سلامت نیوز: مدیر كل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان این كه داروخانه‌های ما طرح ژنریك‌ را اجرا می‌كنند اما زمانی به كارخانه آسیب وارد می‌شود كه چهار محصول به یك اسم در بازار وجود داشته باشد، اظهار كرد: به عنوان مثال قرص سرماخوردگی با سه یا چهار اسم اما با قیمت‌های یكسان در بازار وجود دارد در حالی كه باید در قیمت‌گذاری میان دو كارخانه‌ كه یكی از بهترین مواد استفاده كرده و دیگری خیر، تفاوت وجود داشته باشد.

دكتر محمد عبده‌زاده در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر كیفیت داروهای ایرانی و خلاهای موجود در ارتقای این مهم اظهار كرد: كیفیت چیزی نیست كه سقف داشته باشد. برای هر دارویی كه تولید می‌شود پروسه‌ای برای ثبت و نظارت از مواد اولیه تا بسته‌بندی و توزیع وجود دارد و وزارت بهداشت برای ورود مواد اولیه كه همگی در آزمایشگاه‌ها تایید شده‌اند نیز پروانه صادر می‌كند.

عبده زاده افزود: به همین علت كیفیت دارو از نظر ما مشكلی ندارد. كمپانی‌های خارجی بر اساس قیمت، اقدام به بازاریابی و معرفی دارو می‌كنند، اما این مورد را كمتر در داروخانه‌ها در میان پزشكان و شركت‌های دارویی داخلی شاهد هستیم و وسع مالی‌شان هم دراین حد نیست در صورتی كه اگر پزشك دارو را بشناسد، فروش داروهای داخلی بسیار بیشتر از داروهای خارجی خواهد شد. اگر پزشك اعتقاد داشته باشد یك دارو اثربخشی بالایی دارد، قطعا در بهبود حال بیمارش موثر واقع می‌شود.

مدیركل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به این كه یك باور عامیانه در میان مردم مبنی بر بهتر بودن داروهای خارجی وجود دارد، گفت: بعضا شاهد هستیم عنوان می‌شود یك داروی تولید داخل كیفیت‌ چندان بالایی ندارد در صورتی كه مشابه وارداتی همان دارو با یك منبع واحد به چند برابر قیمت عرضه می‌شود.

عبده زاده با بیان این كه داروخانه‌های ما طرح ژنریك‌ را اجرا می‌كنند اما زمانی به كارخانه آسیب وارد می‌شود كه چهار محصول به یك اسم در بازار وجود داشته باشد، اظهار كرد: به عنوان مثال قرص سرماخوردگی با سه یا چهار اسم اما با قیمت‌های یكسان در بازار وجود دارد در حالی كه باید در قیمت‌گذاری میان دو كارخانه‌ كه یكی از بهترین مواد استفاده كرده و دیگری خیر تفاوت وجود داشته باشد كه این خود باعث به وجود آمدن یك رقابت صنفی می‌شود.

وی اضافه كرد: عمده كارخانه‌های ما دولتی، نیمه دولتی و وابسته هستند و دولتی بودنشان محدودیت‌هایی ایجاد می‌كند به همین علت موقعیت بخش‌های خصوصی را ندارند. برای ارتقای كیفی در بخش دولتی باید سرمایه‌گذاری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha