در این روش فرد ابتدا باید آرام آرام طول استخر را راه رفته و به سمت عقب بازگردد زیرا این کار در کشش عضلات و شل کردن آنها بسیار موثر است و تاثیر شگفت‌انگیزی بر بدن بیمار دارد.

راه رفتن در آب، درمان معجزه‌آسای دردهای سیاتیکی

تشخیص سیاتیک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما ممکن است قدرت و رفلکس های عضلانی را بررسی کند. به عنوان مثال، ممکن است از شما خواسته شود روی پنجه یا پاشنه پا راه بروید، از حالت چمباتمه بلند شوید و در حالی که به پشت دراز کشیده اید، پاهای خود را یکی یکی بلند کنید. درد ناشی از سیاتیک معمولاً در حین انجام این حرکات بدتر می شود.

تست تشخیص سیاتیک

افرادی که درد شدید دارند یا دردی که در عرض چند هفته بهبود نمی‌یابد ممکن است نیاز به تست های زیر داشته باشند:

  • اشعه ایکس: عکسبرداری با اشعه ایکس از ستون فقرات ممکن است رشد بیش از حد استخوان را نشان دهد که می تواند به عصب فشار وارد کند.
  • ام آر آی: این روش از یک آهنربای قدرتمند و امواج رادیویی برای تولید تصاویر مقطعی از پشت استفاده می کند. MRI تصاویر دقیقی از استخوان و بافت های نرم تولید می کند، بنابراین فتق دیسک و اعصاب تحت فشار در اسکن نشان داده می شود.
  • سی تی اسکن: انجام سی تی اسکن ممکن است شامل تزریق یک رنگ به کانال نخاعی قبل از گرفتن اشعه ایکس باشد (سی تی میلوگرام). سپس رنگ در اطراف طناب نخاعی و اعصاب نخاعی حرکت می کند و دیدن آنها را در تصاویر آسان تر می کند.
  • الکترومیوگرافی (EMG): این تست تکانه های الکتریکی تولید شده توسط اعصاب و پاسخ عضلات را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند شدت آسیب ریشه عصبی را تایید کند.

رفتار

برای دردی که با اقدامات خودمراقبتی بهبود نمی یابد، برخی از درمان های زیر ممکن است کمک کننده باشد.

داروها

انواع داروهایی که ممکن است برای درمان درد سیاتیک استفاده شوند عبارتند از:

  • ضد التهاب
  • کورتیکواستروئیدها
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد تشنج

فیزیوتراپی

هنگامی که درد بهبود یافت، پزشک می تواند برنامه ای برای کمک به جلوگیری از آسیب های بعدی طراحی کند. این برنامه معمولاً شامل تمریناتی برای اصلاح وضعیت بدنی، تقویت عضلات مرکزی و بهبود دامنه حرکتی است.

تزریق استروئید

در برخی موارد، تزریق یک داروی کورتیکواستروئیدی در ناحیه اطراف ریشه عصبی که باعث درد می شود می تواند کمک کند. حداکثر ۳ بار در سال می توان تزریق انجام داد.

عمل جراحی

جراحان می توانند خار استخوانی یا بخشی از فتق دیسک را که بر روی عصب فشار می آورد، خارج کنند. اما جراحی معمولا تنها زمانی انجام می شود که سیاتیک باعث ضعف شدید، از دست دادن کنترل روده یا مثانه یا دردی شود که با درمان های دیگر بهبود نیابد.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

برای اکثر افراد، سیاتیک به اقدامات مراقبت از خود پاسخ می دهد. اگرچه استراحت برای یک روز یا بیشتر ممکن است باعث تسکین شود، اما بی تحرک ماندن علائم را بدتر می کند.

سایر درمان های خودمراقبتی که ممکن است به شما کمک کند عبارتند از:

  • کمپرس سرد: چند بار در روز یک کمپرس سرد را تا 20 دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید. از یک کیسه یخ یا یک بسته نخود فرنگی یخ زده که در یک حوله تمیز پیچیده شده نیز می توانید استفاده کنید.
  • کمپرس داغ: پس از 2 تا 3 روز، گرما را به نواحی آسیب دیده اعمال کنید. از کیسه های داغ یا پد گرمایشی در پایین ترین حالت خود استفاده کنید.
  • کشش: تمرینات کششی برای کمر ممکن است کمی تسکین بخش باشند. سعی کنید کشش را حداقل 30 ثانیه نگه دارید. از تکان خوردن، جهش یا چرخش در طول کشش خودداری کنید.
  • داروها: مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB) و ناپروکسن سدیم (Aleve) گاهی برای سیاتیک مفید هستند. فراموش نکنید که فقط طبق دستورالعمل استفاده کنید.

طب جایگزین

درمان های جایگزین که اغلب برای کمردرد استفاده می شود عبارتند از:

  • طب سوزنی: پزشک در نقاط خاصی از بدن، سوزن‌های نازک مانند مو را وارد پوست می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی می تواند به کمردرد کمک کند، در حالی که برخی دیگر هیچ فایده ای پیدا نکرده اند.
  • کایروپراکتیک: کایروپراکتیک ها می توانند تنظیمات ستون فقرات را برای بازگرداندن حرکت ستون فقرات و کاهش درد انجام دهند. به نظر می رسد که دستکاری ستون فقرات موثر است و به اندازه درمان های استاندارد برای کمردرد ایمن است.

آماده شدن برای قرار ملاقات شما

همه کسانی که سیاتیک دارند به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند. اگر علائم شما شدید است یا بیش از یک ماه طول می کشد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • علائم خود و زمان شروع آنها را بنویسید
  • اطلاعات کلیدی پزشکی را فهرست کنید، از جمله سایر بیماری هایی که دارید و نام و دوز داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید.
  • به تصادفات یا جراحات اخیر که ممکن است به کمر شما آسیب رسانده باشد توجه کنید.
  • در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را همراه داشته باشید. کسی که شما را همراهی می کند می تواند به شما کمک کند اطلاعاتی را که به دست می آورید به خاطر بسپارید.
  • سوالات خود را بنویسید تا از پزشک سوال کنید

از پزشک خود چه انتظاری دارید

پزشک شما احتمالاً تعدادی سؤال از شما می پرسد، مانند:

  • آیا در پاهای خود بی حسی یا ضعف دارید؟
  • آیا برخی از موقعیت ها یا فعالیت های بدن درد شما را بهتر یا بدتر می کند؟
  • درد شما چقدر فعالیت های شما را محدود می کند؟
  • آیا کارهای بدنی سنگین انجام می دهید؟
  • آیا به طور منظم ورزش می کنید؟
  • چه درمان ها یا اقدامات خودمراقبتی را امتحان کرده اید؟ آیا چیزی کمک کرده است؟

پیشگیری و درمان دردهای سیاتیکی

به گفته یک متخصص ارتوپدی، راه رفتن در آب کم عمق در پیشگیری و درمان دردهای سیاتیک بسیار موثر است.

دکتر محمد جواد جزایری در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه اظهار کرد: در این روش فرد ابتدا باید آرام آرام طول استخر را راه رفته و به سمت عقب بازگردد زیرا این کار در کشش عضلات و شل کردن آنها بسیار موثر است و تاثیر شگفت‌انگیزی بر بدن بیمار دارد.وی در خصوص علل دردهای سیاتیکی، گفت: تورم، بیرون زدگی یا پارگی دیسک بین مهره‌ها، مهم‌ترین علت دردهای سیاتیکی است که ممکن است متعاقب یک حرکت سنگین مثل بلند کردن جسم سنگین در حالت ایستاده با خم شدن ناگهانی و چرخش کمر به وجود بیاید.

وی افزود: در بعضی از مواقع ضربه محکم به عصب یکی از دلایلی است که این دردها را به وجود می‌آورد. در این حالت درد از کمر به باسن و ران می‌رود و به پشت زانو، ساق و پشت پا می‌رسد و همه این اعضا را در بر می‌گیرد.وی ادامه داد: این دردها با بالا رفتن فشار داخل شکم، هنگام سرفه و عطسه افزایش پیدا می‌کند.این متخصص ارتوپدی درباره حرکات ورزشی و بروز دردهای سیاتیکی، اظهار کرد: انجام حرکات ورزشی سنگین به تشدید این دردها می‌انجامد.

وی تاکید کرد: پوزیشن‌های بد مانند نشستن به مدت طولانی، بلند کردن جسم سنگین به شکل غلط نیز افراد را دچار مشکل می‌کند که فرد باید برای پیشگیری از این دردها هنگام بلند کردن جسم سنگین ابتدا زانو زده، به گونه‌ای که زانوی راست در جلو باشد و زانوی چپ در عقب و سپس آن جسم را با دو دست تا ناف بلند کرده و در حالت خمیده حمل کند و چون در این حالت فشار در همه قسمت‌های کمر، ران، زانو و مچ پا پخش می‌شود، این راه، بهترین روش برای بلند کردن اجسام سنگین است.

به گفته وی، نشستن‌های طولانی مدت که بیشتر در مورد کارمندان مشهود است نیز در اصلاح وضعیت نشستن قابل اصلاح است و تا میزان زیادی از فشار بر عصب سیاتیک می‌کاهد.وی ادامه داد: افراد هنگام نشستن پشت میز نباید خم شوند، بلکه باید کمر خود را راست نگه داشته و به صندلی تکیه بدهند و اگر امکان داشت در پشت صندلی‌شان بالشی قرار داده یا از صندلی‌هایی استفاده کنند که در قسمت کمر آنها یک برآمدگی به سمت جلو دارد. علاوه بر این باید چهارپایه‌ای را زیر زانو قرار داده تا زانو خم شود به گونه‌ای که سر زانو کمی بالاتر از کشاله ران قرار بگیرد.

این ارتوپد افزود: قوس کمر که به علت چاقی و بیرون زدگی شکم به وجود می‌آید یکی دیگر از عوامل اصلی در بروز دردهای سیاتیکی است.به گفته وی، رانندگی‌های طولانی مدت نیز در این رابطه نقش مهمی دارد که به این منظور فرد باید نزدیک فرمان اتومبیل نشسته و زانوهایش را به گونه‌ای خم کرده باشد که در جهت کلاج و ترمز قرار گیرد.وی همچنین به افرادی که در طول روز زمان زیادی را سرپا می‌ایستند، توصیه کرد: افرادی که در طول روز زیاد راه می‌روند مانند خانم‌های خانه‌دار، باید زمان ایستادن خود را کوتاه کرده و در وقفه‌های کاری خود هفت تا هشت دقیقه روی زمین خوابیده و پاهایشان را روی مبل یا سطح بلندتر از سطح زمین بگذارند.

دکتر جزایری در رابطه با نحوه درمان دردهای سیاتیکی افزود: درمراحل اولیه درمان برای فرد دو تا سه روز استراحت مطلق تجویز می‌شود اما اگر فرد در حالت حاد قرار گیرد به گونه‌ای که انگشتانش گزگز کند و با کاهش حس همراه باشد باید حتما به پزشک مراجعه کرده و تحت معالجه جدی قرار گیرد.وی افزود: در حالت استراحت مطلق فرد باید از انجام هر کاری خودداری کرده و در بستر استراحت کند اما این مدت استراحت نباید طولانی شود زیرا عضلات بدن ضعیف شده و باعث درد شدید می‌شود. بنابراین فرد باید پس از 48 ساعت استراحت به تدریج و با ملایمت کارهای روزانه‌اش را از سر بگیرد.وی تاکید کرد: در مواردی که دیسک بین مهره‌ها پاره شده و به گونه‌ای شدید باشد که بیمار نتواند راه برود، فرد باید تحت نظر پزشک متخصص قرار گرفته و در صورت لزوم جراحی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امين زيلايي ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    82 12
    سلام با تشكر از دكتر جزايري من مهره در ٤و٥ دچار ديسك شدم ولي نميدونستم بايد چكار كنم كه بهبود پيدا كنم دمتر رفتم فقط گفت اب درماني نياز هست ولي اينكه به چه صورت بخوابم بشينم يا در اب چه حركتي نياز هست انجام بدم گفته نشد از راهنمايي هاي شما تشكر ميكنم و اگر نكته اي هست اطلاع بدين