سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو گفت: مصرف برخی از داروها همچون آنتی بیوتیک ها و کورتیکو استروئید ها، خطر بروز عفونت های قارچی را افزایش می دهند.

 منصور جواهری متخصص پوست و مو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: قارچ ها گروهی از موجودات زنده هستند که در صورت فراهم شدن شرایط، می توانند موجب بروز عفونت شوند.
 
وی گفت: عفونت های قارچی می توانند از اغلب عوامل عفونی دیگری که موجب بروز مشکلات و بیماری های پوستی می شوند، شدیدتر بوده و عوارض پوستی بیشتر را به وجود آورند.
 
جواهری با بیان اینکه در صورت فراهم شدن شرایط برای رشد و تکثیر و فعالیت عفونت های قارچی، این عفونت ها می توانند بسیار مشکل ساز شوند، اظهار داشت: عوامل مختلفی می توانند شرایط را برای بروز عفونت های قارچی فراهم کنند و یا اینکه خطر ابتلا به این عفونت ها را افزایش دهند.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از داروها خطر بروز عفونت های قارچی را افزایش می دهند تصریح کرد: آنتی بیوتیک ها و کورتیکو استروئیدها مهمترین داروهایی هستند که استفاده از آنها، می تواند خطر ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش دهد.
 
جواهری یاد آور شد: آنتی بیوتیک ها که از داروهای پرمصرف محسوب می شوند، می توانند تعداد باکتری های مفید بدن را کاهش داده و از این طریق شرایط مساعدی را برای رشد قارچ های فرصت طلب فراهم می کنند.
 
وی اظهار داشت: استفاده از داروهای کورتیکو استروئید که ضد التهاب هستند نیز می تواند سطح پاسخ ایمنی بدن را کاهش داده و از این طریق شرایط را برای رشد قارچ ها فراهم کند.
 
جواهری خاطر نشان کرد: نباید در مصرف آنتی بیوتیک ها و کورتیکو استروئیدها زیاده روی کرد، چرا که مصرف بیش از اندازه این داروها علاوه بر اینکه می تواند خطر بروز عفونت های قارچی را افزایش دهد، بلکه با بروز برخی از مشکلات بهداشتی و درمانی نیز در ارتباط خواهدبود.
 
*بیماری های مزمن نیز با بروز عفونت های قارچی در ارتباط اند

 
این متخصص پوست و مو در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: عوامل ژنتیکی و وراثتی می توانند حساسیت های پوستی خاصی را از جمله در برابر عوامل عفونی ایجاد کنند.
 
وی افزود: عفونت های قارچی از مهمترین عفونت های هستند که عوامل ژنتیکی می  توانند در بروز آنها تا حدودی نقش داشته باشند.
 
جواهری یاد آور شد: تغییرات مربوط به شرایط محیطی به ویژه گرما و رطوبت نیز مساعد کننده رشد و فعالیت عفونت های قارچی به ویژه قارچ های فرصت طلب هستند.
 
وی اظهار داشت: بیماری های مزمن همچون دیابت و برخی از سرطان ها نیز با بروز عفونت های قارچی در ارتباطند.
 
جواهری گفت: در واقع بیماری های مزمن با کاهش قدرت دفاعی و پاسخ ایمنی بدن، می توانند شرایط بروز عفونت های قارچی را افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha