یك متخصص چشم اظهار داشت: استفاده از كلر بیش از حد استاندارد در استخرها باعث التهاب ملتحمه چشم می‌شود.

دكتر خسرو جدیدی متخصص چشم و پیوند قرنیه و استادیار دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله در گفت وگو با  ایسنا با بیان این كه آبهای آلوده حجم زیادی از میكروب را همزمان وارد چشم می‌كند، گفت: در تعداد كمی از میكروب، دفاع به اندازه كافی در بدن وجود دارد اما وقتی حجم میكروب بالا باشد می‌تواند باعث بیماریهای مختلف چشمی شود.

وی با بیان اینكه كلر بیش از حد استاندارد باعث التهاب چشم می‌شود، اضافه كرد: این التهاب به صورت التهاب ملتحمه است كه سبب قرمزی، اشك ریزش چشم و ترس از نور می‌شود اما در دید فرد اثر ندارد.

دكتر جدیدی تصریح كرد: عفونت‌های ایجاد شده به خصوص التهاب‌ها نباید در دید فرد تاثیر بگذارد و باید به صورت بروز علایم باشد. در غیر این صورت باید فرد به پزشك مراجعه كند.

وی با بیان اینكه التهاب ملتحمه عفونی كه منشا ویروسی یا باكتریایی باشد، علاوه بر علایم فوق باعث عفونت‌های چركی می‌شود، افزود: البته در نوع ویروسی به صورت آبكی و در نوع باكتری ترشح عفونت‌هایی از چشم بروز می‌كند. همچنین در موارد شدیدتر بیماری،‌عفونت قرنیه نیز ایجاد شده كه باعث كاهش دید می‌شود.

این متخصص چشم با بیان این كه التهاب‌های ناشی از آب‌های آلوده شایع است، یادآور شد: اما عفونت‌هایی كه سبب درگیری قرنیه شود، كمتر در افراد دیده می شود. البته این امر بستگی به زمینه افراد نیز دارد كه برخی به علت ضعف ایمنی مستعد ابتلا به عفونت هستند.

وی استفاده از وایتكس را برای ضد عفونی آب استخر منطقی ندانست و گفت: وایتكس‌ حاوی تركیبات اسیدی است كه می‌تواند آسیب‌های جدی ایجاد كند و مجاز نیست.

جدیدی با بیان این كه برخی مكان‌ها به جای تعویض آب، میزان كلر را افزایش می‌دهند كه این افزایش میزان كلر، سبب مشكلات جدی می‌شود، توصیه كرد: استفاده از عینك شنا می‌تواند در جلوگیری از بروز بیماریهای چشمی موثر باشد اما چنانچه مشكلی بروز كرد مراجعه به موقع به پزشك می‌تواند بسیاری از عوارض را پیشگیری كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha