پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸

سه میلیون افغانی در ایران زندگی می‌کنند اما اگر همین تعداد افغانی به کشورشان بازگردند و درست ساماندهی شوند تردیدی نیست که افغانستان در کمتر از یک دهه به اندازه دو دهه روبه جلو می‌رود.

همسایه در خانه
سلامت نیوز : یک جامعه‌شناس در جایی گفته بود برای پی‌بردن به کلاس و فرهنگ یک شهر باید به ساختمان‌های آن شهر نگاه کرد اگر ساختمان‌های آن شهر شیک و نوساز و زیبا باشند و معماری خوبی داشته باشند می‌توان به جرات گفت که مردمان آن شهر آدم‌های با فرهنگ و باکلاسی هستند و از آنجا که بیشتر افغان‌های مقیم ایران در کار ساختمانی هستند همین تعداد از افغان‌ها اگر به کشورشان بازگردند و در کار ساخت‌وساز مشغول شوند می‌توانند کشورشان را هم به لحاظ عمرانی  بازسازی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ به هر حال ایران با داشتن حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، اشتراکات عمیق فرهنگی، زبانی و دینی با این کشور دارد و مهاجران افغان در ایران به بیان خود زندگی مطلوب‌تری نسبت به کشور متبوع خود دارند.براساس آمارهای اداره کل اتباع و مهاجران افغانی وزارت کشور، از سال‌های گذشته حدود سه میلیون مهاجر افغان به‌تدریج وارد ایران شدند. براساس این گزارش، افغان‌های مهاجر به‌تدریج با یکدیگر به‌طور غیرقانونی، اما شرعی پیوند خویشاوندی بستند، تعدادی نیز با دختران ایرانی ازدواج کردند و در مواردی نیز دختران افغان با مردان ایران پیوند زناشویی بستند.در این مدت، مهاجران افغان تجربه‌های زیادی را به‌دست آوردند و در مقابل، تجربه‌ها و نوع نگرش‌های جدیدی را نسبت به جامعه افغانستان، به کشور میزبان انتقال دادند.درواقع ایران خانه دوم تعداد زیادی از مهاجران شد، برخی از آنها زمین و املاک شخصی خریداری کردند و برخی حتی دیگر حاضر به بازگشت به افغانستان نبودند.برخی از مهاجران افاغنه، از وضعیت زندگی در ایران ابراز رضایت داشته و حتی با توجه به تحولات سیاسی در افغانستان، رغبتی برای بازگشت به کشورشان ندارند.

مهاجران افغان راضی از زندگی در ایران

«اخلاص بصیر» یک مهاجر افغانی که دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است و با خانواده‌اش در ایران زندگی می‌کند، از وضعیت معیشتش می‌گوید: حدود ۱۵ سال است که به این کشور مهاجرت کرده‌ام و تا حدودی اوضاع در اینجا با وجود مشکلاتی که ممکن است هرکسی گرفتار آن باشد، مناسب است.وی با بیان اینکه مهاجرت در کشورها پدیده‌ای طبیعی است، اظهار می‌دارد: مهاجرت از ابتدای خلقت بشر وجود داشته و به نظر من این مساله باعث می‌شود تبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بین ملت‌ها ادامه یابد.
بصیر با اشاره به اینکه فرد مهاجر به هر کشوری دچار مشکلات عدیده‌ای ازجمله اشتغال می‌شود، می‌افزاید: زبان و دین وجه مشترک ایران و افغانستان است که بخش عمده‌ای از مشکلات مهاجران افغان برطرف می‌شود. این مهاجر افغان ادامه می‌دهد: من بعد از ورودم به ایران با کارگری و سرایداری در یکی از ویلاهای مردم زندگی‌ام را می‌گذراندم و با توجه به اینکه صاحبکارم فرد خوبی بود مرا تشویق به تحصیل کرد و توانستم پس از چند سالی مدرکم را بگیرم و تشکیل خانواده دهم.

«جاسم بصیر» دیگر مهاجر افغان که همسر تبعه افغانستان دارد به ایرنا می‌گوید: اکنون در یکی از ساختمان‌ها به‌عنوان بنا کار می‌کنم و تصمیم دارم کارم را گسترش دهم. وی ادامه می‌دهد: طبیعی است که مهاجران در هر کشوری دچار مشکلاتی شوند، اما جمهوری اسلامی ایران تا حدودی امکانات به ما داده و اکنون من و همسرم از طریق اداره کل اتباع خارجه وزارت کشور گذرنامه دریافت کرده و می‌توانیم برای دیدار خانواده خود به افغانستان سفر کنیم و دوباره به ایران بازگردیم.«اخلاص اختیار» یکی از دیگر از مهاجران افغان که در ایران زندگی می‌کند، درخصوص وضعیت زندگی خود می‌گوید: چهار سال است که به ایران آمده‌ام، در افغانستان کار نبود، با پیشنهاد پسرعمویم که خودش نیز در این کشور زندگی می‌کند، مهاجرت کردم. وی ادامه می‌دهد: در ساختمان‌ها کارگری می‌کنم و درآمد بدی ندارم، خانه‌ای با پسرعمویم اجاره کردم و روزگارمان می‌گذرد. ربانی با اینکه مشکل خاصی در ایران ندارد و تنها دغدغه‌اش گرفتن گذرنامه است، اظهار می‌دارد: در تلاش هستم تا گذرنامه‌ام را بگیرم و خوشبختانه اداره اتباع ایران در این زمینه راهنمایی‌های درستی کرده‌اند. «رزاق ایوب» یکی از دیگر از مهاجران افاغنه از وضعیتش در ایران راضی است و می‌گوید: وضعیتم در این کشور بهتر از افغانستان است، دخترم در یکی از مدارس جنوب‌غرب تهران درس می‌خواند و مشکل خاصی نداریم.

ایران دوست جیگری افغانستان
درست در حالی که روابط میان دو ملت یعنی شهروندان ایرانی و افغانی در سطحی بسیار عالی است، رهبران سیاسی دو کشور هم از این قائده پیروی کرده‌اند تا روابط دو ملت را در سطوح عالی سیاسی در عالی‌ترین شکل ممکن نگه دارند.همین چند ماه پیش بود که حامد کرزای در پارلمان افغانستان سخنرانی می‌کرد و با حرارت هرچه تمام‌تر از کشور ایران به‌عنوان دوست جیگری (قلبی) افغانستان نام برد و بر گسترش روابط دو کشور تأکید کرد. همینطور حامد کرزای در دیدار با محمد نجار وزیر کشورمان در کابل خواهان همکاری ایران در بخش بهبود وضعیت زندگی مهاجران افغان در این کشور شد. کرزای در این دیدار ایران را دوست مردم افغان دانست و خواهان بهبود وضعیت مهاجران افغانی شد.محمد نجار نیز با اشاره به تحصیل حدود ۳۰۰ هزار دانش‌آموز و دانشجوی افغان در ایران آنان را مانند هموطنان خود دانست و خبر داد که در این زمینه اقدام‌هایی برای اعزام آنها به مکه، عتبات‌عالیات و سوریه نیز انجام شده است. به هر حال دو ملت اگرچه در قالب دو کشور با مرزهای مشخص بین‌المللی زندگی می‌کنند اما باید اذعان داشت شهروندان افغانی در ایران از مهر و محبت کارفرمایان ایرانی خود برخوردارند و از زندگی در کنار هم‌میهنان‌مان رضایت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha