سلامت نیوز: محققان‌ دریافتند: تماشای برنامه‌های تلویزیونی خشن می‌تواند در خواب کودکان تاثیر بد بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شواهد حاکی است که تماشای تصاویر خشن و نامناسب با سن کودک در تلویزیون، سینما یا کامپیوتر می‌تواند به شدت در خواب او اختلال ایجاد کند.

تحقیقات جدید نشان داد: کودکان 3 تا 5 ساله‌ای که ساعت قبل از خوابشان فیلمهای مناسب با سنشان را مشاهده کرده بودند، 64 درصد کمتر دچار اختلالات خواب مثل مشکل در خوابیدن، مشکل در خواب ماندن یا دیدن کابوس هستند.

نتیجه این تحقیقات در مقاله سپتامبر مجله Pediatrics چاپ خواهد شد و به صورت آن لاین در 6 آگوست منتشر شده است.

مشخص نشده است که آیا تماشای یک برنامه درست قبل از خواب به خودی خود محرک است یا اینکه محتوای برنامه حائز اهمیت است.

برای این تحقیقات، تقریبا 600 کودک 3 تا 5 ساله که ساکن محل سیاتل بودند بررسی شدند. خانواده ها به طور تصادفی در یکی از دو گروه قرار گرفتند: گروه اول ابتدا بازدید خانواده داشتند، سپس تماسهای تلفنی و نامه هایی را دریافت کردند تا خود را برای چگونگی انتخاب بهتر برنامه های مناسب برای کودکانشان آماده کنند؛ گروه دوم تنها نامه‌هایی در مورد تغذیه دریافت کردند.

محققان برای کاهش ساعات کلی استفاده از رسانه ها تلاشی نکردند. هدف آن بود تا میزان برنامه های خشن و نامناسب با سن کودکان کاسته شود.

گارسیون، محقق مرکز سلامت، رفتار و رشد کودکان در انجمن تحقیقاتی کودکان سیاتل گفت: یک کودک 8 ساله می تواند برنامه‌های سوپرقهرمانان را تماشا کند و متوجه باشد که اتفاقات فیلم در زندگی واقعی امکانپذیر نیستند اما همین فیلم می‌تواند برای یک کودک 3 ساله ترسناک و طاقت فرسا باشد.

کودکانی که برنامه‌های غیرخشن و مناسب با سنشان را تماشا کردند، 64 درصد کمتر به مشکلات خواب دچار شدند.

سان گیتا چاکراورتی، مدیر مرکز ارزیابی خواب کودکان در بیمارستان کودکان پیترزبورگ گفت: واضح است که کودکان در طول خواب اطلاعات را پردازش می‌کنند و اگر چنین برنامه‌های خشنی را قبل از خواب تماشا کرده باشند در طول خواب آنها را پردازش خواهند کرد.

گارسیون گفت: بهتر آن است که کودکان این رنج سنی قبل از خواب هیچ برنامه‌ای را تماشا نکنند.

وی گفت: حتی برنامه‌هایی که محتوای کاملاً خوبی دارند هم می‌توانند برای خواب ایجاد مشکل کنند. وقتی کودکان قبل از خواب کتاب می‌خوانند یا با اسباب بازیهاشان بازی می‌کنند؛ می‌توانند سرعت را تحت کنترل داشته باشند.

دکتر چاکراورتی با تایید نظر گارسیون گفت: تحریک الکترونیکی در هنگام خواب می‌تواند بر خواب کودک و فرآیند تفکر وی تاثیر بگذارد. بهتر است قبل از خواب حداقل یک ساعت قبل، هیچ برنامه‌ای تماشا نشود و اگر برنامه‌ای هم تماشا می‌شود مناسب با سن کودک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha