دانشمندان دریافته‌اند كه علت كمر دردی كه در میان انسان‌ها بسیار شایع است، به نحوه تكامل انسان باز می‌گردد.

به گزارش رویترز از واشنگتن، یك متخصص ستون فقرات كه در تلاش است علت ابتلای اغلب مردم به كمر درد را دریابد، می‌گوید وی به نظریه جدیدی درباره زمان و چگونگی تكامل انسان‌های اولیه برای مستقیم راه رفتن دست یافته است.

دكتر "آرون فیلر" از "مركز پزشكی سدارز ساینای" در لوس‌آنجلس گفت، اولین سرنخ در این زمینه را ستون فقرات فسیل ‪ ۲۱‬میلیون ساله موجودی ارایه می‌دهد كه جد مشترك انسان‌ها و بوزینه بوده است.

فیلر گفت، ایجاد یك تغییر عمده در مهره كمر این جد انسان كه به آن اجازه داده مستقیم بایستد و چیزها را حمل كند، موجب شده است كه صفحات اسفنجی میان مهره‌ها آسانتر تحت فشار یا كشش قرار گیرند.

این موضوع به نوبه خود توضیح می‌دهد كه چرا كمر درد یكی از دلایل اصلی معلولیت هاست.

فیلر كه مطالعه خود را در مجله "‪ "Neurosurgical Focus‬نوشته است، گفت، یك سرنخ مهم برای پی بردن به این نكته، زایده‌هایی استخوانی است كه از دو طرف مهره‌های توخالی و گرد كمر به خارج رشد كرده‌است، یعنی درست همان نقاطی كه ماهیچه‌ها به ستون فقرات متصل می‌شوند.

فیلر گفت، این مهره به روشی تغییر شكل می‌دهد كه حركات مكانیكی ستون فقرات را عملا بر عكس می‌كند.

وی افزود، كار اهرم استخوانی مهره كمر از خم كردن ستون مهره‌ها به سمت جلو برعكس شده و ستون مهره‌ها را به سمت عقب خم می‌كند.

برای راه رفتن بر روی چهار دست و پا بیشتر مهره‌ها به سمت جلو مایل می‌شوند. در اینجا زواید عرضی به جای اینكه از كنار مهره بیرون بزنند از قسمت جلوی هر مهره كه مشرف به شكم حیوان است بیرون می‌زنند. این موضوع در مورد میمون‌ها دیده می‌شود.

اما در انسان‌ها و در این فسیل ‪ ۲۱‬میلیون ساله موجودی به نام "‪bishopi‬ ‪ "Morotopithecus‬كه موجودی شبیه بوزینه و درخت-زی و ساكن اوگاندای امروز بوده، این زواید عرضی به سمت عقب در پشت محل شروع نخاع حركت كرده است.

بوزینه‌های بزرگ مانند شامپانزه‌ها این خصیصه را دارند.

این فسیل در دهه ‪ ۱۹۶۰‬كشف شده بود اما تا سال ‪ ۱۹۹۷‬هیچ كس متوجه این تغییر مهم نشد. در آن زمان "لائورا مك لاتچی" از " دانشگاه دولتی نیویورك" در استونی بروك در زمینه خصیصه‌های قابل توجه ‪Morotopithecus‬ها گزارش تهیه كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha