جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 54347
سلامت نیوز: برفك دهان یكی از عفونت های شایع در نوزادان است كه باعث ناراحتی هایی در بدن و دهان نوزاد شیرخوار می شود. این نوع عفونت ناشی از رشد بیش از اندازه قارچی به نام كاندیدا است. كاندیدا زمانی كه  بیش از اندازه رشد می كند منجر به عفونت واژن، جوش های ناشی از پوشك و برفك دهان می شود.

اغلب مردم و نوزادان به طور طبیعی قارچ كاندیدا را در دهان و دستگاه هاضه خود دارند كه به شكل نرمال رشد می كنند. این مقدار از قارچها به وسیله سیستم ایمنی بدن و بعضی از باكتریهای خوب كنترل می شوند. اگر به هر دلیلی سیستم دفاعی بدن ضعیف شود یا به طور كامل رشد نكرده باشد (این مورد بیشتر شامل نوزادان است) قارچ كاندیدا در دستگاه هاضمه بیش از اندازه رشد می كند و منجر به عفونت می شود.

بعضی وقتها نوزادان پس از مصرف آنتی بیوتیك دچار این بیماری می شوند. علت آن این است كه آنتی بیوتیكها باكتریهای خوبی را كه مانع از رشد قارچ كاندیدا می شوند را به طور كامل از بین می برند. برفكها و پلاكهای سفید رنگ قابل پاك شدن  از روی زبان و لبها نیستند یعنی نمی توان آن ها را با فشار از روی زبان و لب ها جدا كرد تنها برای برطرف كردن آن باید از داروهای مخصوص استفاده كرد. اگر برفك كنده شود روی لب و زبان جراحت ایجاد می شوند و این قسمت از بدن خونریزی خواهد كرد.

نوزادان زیر 6 ماه به این دلیل كه هنوز سیستم دفاعی بدن آنها به طور كامل تكامل نیافته است، بیشتر دچار این نوع عفونت می شوند اما با این وجود این نوع عفونت می تواند هر شخصی را مبتلا كند. چنانچه برفك دهان شدت یابد، پلاكهای سفید رنگی مانند شیر بریده شده در زبان، داخل لبها، لثه ها و داخل گونه ظاهر می شود.
برفك در بعضی از نوزادان ایجاد ناراحتی نمی كند اما در برخی دیگر از نوزادان به هنگام مكیدن شیر ایجاد درد و ناراحتی می كند.

پزشكان توصیه می كنند تمام لوازمی كه احتمال دارد نوزاد آنها را داخل دهان ببرد به طور كامل استرلیزه شود. معمولا برای درمان برفك از محلول نیستاتین زیر نظر پزشك استفاده می شود.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha