بعضی‌ها فكر می‌كنند رعایت اصول بهداشتی فقط مربوط به محل كار است و در خانه كه محل استراحت است، می‌توانند هر طور كه دوست دارند كارهای خانه را انجام دهند یا جلوی تلویزیون لم بدهند و ساعت‌ها برنامه‌های تلویزیون را تماشا كنند و هیچ آسیبی هم نبینند.

سلامت نیوز: شما چقدر به حالات و وضعیت‌های بدنتان هنگام انجام كارهای روزمره در خانه توجه دارید؟ بعضی‌ها فكر می‌كنند رعایت اصول بهداشتی فقط مربوط به محل كار است و در خانه كه محل استراحت است، می‌توانند هر طور كه دوست دارند كارهای خانه را انجام دهند یا جلوی تلویزیون لم بدهند و ساعت‌ها برنامه‌های تلویزیون را تماشا كنند و هیچ آسیبی هم نبینند.
ارگونومی، علم متناسب كردن كار با انسان فقط مربوط به كارهایی كه در ساعات حضور در محل كار انجام می‌دهید، نیست و اصولی دارد كه افراد در خانه و در زمان انجام كارهای عادی روزمره‌شان هم می‌توانند آنها را رعایت كنند.
كمردرد، بیرون زدگی دیسك بین مهره‌ای و نشانگان تونل كارپال بیماری‌هایی هستند كه در اثر انجام كارهای خانه مانند بلند كردن اجسام سنگین به شكل نامناسب، خرد كردن سبزی‌ها، گردگیری و خیاطی ایجاد می‌شوند.
اگر بخواهید ارگونومی را به شكل آسان در خانه تمرین كنید پیشنهادات زیر می‌توانند به شما كمك كنند:
● به من توجه كن!
هنگام انجام كارهای خانه، توجه‌ داشته باشید بدنتان به شكل صحیح در وضعیت مناسب قرار گیرد. توجه به حالت بدن به شكل صحیح برای پیشگیری از بیماری‌های اسكلتی و عضلانی لازم و ضروری است. به همین خاطر بهتر است به حالت‌های صحیح بدن توجه كنید و سعی كنید این حالات را تمرین كنید.
كمر و گردن از اعضایی هستند كه در اثر انجام كارهای عادی در خانه و در اثر انجام حركات و چرخش‌های نادرست، سریع دچار آسیب می‌شوند.‌‌
▪ خم شدن:
هنگامی كه دارید به گل و گیاه‌های خانگی‌تان رسیدگی می‌كنید، ظرف می‌شویید یا گردگیری می‌كنید، ممكن است بدنتان را به شكل نادرست خم كنید. همین خم شدن و چرخش‌های نادرست می‌تواند به بدنتان آسیب برساند و سبب بروز كمردرد، بیرون زدگی دیسك بین مهره‌ای یا گردن درد شود. سعی كنید به جای اینكه گردنتان را به سمت جلو خم كنید، در حالی كه زانوهایتان را كمی خم می‌كنید، از ناحیه ران‌ها كمی به سمت جلو خم شوید. برای پیشگیری از درد پشت، سعی كنید گردن و سرتان در یك راستا قرار بگیرد.
▪ جا به جا كردن اجسام:
شما ممكن است هنگام انجام كارهای خانه، اشیاء و اجسام سنگین را جا به جا كنید. برای حمل صحیح بار باید هنگام بلند كردن بار پاهایتان را خم كنید و به حالت نشسته یا زانو زده بار را بلند كنید. بلند كردن بار با پاهای صاف و كمر خمیده صحیح نیست. درضمن هر وقت احساس كردید بلند كردن جسمی برای شما سنگین است، از دیگران كمك بگیرید.
▪ توجه به گردن:
حالت و وضعیت بدن ما در خانه و هنگام انجام كارهای روزمره به اندازه حالت و وضعیت بدنی در ساعات كاری بر سلامت ما تاثیر می‌گذارد اما معمولا افراد، وقتی ساعت كاری‌شان تمام می‌شود و به خانه می‌آیند، دیگر نگران وضعیت بدنشان نیستند و ممكن است در خانه روی مبل لم بدهند یا موقع تماشای تلویزیون ساعت‌ها طوری بنشینند كه به بدنشان آسیب برسد یا هنگام غذا خوردن یا مطالعه و یا كار با رایانه شخصی،‌ سرشان را به سمت جلو خم كنند كه همین حالات باعث آسیب رساندن به گردن و ایجاد درد در ناحیه گردن می‌شود.
برای پیشگیری از درد گردن كافی است سعی كنید گوش‌هایتان روی شانه‌هایتان باشد و سر و گردن‌تان در یك راستا قرار بگیرد.
▪ مطالعه:
بعضی عادت دارند هر روز چند ساعت یا حتی چند دقیقه روزنامه، مجلات و كتاب‌های مورد علاقه‌شان را مطالعه كنند. برای اینكه این عادت خوب به سلامت شما آسیب نرساند، بهتر است به جای اینكه سرتان را به سمت كتاب خم كنید، كتاب را تا جلوی چشم‌هایتان بالا بیاورید. برای این كار می‌توانید، یك بالش روی پاهایتان و زیر آرنج‌تان بگذارید و سپس كتاب را در دست بگیرید.
دامنه دید چشم خیلی وسیع است و بهتر است هنگام مطالعه به جای حركت دادن گردن، چشم‌هایتان را حركت دهید.
▪ خوابیدن:
خواب كافی برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها لازم و ضروری است. وقتی بدن شما خسته می‌شود، سیستم ایمنی بدن شما فشار زیادی را تحمل می‌كند و نمی‌تواند عضلات را به خوبی در برابر فشارها و تحریكاتی كه به آنها وارد می‌شود، محافظت كند.
استرس هم موجب افزایش تشویش و نگرانی و اختلال در خواب شده و باعث می‌شود نتوانید به راحتی بخوابید و همین سبب به وجود آوردن چرخه معیوب كم‌خوابی، خستگی، استرس و اختلال خواب می‌شود.
اغلب اوقات خوابیدن به حالت‌های نامناسب باعث می‌شود به مفاصل و عضلات فشار اضافه وارد شود، در حالی كه خوابیدن باید موجب رفع خستگی و استراحت بدن شود. برای اینكه هنگام خواب به مفصل‌هایتان آسیب نرسد، توصیه و پیشنهادهای زیر می‌تواند مفید باشد:
۱ ) اگر به پشت می‌خوابید، برای راحتی پاها یك بالش زیر زانوهای‌تان قرار دهید.
‌۲ ) اگر به پهلو می‌خوابید، یك بالش بین زانوها و یكی دیگر بین بازوهای‌تان قرار دهید تا به پشت‌تان فشار نیاید.
‌۳ ) از چند بالش یا بالش‌های بزرگ و زیاد پر شده استفاده نكنید. بالا بودن سر از سطح شانه‌ها هنگام خواب باعث ایجاد آسیب و فشار به ناحیه سر و گردن می‌شود. بهتر است از بالش‌هایی كه فقط گودی گردن را پر می‌كنند، استفاده كنید. می‌توانید از بالش‌های كوچكی كه برای خوابیدن روی صندلی طراحی شده‌اند، استفاده كنید.
منبع :هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha