اگر كمی بد خُلق شده‌اید یا احساس می‌كنید بنیه‌تان برای ادامه روزه‌داری ضعیف شده است، از همین امشب از وعده افطار تا سحر از فرآورده‌های كم شیرین و كم چرب لبنی استفاده كنید و اثرات شگفت‌انگیز آن را ببینید.

سلامت نیوز: به دلیل كوتاه بودن فاصله میان افطار تا سحر، متاسفانه برخی روزه‌داران فرصتی برای استفاده از فرآورده‌های لبنی ندارند و اغلب در روزهای آخر ماه مبارك دچار ضعف و فشارهای مضاعف می‌شوند.

پس اگر كمی بد خُلق شده‌اید یا احساس می‌كنید بنیه‌تان برای ادامه روزه‌داری ضعیف شده است، از همین امشب از وعده افطار تا سحر به جای ناخنك زدن به زولبیا و بامیه، شله‌زرد، حلوا و سایر مواد شیرین از فرآورده‌های كم شیرین و كم چرب لبنی استفاده كنید و اثرات شگفت‌انگیز آن را ببینید.

شیرگرم، پنیر، فرنی و شیر برنج گزینه‌های مناسبی برای تقویت قواست.

شیر پاستوریزه را نجوشانید

در وعده افطار و سحر به جای آب‌جوش، چای و شربت، شیر گرم بنوشید. برای گرم كردن شیرهای پاستوریزه یا استریلیزه، نیازی به جوشاندن نیست. تنها با كمی حرارت می‌توان شیر را گرم كرد.

جوشاندن سبب ایجاد تغییرات عمده در تركیبات شیر و از بین رفتن ویتامین‌هایB و كاهش جذب كلسیم محلول آن می‌شود.

پروتئین‌های شیر نیز در دمای جوش به دیواره یا كف ظرف می‌چسبد و20 تا 25 درصد از ارزش آن كاسته می‌شود. شیر را در زمان گرم كردن هم بزنید تا به اصطلاح ته‌دیگ نبندد.

اگر هم این روزها نذر شیر دارید از خرید شیرهای محلی و فله‌ای خودداری كنید. به گفته متخصصان، شیرهای فله‌ای كه در منزل جوشانده می‌شود، به دلیل آن كه شرایط استاندارد پاستوریزاسیون را طی نمی‌كند، احتمال دارد حاوی درصدی از میكروب‌های بیماری‌زا باشد بنابراین فقط از شیرهای پاستوریزه استفاده كنید.

فرنی را با آرد سبوس مغذی كنید

فرنی غذایی است كه از مخلوط شیر و نشاسته به همراه شكر و كمی گلاب و گاهی مغزها تهیه می‌شود. در اغلب فرنی‌ها از آرد سفید برنج استفاده می‌شود. این آرد سرشار از كالری بوده و در هر سه قاشق غذاخوری آن 80 كیلو كالری انرژی نهفته است و به دلیل آسیاب شدن زیاد میزان ریزمغذی‌هایش بسیار اندك است.

پس بهتر است هنگام تهیه فرنی مقداری سبوس آرد شده برنج نیز به آن اضافه كنید، تا علاوه برغنی شدن از ویتامین‌های B موجب لینت‌مزاج شود.

همچنین توصیه می‌شود به جای شكر، با عسل، شیره خرما یا توت این غذا را شیرین كنید. البته به یاد داشته باشید كه شیرینی‌های طبیعی در مقایسه با شكر تصفیه‌شده از نظرمیزان كالری هیچ تفاوتی باهم ندارند، اما ارزش غذایی بالایی دارند.

ارزش پروتئینی شیربرنج بالاست


شیربرنج غذایی سبك، سهل‌الهضم، رقیق و مغذی است و علاوه بر مغذی بودن فاقد روغن و شكر است. مهم‌ترین ویژگی آن كربوهیدرات‌های پیچیده برنج است كه در روده هضم و جذب آهسته‌تری دارد و از گرسنگی روزه‌دار جلوگیری می‌كند.

از طرفی با افزودن برنج به شیر از نفخ و مشكلات ناشی از هضم شیر كاسته می‌شود. ارزش پروتئینی شیربرنج به دلیل تلفیق پروتئین حیوانی شیر با برنج بسیار بالا و حائز اهمیت است.

مصرف فرنی و شیربرنج برای روزه اولی‌ها و افرادی كه در روزهای گرم دچار افت قند یا فشارخون و سرگیجه می‌شوند ، گزینه مناسبی است. اگر این غذاها را كم شیرین تهیه كنید در حق سلامت خود و خانواده لطف بزرگی خواهید كرد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha