شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 54403

در روزهایی که گردوغبار در هوا موجود است چیزی حدود 6.624 گرم ذرات آن وارد ریه هر فرد می‌شود و به همین دلیل ۱۷ درصد بیماری‌های ریوی و آسم در کشور و مناطق درگیر افزایش یافته است. ۱۹ هزار نفر بیمار نیز سالیانه به دلیل این پدیده به مراکز درمان و بهداشتی مراجعه می‌کنند که این رقم در استان خوزستان ۵ هزار نفر است.

بیماری‌های ریوی ارمغان ریزگردها
سلامت نیوز : گردوغبار، ریزگرد یا خس و خاشاک فرقی نمی‌کند هر چه که نامش را بگذاریم ۶ سالی می‌شود که مهمان خانه‌های مردم در جنوب غرب و غرب کشور است. پدیده‌ای که به گفته کار‌شناسان بر بیش از ۲۳ استان تاثیر می‌گذارد و سال‌هاست که آه را از نهاد مردم بلند کرده است.این پدیده جدا از آنکه مورد اعتراض بسیار مردم واقع شده، اما واکنش‌های بسیاری هم از سوی کار‌شناسان و فعالان زیست محیطی داشته است. اعترضات مردم و کار‌شناسان هربار با توجیهات مسئولان همراه بوده؛ با این وجود تاکنون برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده نشده است. امروز با رسیدن این مشکل به شهرهای مرکزی و پایتخت کشور؛ هیاهوی بسیاری از سوی مردم و مسئولان کشوری بلند شده و حتی پای جلسات غیرعلنی مجلس هم برای رفع این معضل به میان کشیده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه براساس گزارشاتی که مسئولان می‌دهند مشخص است که کار خاصی صورت نگرفته است، در خصوص برخی شایعات در مورد وجود اورانیوم در این گردوغبارها به قانون می‌گوید: «تاکنون ۵ هزار نوع باکتری از ذرات گردوغبار جداسازی شده ولی اورانیومی در ذرات گردوغبار دیده نشده است.»

سیدشریف حسینی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد، «مراجعات» مردم برای مشکلات ریوی  در کشور افزایش یافته است، افزود: «در روزهایی که گردوغبار در هوا موجود است چیزی حدود 6.624 گرم ذرات آن وارد ریه هر فرد می‌شود و به همین دلیل ۱۷ درصد بیماری‌های ریوی و آسم در کشور و مناطق درگیر افزایش یافته است. ۱۹ هزار نفر بیمار نیز سالیانه به دلیل این پدیده به مراکز درمان و بهداشتی مراجعه می‌کنند که این رقم در استان خوزستان ۵ هزار نفر است.»وی در پاسخ به این سوال که آیا پدیده گردوغبار بر نوزادان تاثیر گذاشته و آیا افزایش معلولیت‌های جسمی یا ذهنی را در برخی مناطق کشور شاهد بوده‌ایم یا خیر، گفت: «در این زمینه بررسی و تحلیل‌های پزشکی صورت‌گرفته نشان می‌دهد هیچ‌گونه تولد نوزاد ناقص ناشی از این موضوع نداشته‌ایم، اما مسلما در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی، پوستی، عفونت‌های چشمی و... شاهد افزایش آمار بیماران هستیم.»

وی خسارت وارد شده بر اثر گردوخاک را تاکنون 4.4 میلیارد دلار عنوان کرد و اظهار داشت: «در برابر هر روز تعطیلی به دلیل گردو خاک ۲۶۰ میلیون دلار خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌شود.»وی با انتقاد از اینکه ورود گردوغبار به نواحی مرکزی و پایتخت باعث شده که واکنش‌های بیشتری نسبت به این مسئله صورت بگیرد، گفت: «گردو غبار سال‌هاست مهمان ناخوانده مردم در ۲۵ استان است، ولی مسئولان آنگونه که باید حساسیت نشان نمی‌دهند؛ پیگیری صورت می‌گیرد، اما در حد انتظار نیست.»

گردوغبار نرخ ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
مهران افخمی استاد محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات اهواز ذرات معلق گردوخاک را حاوی مواد مضر برای سلامتی می‌داند و می‌گوید: «ذرات گردوغبار حاوی فلزات سنگین، باکتری‌ها و ویروس‌هایی هستند که در بلندمدت نرخ ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.»به گفته افخمی تاثیری که گردوغبار بر روی سلامت دارد شامل دو بخش است؛ اول تاثیری که می‌تواند مشکلات مختلفی در اعضا بدن مانند مشکلات تنفسی یا چشمی و پوست را به وجود بیاورد. مشکل دوم به موادی بر می‌گردد که جذب سطح این ذرات می‌شوند و این مشکل خطرناک‌تر است. زیرا ذرات گردوغبار به خاطر ساختاری که دارند دارای بار الکتریکی وجذب سطحی‌اند و می‌توانند در سطح خودشان مواد مختلف را که در محیط وجود دارد جذب کنند و آن‌ها را با خود صد‌ها کیلومتر حمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه موادی جذب سطح این ذرات می‌شوند، می‌گوید: «بستگی به محیطی دارد که گردوغبار از آنجا گذر می‌کند. برای مثال به دلیل جنگ‌های بسیاری که در کشور عراق به وقوع پیوسته مواد شیمیایی و فلزات سنگین بسیاری در هوای این کشور وجود دارد که با وزش باد و گردوغبار وارد کشورمان می‌شود.»افخمی با بیان اینکه این مواد خاصیت تجمعی دارند، می‌افزاید: «وقتی میزان این‌ ذرات در بدن انسان افزایش یابد باعث بروز بیماری‌های مانند حساسیت، تنگی نفس، بیماری‌های پوستی و... می‌شوند. این تاثیر فوری این ذرات است. اما در درازمدت ورود این ذرات از جمله فلزات سنگین می‌تواند به بروز سرطان منجر شود.»وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش معلولیت‌ها و یا بیماری‌های دیگر میان نوزادان در استان خوزستان گزارش شده یا خیر، می‌گوید: «اطلاعاتی در این زمینه در دسترس نیست. بخش بهداشت و درمان این وظیفه را برعهده دارد. وقتی یک پدیده را داریم و این پدیده هم حاوی یک سری مواد هست و آن اثبات شده است می‌توانیم به شکل منطقی هم نتیجه‌گیری بکنیم که چنین مشکلاتی به وجود می‌آید.»

تالاب‌های عراق باید آبگیری شوند
این فعال زیست محیطی با اشاره به اینکه دو مسئله منشاء گردوغبار است، اضافه می‌کند: «منابع آبی در عراق با مشکل جدی مواجه بوده و خشک شده‌اند. این‌ها مهم‌ترین تالاب‌های بین‌النهرین هستند. این تالاب‌ها عامل اصلی تله انداختن گردوغبارمحسوب می‌شوند. از طرف دیگر چون تالاب‌ها خشک شدند خود به عامل تولید گردوغبار منجر شده‌اند.برای حل مشکل ریزگردها هیچ راهی جز اینکه تالاب‌ها دوباره آب‌گیری شوند، وجود ندارد. هر چند این قضیه به دلیل مشکلات و شرایط نامناسب عراق به این زودی انجام نخواهد شد.»

روزهای آلوده کمتر، اما غلظت آلودگی بیشتر شده است
وی معتقد است برای اینکه گردوغبار بر مردم تاثیر کمتری بگذارد و کمترین صدمه به سلامت مردم وارد شود باید به مردم آموزش داد. «صدا و سیما در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کند. مردم بسیاری در روزهای غبارآلود برای ورزش بیرون می‌آیند و نمی‌دانند دارند خاک و ذرات چسبیده به آن را با سرعت بیشتری وارد بدنشان می‌کنند. باید در مورد خطرات این ذرات به مردم اطلاع‌رسانی کرد و از ماسک‌های تاییدشده استفاده کرد.»به اعتقاد افخمی در حال حاضر تعداد روزهای گرد و غبار کمتر شده اما غلظت آن به شدت افزایش یافته است. «این مهم نیست که چند روز گرد وغبار داریم بلکه غلظت گردوخاک نیز بسیار مهم است.»وی می‌افزاید: اگر قبلا استاندارد ذرات ۱۵۰ میکروگرم در متر مکعب بود غلظت بالاتر از استاندارد ۶ برابر بود؛ اما امروزه غلظت ۳۰ برابر هم می‌شود و این نشان دهنده خطر بسیار زیاد وضعیت فعلی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha