شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 54399

طرح بزرگ آبرسانی غدیركه به طول 850 کیلومتر و با هدف آبرسانی به 25 شهر و یک هزار و 608 روستای استان خوزستان در حال اجراست، هم اکنون 100 درصد آب خرمشهر و 60درصد آب مصرفی‌شهرستان آبادان را تامین‌می‌کند‌‌ ‌اما با وجود این اخبار خوشایند، وضعیت این دو شهر هیچ تفاوتی با شهر اهواز كه همچنان‌امیدوار به افتتاح این طرح است ندارد.

آب شرب، مشكل جدید خوزستانی‌ها
سلامت نیوز : مردم سه شهر بزرگ خوزستان كه پرآب‌ترین رودخانه‌های كشور را در استان خود دارند، دربه‌در فروشنده‌های دوره‌گرد برای خرید دبه‌های 20 لیتری آب هستند. چون طبق بررسی‌های آزمایشگاهی، آب شهر آنها بسیار آلوده است و اصلا اگر تحقیق آزمایشگاهی هم نباشد، ظاهر آب فریاد می‌زند كه آلوده و خطرناك است! مردم می‌گویند آب شرب خرمشهر آنقدر شور است كه قابل استفاده نیست و اخیرا 37 مورد آلودگی در آب این شهر گزارش شده است. این خبر نگران كننده را مدتی پیش «مهرداد پاریان» رئیس مرکز بهداشت خرمشهر داد. تاسفبارتر این است كه به گفته مردم، آب شرب مردم اهواز هم طعم فاضلاب می‌دهد،مسئله‌ای كه به اعتراض مردم این شهر منجر شده است. افتتاح پروژه «غدیر»هم به رغم همه وعده و وعیدها نتوانست دردی را دواكند. حالا شهروندان هر سه شهر به دنبال دبه‌های 20‌لیتری آب هستند تا بتوانند تابستان گرم خوزستان را تاب بیاورند. دبه‌هایی كه بسیاری از نمایندگان این شهرها ازجمله «سیدشریف حسینی» نماینده مردم اهواز اعتقاد داردكه سلامت شهروندان این استان را نشانه رفته‌اند تا خوزستانی‌ها برای تامین آب نه راه پیش داشته باشند ونه راه پس.

باز هم 10 سال!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ خوزستان 10 سال است كه با ریزگردها درگیر است. ریزگردهایی كه باعث تولد كودكان فلج شده در این استان شده است. همچنین اهوازی‌‌ها 10سال است به علت کیفیت پایین آب لوله کشی یا همان آشامیدنی مجبور هستند آب آشامیدنی خود را از فروشندگان دوره گرد تهیه كنند. اما در این 10‌سال نه تنها مسئله آب شرب‌ آنها حل نشده بلكه فاضلاب‌هایی كه امروز كارون را به یك باتلاق تبدیل كرده اند از طریق لوله‌های آب وارد منازل آنها شده‌اند. آنطور كه مردم این شهر گله می‌كنند آب لوله کشی بخشی از این شهر به‌ویژه در مناطق محروم، بوی تعفن و فاضلاب می دهد.

طرح ‌غدیر!

گزارش‌ها می‌گویند: «طرح بزرگ آبرسانی غدیركه به طول 850 کیلومتر و با هدف آبرسانی به 25 شهر و یک هزار و 608 روستای استان خوزستان در حال اجراست، هم اکنون 100 درصد آب خرمشهر و 60 درصد آب مصرفی شهرستان آبادان را تامین می‌کند.»‌اما با وجود این اخبار خوشایند، وضعیت این دو شهر هیچ تفاوتی با شهر اهواز كه همچنان امیدوار به افتتاح این طرح است نداردمردم آنها هم همچنان به دنبال خرید دبه‌های آب از دوره‌گردها هستند. البته هنوز خبری از رسیدن فاضلاب‌ها‌ به لوله‌های آب این شهر نیست‌درحالی كه مردم شهر اهواز به‌ویژه «كوت عبدالله» این ماجرای تلخ را تجربه كرده‌اند. ماجرا از این قرار است که مردم وقتی لوله آب را باز می کنند با آبی با بوی فاضلاب مواجه می شوند که نه‌تنها قابل شرب نیست که حتی قابلیت شست‌وشو هم ندارد. به گفته شهروندان این منطقه، این وضعیت در غروب بیشتر خود را نشان می‌دهد.حالا مردم این شهر هم مانند آبادان و خرمشهر مجبورند برای درست کردن غذا و شستن دست و صورت هر گالن 20 لیتری آب را 300 تومان بخرند.
«سیدحسینی شریفی» نماینده مردم اهواز هم این مسئله را تایید می‌كند و از مسئولان می‌خواهد تا فكری به حال مردم خوزستان كنند. البته مشكلات مردم اهواز به اینجا محدود نمی‌شود آنها با مسئله قطعی آب هم درگیر هستند. به گفته حسینی قطعی آب را نمی‌توان به سهمیه بندی آب نسبت داد بلکه این امر به علت بروز اشکال فنی بوده است. او می‌گوید: «به نظر می رسد شبکه انتقال آب اهواز در برخی مناطق این شهر فرسوده است و نیاز به تعمیر اساسی دارد.» مسئله‌ای كه سایر شهرها از جمله آبادان را هم تهدید می‌كند اما همواره از سوی مسئولان تكذیب شده است!

بدترین آب آشامیدنی در خاورمیانه!

خرمشهر روزگاری به آب شرب خود می‌بالید اما امروز به گفته

«محمد سعید انصاری» نماینده مردم آبادان، بدترین آب خاورمیانه را در اختیار دارد! اومی‌گوید: «خرمشهر هنوز که هنوز است پس از 30 سال اوضاع بسیار ناراحت کننده‌ای دارد که جای نگرانی است.» به گفته او مردم خرمشهر از همه دولت‌ها گله دارند. همچنین هرچند مسئولان آب وفاضلاب خرمشهر قول داده‌اند تا قبل از عید فطر وضعیت نگران كننده آب خرمشهر را بهبود ببخشند اما انصاری می‌گوید: «وضعیت نابسامانی‌های شهر خرمشهر کم و بی‌ارزش نبوده و بسیار زیاد است که نگرانی بیش از حدی در مورد آنها وجود دارد.من نیز با توجه به سابقه نمایندگی که دارم می‌دانم که خرمشهر و آبادان یکی هستند.در حال حاضر آب آشامیدنی خرمشهر وضعیت به شدت نابسامانی دارد و بعید می‌دانم که تا یک سال آینده نیز این وضعیت درست شود مگر اینکه فرجی صورت بگیرد و دولت تمام توان خود را برای حل مشکل آب خرمشهر بگذارد.» انصاری پروژه آب غدیر را هم مانند بسیاری از پروژه‌های دردسر اجرا می‌داند كه كمكی به تغییر وضعیت آب در خرمشهر وآبادان نكرده‌اند.

برق هم ندارند

انصاری خبر بد دیگری هم می‌دهد. مشكلات مردم یكی از ثروتمندترین استان‌های كشور به همین جا ختم نمی‌شود. این استان درحالی كه سدهای برقی زیادی در خود دارد اما به قطعی برق هم دچار شده‌است. این مسئله بیش از هرشهری، خرمشهر و آبادان را تهدید می‌كند: «ما در حال حاضر با مشکل قطعی برق نیز مواجه هستیم و مردم انتقادات و اعتراضات بسیاری به این موضوع دارند.کشش برق در این شهرها ضعیف است و وزارت نیرو قطعا باید توجه خاصی به این امر کند.ایستگاه‌های تقویت برق باید افزایش پیدا کنند و برق را به صورت لازم تقویت کنند چراکه ما تابستان بسیار بدی در پیش داریم.در حال حاضر ‌ اقدامات دیگری صورت می‌گیرد از جمله اینکه در حال تعویض سیم‌های پنج رشته‌ای به کابل هستند که هرچند کار پسندیده‌ای است اما کاری ضعیف است.» به گفته او وزارت نیرو باید در این امر دقت لازم را داشته باشد چراکه در حال حاضر مردم روستاها شب تا صبح بی‌برق هستند و مسئولین اجرایی کشور نباید به علت خودداری از پرداخت حقوق برخی از پرسنل از نگهداری کارمندان شیفت شب خود،به صورت کلی شیفت شب را تعطیل کنند.

و اما آب تهران!

با هركدام از نمایندگان اهواز، آبادان‌یا خرمشهر كه صحبت می‌كنید همه یك چیز را یادآوری می‌كند. مسئله‌ای كه انصاری هم آن را تذكر می‌دهد: «در حال حاضر خرمشهر بدترین شرایط کشور را دارد. شهری که در آب آشامیدنی با تهران رقابت می‌کرد، در حال حاضر بدترین آب خاورمیانه را دارد که واقعا نگران کننده است.» به نظر می‌رسد كه آنها هنوز خبر دقیقی از وضعیت آب تهران ندارند. آبی كه چند ماهی است مسئولان تصمیم گرفته‌اند برای گندزدایی آن به جای كلر از «وایتكس» استفاده كنند. وایتكسی كه در سایر كشورهای دنیا هم استفاده می‌شود اما نه برای آب شرب بلكه برای آب مصرفی در شست وشو.

اما مسئله حادتر از این است‌

به گفته «علیرضا‌پرداختی» استاد محیط‌زیست دانشگاه تهران، آب تهران در حال حاضرهم تصفیه نمی‌شود بلكه تنها گندزایی می‌شود. اومی‌گوید: «وزارت نیرو هم به دلیل ضعف و فرسودگی تصفیه‌خانه‌ها به جای انجام پروسه تصفیه بیولوژیکی (میکروب‌زدایی) و فیزیکی‌ (کدری آب و اجسام خارجی) و مواد محلول در آب- نمک، گچ، آهک و عناصر سنگین- تنها آب را گندزدایی کرده به دست شهروندان می‌رساند.» بنابراین به نظر می‌رسد كه سه شهر آبادان، خرمشهر و تهران كه روزگاری به دلیل مطلوبیت آب هماوردی می‌كردند امروز هم در شرایط یكسانی در آلودگی آب به سر می‌برند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha