شود دختران ورزش‌ها و بازی‌های زیادی انجام می‌دهند. پس ترکیبی از فعالیت‌ها به‌طور مشابه برای مردان و زنان مهم است تا انعطاف‌پذیری، قدرت و استقامت‌شان را بالا ببرند.  ورزش همچون نظافت یک امر شخصی و ضروری است و نباید از فرد دور شود. اینکه در این مورد کمبود امکانات را برای جبران تنبلی خود مقصر بدانیم تنها به زیان خودمان است. کم نیستند جوانانی که از روستاهایی که کمترین امکانات زندگی را ندارند، برای مسابقات کشوری و حتی جهانی نام‌آور می‌شوند. تنها کافی است بخواهید و به خود و بدن خود ارزش گذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha