یک متخصص غدد با بیان اینکه انجام به موقع سنجش تراکم استخوان (B.M.D) می‌تواند بار مالی و اجتماعی را که جامعه تحمیل می‌کند کاهش دهد، گفت: بهترین زمان برای سنجش تراکم استخوان زنان قبل از یائسگی است.

دکتر سمیه امیری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه بهترین زمان سنجش تراکم استخوان زمانی است که فرد هنوز علائم پوکی استخوان را نداشته باشد، افزود: پوکی استخوان بیماری خاموش است و بهتر است زنان از سن یائسگی با انجام به موقع سنجش تراکم استخوان (B.M.D) تحت نظر باشند تا زودتر تحت درمان‌های موثر قرار گیرند.

بیشتر بدانید: چه کسانی باید تست سنجش تراکم استخوان بدهند؟
وی ادامه داد: مصرف داروهای کورتون بیش از سه ماه، داروهای کم کاری تیروئید، بیماری‌های پرکاری تیروئید، مصرف بعضی از داروهای ضد تشنج، یائسگی پیش از موعد(45 سالگی) و داروهای ضد انعقاد از مهمترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان هستند.

دکتر امیری با تاکید بر این مطلب که هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اظهار کرد: استفاده از قرص کلسیم و ویتامین D از متداول‌ترین راه‌های درمان پوکی استخوان محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هر فرد سالم باید روزی هزار میلی گرم لبنیات مصرف کند، افزود: مصرف لبنیات قبل از 30 سالگی باعث افزایش توده استخوانی و بعد از آن از بازجذب استخوان جلوگیری می‌کند به عبارتی روند پوکی استخوان را به تاخیر می‌اندازد.

این متخصص غدد خاطرنشان کرد: افرادی که قرص کلسیم مصرف می‌کنند برای جلوگیری از سنگ کلیه قرص را همراه با مقدار زیاد آب مصرف کنند و به طور خودسرانه قرص را قطع نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha