سلامت نیوز: رییس انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران گفت: شیوع مصرف داروهای غیرمجاز دربین ورزشکاران افزایش پیدا کرده است ولی نگرانی در این مورد استفاده ورزشکاران غیرحرفه‌ای از این داروها است.

دکتر فرزین حلبچی در گفت وگو با ایسنا، گفت: متاسفانه شیوع مصرف داروهای غیرمجاز در ورزشکاران افزایش پیدا کرده است ولی نگرانی که در این مورد وجود دارد این است که تعداد زیادی از ورزشکاران غیرحرفه‌ای و آماتور و حتی گروهی که برای کاهش وزن یا ملاحظات دیگر مراجعه می‌کنند از داروهای نیروزا و غیرمجاز استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از دو سوم ورزشکاران رشته‌های بدنسازی و پاورلیفتینگ در طول سابقه ورزشی خود از داروهای غیرمجاز استفاده می‌کنند، افزود: متاسفانه در کشورمان نوجوانی که حتی برنامه ورزشی را به طور منظم انجام نمی دهد برای اینکه سریعتر مراحل موفقیت را پشت سر بگذارد از این داروها استفاده می‌کند.

حلبچی تصریح کرد: مصرف این داروهای غیرمجاز علاوه بر عوارض جانبی روی کبد، قلب و سایر دستگاه‌های بدن حتی در مواردی منجر به مرگ ناگهانی ورزشکار نیز می‌شود. در مواردی هم مرگ ناگهانی در ورزشکاران پاورلیفتینگ و بدن سازی نیز گزارش شده است.

رییس انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران اظهار کرد: گاهی افراد نمی‌توانند مکمل و داروی غیرمجاز را از هم افتراق دهند، مکمل ورزشی به معنای فرآورده‌ای است که در تکمیل رژیم غذایی استفاده می‌شود، بنابراین اگر فردی رژیم غذایی معتدل کافی و باکیفیتی را مصرف کند نیازی به استفاده از مکمل ندارد. مصرف مکمل محدود به ورزشکارانی است که در سطوح بالا ورزش می‌کنند و به دلیل اینکه نمی‌توانند از طریق رژیم غذایی نیازهای غذایی خود را تامین کنند از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: مربیانی که در این خصوص اطلاعات لازم را ندارند ممکن است بدون توجه به عوارض و خطرات این داروها، آن را توصیه کنند. همچنین افرادی، ورزشکاران را به این داروها تشویق می‌کنند که خود در داد و ستد این داروها نقش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha