پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 54315

هفته گذشته كه از سوی وزارت بهداشت اعلام شد عمده اعتبارات‌ مربوط به كنترل و درمان ایدز در كشور صرف درمان این بیماری می‌شود، از یك طرف نگرانی‌ها نسبت به كوتاهی در مقوله پیشگیری از ابتلا به ویروس HIV افزایش یافت و از طرف دیگر هشدار داده شد كه بدون آموزش، شیوع ایدز در كشور رشد بیشتری خواهد داشت.

پزشك خانواده در خدمت مبتلایان به ایدز
سلامت نیوز : دیروز خبری اعلام شد كه نشان می‌دهد می‌توان برنامه‌های آموزشی در خصوص این بیماری را دست‌كم در قالب برنامه‌ها و بودجه‌های دیگر تحت پوشش قرار داد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بر همین اساس از پیش‌بینی بسته‌های خدمتی برای مبتلایان به HIV و بیماری‌‌های آمیزشی در برنامه پزشك خانواده خبر داده است.عباس صداقت می‌گوید: در زمینه ارزیابی بیماری HIV و بیماری‌های آمیزشی نشست‌هایی را با تیم مجری برنامه پزشك خانواده داشته‌ایم.او ادامه می‌دهد: بسته‌های خدمتی برای پزشكان خانواده پیش‌بینی شده است تا بتوانند جمعیت تحت پوشش خود را از نظر HIV و بیماری‌های آمیزشی ارزیابی كنند و در صورت لزوم به مراكز مشاوره بیماری‌های رفتاری ارجاع دهند و به این ترتیب پزشكان خانواده بتوانند پیگیری درمان و نظام مراقبتی‌ این بیماران را نیز داشته باشند.

چرا پزشك خانواده؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ برنامه پزشك خانواده به مهم‌ترین برنامه اجرایی شده وزارت بهداشت در چند سال اخیر تبدیل شده و مدتی است كه این برنامه به شكل منظم در استان‌های كشور اجرایی می‌شود. در یك ماه اخیر آغاز به كار این برنامه در شهرهای بزرگ استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، مازندان و تهران شروع شده و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود به زودی همه استان و شهرهای كشور صاحب پزشك خانواده شود.

با توجه به سرعت اجرایی شدن طرح پزشك خانواده و ارتباط گسترده مردم با شاغلان و كارشناسان سلامت شامل پزشك، پرستار و ماما در این طرح علاوه بر بحث درمان می‌توان برای پیشگیری و آموزش نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد.افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، كاهش پرداخت‌ها از جیب مردم، ارتقای سطح سلامت مردم با آگاهی بخشی و رضایتمندی از خدمات از اهداف برنامه پزشك خانواده عنوان می‌شود.با این تفاسیر در كنار آموزش‌هایی كه در قالب مشاوره در این طرح به مردم و بیماران ارائه می‌شود، می‌توان آموزش و پیشگیری از ایدز را نیز در این طرح گنجاند.

آموزش، اولین گام پیشگیری از ایدز

موج اول ایدز در كشور ما با ورود فرآورده‌های خونی آلوده آغاز شد، پس از آن اعتیاد تزریقی شیوع ایدز را چند برابر كرد و حالا موج سوم ایدز با روابط غیراخلاقی و محافظت نشده، تهدید جدید این بیماری شده است.در واقع روند اپیدمی ویروس HIV از یك طرف نشان می‌دهد كه تغییراتی در الگوی انتقال اتفاق افتاده است؛ به‌طوری كه در سال‌های اخیر تعداد موارد انتقال بیماری از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده بیشتر شده و از طرف دیگر تعداد موارد ابتلای زنان نیز افزایش داشته است.در موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی و روابط جنسی محافظت نشده، آموزش اولین گام در پیشگیری و كنترل بیماری ایدز محسوب می‌شود.

دكتر مینو محرز، متخصص در زمینه بیماری ایدز و رییس مركز تحقیقات ایدز ایران، به «جام‌جم» می‌گوید: متاسفانه وقتی آموزش دقیق و شفاف در زمینه راه انتقال جنسی وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم از انتقال ویروس HIV پیشگیری كنیم.محرز سكوت در خصوص آموزش همگانی برای كنترل راه‌های جنسی انتقال ایدز در ایران را مشكل‌ساز می‌داند و معتقد است: والدین در این خصوص با فرزندانشان صحبت نمی‌كنند، مدارس به توزیع جزوه‌های پیشگیری از ایدز بسنده می‌كنند، از رسانه‌ها هیچ صحبتی از استفاده از كاندوم و روش‌های پیشگیری نمی‌شود، پس نوجوانان و جوانان باید چگونه از این مسائل آگاه شوند؟

به گفته او، توجیه سیاستگذاران، توجه به هشدار‌های وزارت بهداشت و اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص كنترل راه‌های انتقال این ویروس می‌تواند راهگشا باشد. وزیر بهداشت نیز پیش از این به مردم توصیه كرده بود به هشدارهای وزارت بهداشت نسبت به رعایت مسائل اخلاقی و سلامت و دوری از مواردی كه می‌تواند افراد را به این بیماری مبتلا كند، توجه كنند.به گفته دستجردی همچنین خانواده‌ها باید مراقبت‌های جدی از فرزندان خود به عمل آورده و آموزش‌های لازم را جدی‌بگیرند و بدانند كه جان آنها در معرض خطر است و اگر این بیماری از این طریق شعله‌ور شود، در آینده انفجاری از ایدز در كشور رخ خواهد داد.

آخرین آمار مبتلایان به ایدز در كشور

به گزارش مهر، براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور تا ابتدای سال 91 در مجموع 24 هزار و 290 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در كشور شناسایی شده‌اند كه 90.8 درصد آنان را مردان و 9.2 درصد را زنان تشكیل می‌دهند. تاكنون 3455 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 4722 نفر از افراد مبتلا فوت كرده‌اند.

46.4 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 34 ـ 25 سال قرار داشته‌اند كه بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.علل ابتلا به HIV در بین كل مواردی كه از سال 1365 (اولین مورد ابتلا در سال 65 شناسایی شد) تاكنون در كشور به ثبت رسیده، به ترتیب تزریق با وسایل مشترك در مصرف‌كنندگان مواد (69.6 درصد)، رابطه جنسی (10.5 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (یك درصد) و انتقال از مادر به كودك (یك درصد) بوده است. راه انتقال در 17.9 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی كه ابتلا آنان در سال 1390 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 62.5 درصد، برقراری روابط جنسی 21.2 درصد و انتقال از مادر مبتلا به كودك 3.9 درصد را تشكیل داده است. در 12.4 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.آمارهای جهانی مبنی بر آن است كه آمارهای واقعی مبتلایان به ایدز در كشورها باید چهار برابر آمارهای شناسایی ، ارزیابی شود.با این حساب، بیش از یكصد هزار فرد مبتلابه ایدز در كشور وجود دارد كه در این میان یك چهارم آنها شناسایی شده‌اند. البته كارشناسان معتقدند كه این میزان نسبت به آمار دنیا، آمار بالایی نیست، اما نسبت به فرهنگ كشور باید آن را بالا و هشداردهنده دانست، خصوصا كه سرعت گسترش این بیماری سریع و پیچیده عنوان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha