رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت با كذب محض خواندن اخبار منتشره مبنی بر اعمال ممنوعیت وزارت بهداشت برای تحویل متادون به مراكز ترك اعتیاد، گفت: ‌از آنجایی كه مصرف متادون با هدفی غیراز درمان نگهدارنده عاملی برای ایجاد بازار سیاه و سوء مصرف آن محسوب می‌شود بنابراین سیاست نوین وزرات بهداشت، هدایت و مدیریت صحیح درمان ترك اعتیاد است.

دكتر محمد باقر صابری زفرقندی در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه وزارت بهداشت بنا بر وظیفه ذاتی خود نظارت، مدیریت و هدایت درمان به نفع درمان‌جو و سیستم درمانی را برعهده دارد، اظهار كرد: این سیاست با استناد به نظرات كارشناسان و با استفاده از تجارب جهانی و ایران اتخاذ شده است.

وی با تاكید بر این كه به موجب آن، شیوه درمانی مناسبت‌تری برای معتادان انتخاب شده است، در ادامه توضیح داد: برخی از درمانهای متادون نه تنها نسبت به سایر روش‌های درمانی موثرتر نیست بلكه خطرات، عواقب و عوارض شدیدی را هم متوجه معتاد می‌كند.

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، متادون را نوعی داروی مخدر و نیازمند اعمال كنترل دقیق برشمرد و یادآور شد: این دارو باید صرفا تحت نظارت سیستم دولتی و توسط پزشكانی دوره دیده و واجد صلاحیت به نیازمندان تجویز شود.

زفرقندی در تعریف درمان نگهدارنده، گفت: در درمان نگهدارنده سیستم دولتی به فرد مبتلا به سوء مصرف داروی غیرقانونی و كنترل نشده، دارویی قانونی را تحت مراقبت پزشك معالج برای اطمینان از حصول نتیجه تجویز می‌كند.

وی با این توضیح كه ماندگاری درمان نگهدارنده با داروهایی نظیر متادون بیش از 60 تا 70 درصد و بعضا بیش از 80 تا 90 درصد است، در ادامه افزود: این بدان معناست كه بیش از 60 درصد مصرف كنندگان این شیوه درمانی به سراغ روشهای درمانی غیرقانونی نمی‌روند بدین ترتیب آسیب‌های حاصل از اعتیاد كاهش می‌یابد.

زفرقندی با اشاره به صدور مجوزهای خارج از اصول و وجود مراكز غیرقانونی فاقد مجوز ترك اعتیاد، در ادامه از بروز سوء استفاده‌هایی از قرص متادون صرفا با هدف سودآوری خبر داد و گفت: این امر موجبات سوء مصرف از این داروی مخدر را فراهم كرده است.

رییس اداره درمان و پیشگیری سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، گفت: بنا برسیاست ساماندهی، درمان با داروهای آگونیست وزارت بهداشت، كلیه مراكز ترك اعتیاد موظف به استفاده از متادون در جهت درمان جایگزین و با هدف كاهش عوارض اعتیاد شدند تا بدین ترتیب امكان مدیریت صحیح درمان فراهم شود.

زفرقندی با بیان این كه ممنوعیت تحویل متادون به مراكز ترك اعتیاد كذب محض است در خاتمه بر ضرورت نظارت بیشتر بر شیوه درمان اعتیاد تاكید كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha