سلامت نیوز: بیماری جسمی قادر است تغییرات شیمیایی و هورمونی در بدن ایجاد كند و در فرد مبتلا به بیماری جسمی باعث بروز اختلال روانی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ معصومه افسری، كارشناس اداره سلامت روان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: جسم و روان، دو جنبه از وجود انسان هستند كه با تأثیر مداوم بر یكدیگر، وضعیت یكی از آنها می‌تواند تعیین كننده وضع دیگری باشد.

وی افزود: كم كاری تیروئید موجب پایین آمدن سطح هورمون تیروئید و كاهش سروتونین و در نتیجه، منجر به بروز افسردگی می‌شود همچنین پركاری تیروئید نیز می‌تواند اضطراب، علائم خشم و پرخاشگری در بیمار را در پی داشته باشد.

افسری ادامه داد: بیماری‌های جسمی توانایی جسمانی و عملكرد فرد را دچار اختلال می‌كند و برای بیمار وضعیت ناامیدكننده‌ای بوجود می‌آورد كه منجر به كاهش اعتماد به نفس و امیدواری وی خواهد شد.

این روان‌شناس با اشاره به این كه بیمار در مدت بیماری جسمی خود نمی‌تواند كارآیی همیشگی خود را داشته باشد و بسیاری از فعالیت‌هایش محدود می‌شود، گفت: این وضعیت، بیمار را دچار اضطراب، خشم و افسردگی كرده و وی را با فشار روحی و بحران روانی مواجه می‌كند.

به گفته افسری، بیمار مبتلا به سرطان به دلیل علائم ناتوان‌كننده بیماری، ممكن است توان سازگاری با شرایط این بیماری و امید به زندگی خود را از دست داده و دچار افسردگی شدید شود.

كارشناس اداره روان درباره مقابله با این وضعیت تأكید كرد: پذیرش بیماری، پذیرش درمان بیماری و همكاری با پزشك معالج، برقراری ارتباط اجتماعی مؤثر، انجام فعالیت‌های هنری، تقویت ارتباط با خدا، ورزش و شوخ طبعی و نشاط از اقداماتی است كه به بیمار، خانواده و اطرافیان وی كمك می‌كند تا بتوانند وضع جسمانی خود را پذیرفته و با آن سازگار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha