سلامت نیوز: سیگار كشیدن یك عامل خطر مهم برای ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی است. در حقیقت در زندگی امروز ضرر مصرف دخانیات به اندازه فشار خون بالا و چربی خون بالا است و به همان اندازه تهدید كننده سلامتی است. از دیدگاه بهداشت عمومی نیز به علت شیوع بیشتر مصرف دخانیات، سیگار عامل خطر مهم‌تری محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عضله قلب تنها زمانی سالم باقی می‌ماند كه یك جریان خون كافی توسط شریان‌های كرونر به آن برسد. در طی سال‌های زندگی به منزله بخشی از فرآیند طبیعی پیری، دیواره عروق به تدریج تنگ می‌شوند. در سیگاری‌ها این فرآیند بسیار سریع‌تر از افراد طبیعی پیشروی می‌كند و افراد سیگاری در سنین پایین‌تری دچار تصلب شراین یا آترواسكلروز می‌شوند.

هنگام استعمال سیگار ضربان قلب 10 تا 20 ضربه در دقیقه و فشار خون 5 تا 10 میلی‌ متر جیوه افزایش می‌یابد كه علت آن منقبض شدن عروق خونی است. افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون سبب بالا رفتن میزان كار قلب می‌شوند. دود سیگار همچنین دارای مونواكسید كربن یا CO است كه در خون جای اكسیژن را می‌گیرد و باعث كمبود اكسیژن در قلب و سایر ارگان‌ها می‌شود. این اثرات در طولانی مدت ضایعات شدیدی در قلب و سیستم عروقی بر جا می‌گذارند.

از هر چهار مرگی كه بر اثر تنگی عروق كرونر رخ می‌دهد، یك مورد به علت مصرف دخانیات است و ایجاد لخته در عروق كرونر علت شایع مرگ در مردان و زنان بین سنین 35 تا 64 سال است. استعمال دخانیات احتمال ایجاد لخته در خون را نیز افزایش می‌دهد. در افراد سیگاری عبور خون از عروقی كه به دلیل مصرف سیگار تنگ شده‌اند منجر به ایجاد لخته در عروق از جمله عروق كرونر می‌شود. زمانی كه لخته تشكیل شود، دردهایی در ناحیه قلب به وجود می‌آید كه آنژین قلبی نام دارند. سكته قلبی زمانی رخ می‌دهد كه انسداد عروق كامل شود.

همچنین احتمال بروز سكته‌های مغزی و حملات قلبی در افراد سیگاری دو تا سه برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها است. در سیگاری‌ها سكته قلبی عامل كشنده‌تری نسبت به غیرسیگاری‌هاست كه احتمالا به علت اثرات دخانیات به عنوان سم برای عضلات قلب است. خطرات حمله قلبی در زنان سیگاری بالای 40 سال كه قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌كنند، بالاتر است. خطر حمله قلبی طی یك سال پس از ترگ سیگار نصف می‌شود. این خطر پس از 5 سال برابر با افراد غیرسیگاری خواهد شد. ترك سیگار بعد از یك حمله قلبی می‌تواند شانس حمله بعدی را نصف كند.

دلایل انسداد شریان‌های قلبی كدامند؟

علاوه بر مصرف دخانیات، زندگی ماشینی و بی‌تحركی، تغذیه نامناسب، چاقی، استرس‌های زیاد در زندگی و محل كار، وراثت، افزایش سن و همچنین آلودگی هوا از دیگر عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی هستند كه در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند.

چگونه می‌توان قلبی سالم داشت؟

سیگار كشیدن یك عامل خطر مهم برای ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی است. مصرف دخانیات با هیچ روشی سالم نیست و به هر مقدار و از هر نوعی به بدن انسان آسیب می‌رساند. سیگارهای كم نیكوتین، سبك یا نیمه سبك به هیچ وجه میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و دیگر بیماری‌های مرتبط را كاهش نمی‌دهند. ترویج این تفكر بین افراد جامعه شگرد تبلیغاتی صنایع دخانیات برای موجه جلوه دادن مصرف دخانیات و نیز واردات انواع سیگار است. قطعا تنها راه سالم و ایمن سیگار نكشیدن است.

ورزش مداوم نیز یكی از عوامل موثر در افزایش سلامت قلب است. ورزش‌های هوازی همچون پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری از جمله ورزش‌های مناسب در حفظ و بهبود سلامت قلب هستند. این ورزش‌ها علاوه بر سودمندی به فرد سیگاری انگیزه بیشتری برای ترك سیگار می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha