چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 54285
سلامت نیوز : سید‌علی ریاض در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در ادامه فعالیت‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر ما دو بیمارستان در کربلا و نجف داریم که در نجف بیمارستان تخصصی نفرولوژی دیالیز دایر است و در کربلا نیز بیمارستان تخصصی چشم به زائران ارائه خدمات می‌دهد.

ارائه آموزش به مدیران هلال احمر عراق

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های متعدد به مدیران هلال‌‌احمر عراق توسط این مرکز نیز افزود: در این زمینه در تلاشیم تا بتوانیم شرکت دارویی هلال‌آحمر کشورمان را نیز با گرفتن مجوز از کشور عراق برای ارائه خدمات بهتر به زائران در عراق راه‌اندازی کنیم.ریاض ادامه داد: یک بیمارستان بزرگ و تخصصی نیز در عراق با هزینه هلال‌احمر کشورمان پس از گرفتن مجوزهای لازم از وزارت بهداشت این کشور ساخته می‌شود که در این زمینه طراحی ساختمان این بیمارستان با کمک وزارت بهداشت کشورمان تهیه شده است.

آمادگی هلال‌احمر ایران برای صادرات دارو و تجهیزات دارویی به عراق

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر تصریح کرد: هلال‌احمر کشورمان این آمادگی را دارد تا دارو و تجهیزات دارویی نیز به کشور عراق ارسال کند و در مجموع عملکرد ارائه خدمات هلال‌احمر ایران در عراق بسیار خوب گزارش شده است.

قربانی کردن گوسفند برای آزادی مدیران ربوده شده هلال احمر در لیبی

وی همچنین با اشاره به ربوده شدن 7 نفر از اعضاء هلال‌احمر کشورمان در لیبی گفت: تمام تلاش‌ها از کانال‌های مختلف دیپلماتی برای آزادی این افراد در حال انجام است و در این زمینه نیز 2 گوسفند برای آزادی این افراد در حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) قربانی کرده‌ایم.ریاض با اشاره به فرارسیدن ایام حج تمتع پس از ماه مبارک رمضان و اعزام زائران به عربستان در مهر‌ اظهار‌ داشت: تمام تمهیدات برای عملیات حج تمتع بر اساس دستورالعمل‌های لازم صورت پذیرفته است و پزشکان این مرکز آموزش‌های لازم به زائران را به همراه معاینات برای ثبت استطاعت آنان ثبت می‌کنند.

فشار خون و بیماری قندی بیشترین بیماری‌های حجاج تمتع 91

ریاض با اشاره به اینکه بیشترین بیماری‌های زمینه‌ای از جمله فشار خون و بیماری‌های قلبی است، افزود: در این زمینه تمام آمادگی‌ها برای آموزش زائران در زمینه حفظ و ارتقاء سلامت آنان صورت پذیرفته است و بیمارستان‌های مدینه و بیمارستان‌های این مرکز در مکه به همراه پلی کلینیک‌های ما در عرفات، منا و همچنین پایگاه سیار این مرکز در شجره و جعفه آماده ارائه خدمات به زائران در ایام حج تمتع هستند.

بهره‌گیری از پزشکان زن در حج تمتع 91

وی با اشاره به برخی تغییرات به خصوص در پایگاه‌های تزریقاتی برای بهره‌گیری از پزشک زن گفت: در گذشته از زنان پرستار در این زمینه استفاده می‌کردیم ولی در تلاشیم تا در حج تمتع 1391 از پزشکان زن بهره بگیریم.

افزایش تجهیزات جدید پزشکی برای حج تمتع 91

ریاض با اشاره به بیمارستان 50 تختخوابی این مرکز در مدینه و 60 تختخوابی در مکه که در مجموع 110 تخت را در بر می‌گیرد، افزود: در مجموع تمام تجهیزات از جمله سی‌سی‌یو، و ارائه تخصصی زنان، جراحی، چشم، ارتوپدی، داخلی، قلب، دندانپزشکی به همراه تجهیزات جدید که در 2و 3 سال اخیر افزایش یافته است برای ارائه خدمات به زائران مهیا شده است.

ارسال 123 تن دارو و تجهیزات دارویی برای حج تمتع91

وی با بیان اینکه در این زمینه 123 تن دارو و تجهیزات نیز برای حج تمتع سال 91 به عربستان ارسال شده است، گفت: در هفته‌های اخیر چیدمان این داروها نیز در قفسه‌های دارویی در کشور عربستان نیز به اتمام رسیده است.

گرما 70درجه‌ای عربستان، تمهیدات برای جلوگیری از گرمازدگی حجاج

ریاض اظهار داشت: در حج تمتع سال جاری از مهمترین مباحثی که باید به آن توجه شود مسئله گرمازدگی در عربستان است زیرا گزارش‌ها حاکی از گرمای بالای 50 تا 70 درجه در مکه است و حتی زمانی که زائران ما در مهر‌ به عربستان اعزام می‌شوند نیز هنوز این گرما در مکه وجود دارد.

پرهیز از تردد حجاج در ساعات 11تا 15 در حج تمتع

وی با اشاره به شایع‌ترین بیماری‌های حج در عربستان از جمله سرما‌خوردگی، بیماری‌های تنفسی و عضلانی به خصوص در حاجی‌هایی که سن بالا دارند، گفت: ما توصیه می‌کنیم که افراد در زمان طواف خود و رفتن به بازار از تردد در ساعات 11 تا 15 پرهیز کنند و بیشتر این فعالیت‌های عبادی و خرید از بازار را صبح یا بعد از نماز مغرب و عشا انجام دهند.

ریاض با اشاره به آمار سازمان حج و زیارت مبنی بر اعزام 75 هزار زائر در حج تمتع سال جاری گفت: 30 تا 40 هزار نفر از این حجاج دارای بیماری‌های فشار خون و قندی هستند که تمام تمهیدات لازم برای آنان صورت می‌پذیرد.

حضور 47کشور اسلامی درکنفرانس بین‌المللی پزشکی حج تهران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر همچنین با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی در تهران که در تاریخ 15 تا 17 شهریور برگزار می‌شود، بیان داشت: در این زمینه دعوتنامه‌های این کنفرانس به 47 کشور اسلامی که سیستم حج دارند ارسال شده است و در ادامه نیز دیدارهای متعددی با سفرای این کشورها در ایران صورت پذیرفته است.

ریاض با اشاره به استقبال خوب کشورهای اسلامی از برای حضور در این کنفرانس که ماهیت دیپلماتی پزشکی و حج را دارد، خاطر نشان کرد: این کنگره جدا از اینکه می‌تواند زمینه‌های همکاری و مباحث پزشکی بین کشورهای اسلامی را ارتقاء دهد یک بازآموزی بسیار مناسب برای پزشکان داخل کشورمان نیز به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه تاکنون 100 مقاله به کنفرانس بین‌المللی پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی ارسال شده است، خاطرنشان کرد: محورهای این کنفرانس شامل بهداشت در حج و زیارت، بیماری‌های شایع در حج و زیارت، جنبه‌های فقهی ــ پزشکی حج و زیارت، مدیریت خدمات سلامت در حج و زیارت، آموزش و پژوهش سلامت در حج و زیارت، پاراکلینیک، دارو و تجهیزات در حج و زیارت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha